Aquael optiset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Aquael optiset

    Hej!
    Funderar på ett nytt akvarium. Svårt att välja när man inte kan ”klämma och känna”.
    Mellan 125 och 200 liter hade jag tänkt.
    Aquael Optiset är ett jag tittat på, någon med erfarenhet av detta? När man hållit på länge så är det ju som en mindre akvariebutik hemma så pumpar, värmare och ledlist finns. Så det behöver inte vara komplett.
    Akvastabil Element är också intressant.
    Båda är ju lätta att lägga dit ytterligare ledlister om man vill. Någon som har koll på det akvariet?
    Fusion är ju intressant också men då hoppa man upp i pris, men det kanske det är värt?
    Viktigt är att man kan variera ljuset, att locket är lätt att ha att göra med och utseendet är trevligt.
    Juwel har jag erfarenhet av och just nu står ett Akvastabil mark2 här hemma.
    Så har ni några tankar att komma med gällande Optiset och Element? Fusion?
    Tacksam för era tankar och erfarenheter.
    // Annicka
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Har ingen erfarenhet av nämnda akvarium direkt. Men en väsentlig skillnad är att Aquael Optiset tillverkat av optiwhiteglas, vilket är en fördel. Har själv ett Aquael Ultrascape som jag tycker är av hög kvalitet med tanke på limfogar mm.

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Ja det är ju det och skulle vara fint att testa.
      Själva karen kan ju vara rätt lika även om utrustningen skiljer sig åt.
      // Annicka

      Kommentar

      • Jungman
        • March 2018
        • 11

        #4
        Har ingen erfarenhet av det men övervägde att köpa ett sådant (i största varianten) ett tag, valde bort det pga de smala och höga dimensionerna (de flesta akvarietillverkare verkar älska att bygga akvarium som är svåra att möblera). Men dem mindre varianterna verkar något mer balanserade, om än höga.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ursprungligen postat av Jungman
          Har ingen erfarenhet av det men övervägde att köpa ett sådant (i största varianten) ett tag, valde bort det pga de smala och höga dimensionerna (de flesta akvarietillverkare verkar älska att bygga akvarium som är svåra att möblera). Men dem mindre varianterna verkar något mer balanserade, om än höga.
          Antar att du syftar på Juwel.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Ja Juwel är högt, haft ett 350 liters och det är svårt att nå ner, nå’t att klättra på är nödvändigt. Jag tyckte dock den stora rutan var trevlig när man satt och njöt av akvariet.
            Men när lägenheten blir mindre vill jag ha ett mindre akvarium och ett smalare kan vara en fördel när rummen är mindre. Vill ju inte att karet ska se inklämt ut eller dominera hela rummet utan harmoniera med rumsstorlek och möblemang. Dessutom ett vitt.. Det jag har nu (Akvastabil) är svart..
            Jag har haft kar mellan 60-350 l och tror jag trivs i ngt mittemellan. De har sina för och nackdelar med alla storlekar. Blocket har mest små eller riktigt stora kar till salu, kan ju betyda något.
            // Annicka

            Kommentar

            Arbetssätt...