Juwel filter biologisk placering ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DxjSweden
    • July 2023
    • 3

    Juwel filter biologisk placering ?

    Hejsan, ny här på Zoopet, har för 2 månader sedan skaffat akvarium igen efter ett långt uppehåll på 10år.
    Har nu ett Juwel Rio 350 med led och inväntar en Aquadecor slim amazon bakgrund till det.
    Undrar lite över vilken ordning man ska sätta filtermaterialet, jag har bytt ut filtermaterialet Cirax till Seachem's Matrix i korgarna.
    Har länkat en bild från googledrive på lite olika exempel och just nu kör jag med nummer 1, har lämnat översta platsen på undre delen tom på alla utom ett exempel (6) då där finns insug där, fast det kanske inte spelar någon roll, vilket hade ni kört på.
    Senast redigerad av DxjSweden; 10 July 2023, 00:57.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Tycker också att nummer ett verkar vara bästa alternativet. Möjligen hade en hälften så tjock grov standardsvamp ovanpå Matrix kunnat fungera som ett förfilter, för att kunna köra den biologiska delen lite längre.

    Kommentar

    • DxjSweden
      • July 2023
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Tycker också att nummer ett verkar vara bästa alternativet. Möjligen hade en hälften så tjock grov standardsvamp ovanpå Matrix kunnat fungera som ett förfilter, för att kunna köra den biologiska delen lite längre.
      Ok, tack för svar, ska fundera på det

      Kommentar

      • andynamo
        • May 2023
        • 14

        #4
        Har själv denna typ av filter. Jag undrar varför filterkammaren har två insugshål till pumpen. Teoretiskt sett ska vattnet strömma långsammare genom de nedre delen av filterkammaren. Någon som vet om designen är teoretiskt grundad, eller om Juwel gjort några studier på sin design? Funderar själv på att täppa till ett hål för att tvinga vattnet genom hela filterkammaren, om inte annat borde man då få en bättre mekanisk filtrering.

        Kommentar

        Arbetssätt...