Överspänningsskydd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jungman
    • March 2018
    • 11

    Överspänningsskydd

    Flyttade nyligen till en ny lägenhet, bodde i samma hus för ett årtionde sen och minns att glödlampor gick åt ganska ofta pga elspikar i nätet (troligen från stor industri inpå knuten), även dyrare apparatur dog vid ett tillfälle så jag funderade på om det kunde vara smart att skydda sina dyra led-lampor med någon form av överspänningsskydd.

    Har ett sådant till datorn så kollade på det men av någon anledning står det uttryckligen "Do not use with aquarium equipment" utan vidare förklaring.
    Är det någon som har någon aning om varför? Eller några andra tankar om överspänningsskyddets vara eller inte vara?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Hjälper den här videon?

    In this video I explore the dangers inherent to keeping fish in an aquarium-- electricity and water, this time with a focus on the differences between GFCIs ...
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Nu vet jag ingenting och man skall inte leka med det man inte förstår.

      Jag förstår inte varför man inte skulle ha ett överspänningsskydd på ett akvarium...

      Man kan gissa att de kanske inte vill få sura kunder med tanke på att överspänningsskyddet. Troligen skyddar och i vissa fall även offrar sig och går i sönder för att skydda elektroniken.
      Om det är en TV eller en dator det kvittar det är bara till att koppla in elektroniken ett nytt fungerande uttag. Och förhoppningsvis även efter en månad så funkar elektroniken.

      Men ett akvarium som blir strömlöst är då värre när biologiska processen stängs inte ner.. och fiskar kan dö osv.. då kan man komma i tvistemål att överspänningsskyddet var för känsligt eller löste ut för tidigt osv.. SPEKULERAR bara..

      Ja och skall du bara ha på lyset och inte filter osv så går den teorin i stöpet.

      I videon vill man skydda akvarister med jord fels brytare men du vill skydda utrustningen med ett överspänningsskydd.

      Nu tycker jag att ett överspänningsskydd bara på lampan borde inte göra någon skada men är det en hel dosa med flera uttag så råkar man koppla in pumpen/filtret också bli på densamma.

      Tex kan magnetventilen till CO2 vara inkopplad till samma överspänningsskydd, när det är lämpligt att co2 stängs av när ljuset släcks.

      Dvs kanske man skall fundera på vad som blir strömlöst samt vilka funktioner är lämpliga att de går ner samtidigt av ett utlöst överspänningsskydd.

      En annan lösning är en UPS som kanske kan vara en bättre ide om man vill ha driftsäkerhet. Den tar strömavbrott och samt reglerar över o under spänning (beroende på hur påkostad den är). Men är overkill för en lampa men pumpen är kanske intressant att alltid ha snurrandes, kan jag tänka mig.

      Sen kan man även fundera över om man inte har ett överspänningsskydd och man har olika TYPER av dubblerade funktioner. Tex en syre sten med en luft pump samt ett motordrivet filter. Då kan man ha tur i oturen att bara en av dem går sönder vid överspänning och man har kvar cirkulation samt att djuren klarar dig bättre. När det andra systemet är i drift.

      Om man är borta i långa intervaller typ semestra.

      Man kan installera ett överspänningsskydd i proppskåpet men då kommer man tillbaka till att allt ink hela karet blir strömlöst.. och en ups kan bara hålla det uppe en "stund" tills batteriet är tomt.

      Men för personsäkerheten så att ja en jordfelsbrytare i proppskåpet är alltid en bra ide..

      En rolig historia utspelades när min familj var på semester och trädgårdsmästaren ville köra med den elektriska grästrimmern.

      Han kopplade in grästrimmer i utomhuseluttageget och blev sur när det inte funkade! Det han då inte visste var att han hade utlöst jordfelsbrytaren och gjorde huset strömlöst. Vi hadde ett villalarm som hadde en liten batteri backup samt var kopplad till en larm central.
      De ringde mig ifrån larmcentralen och sa att de inte kunde garantera imbrottslarmet länge till när batteriet höll på att ta slut.. när jag fick reda på det så kunde jag skicka in grannen som återstälde brytaren.

      Dvs ett inbrottslarm kan tex användas för att hålla reda på eldriften hemma när man är borta.. och det är inte det första man tänker på när man skaffar sig ett larm.

      Bara lite av mina erfarenheter och tankar på för och nackdelar och olika lösningar.

      Kommentar

      Arbetssätt...