Bygga eget filter till nano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stoodyear

    • February 2012
    • 21

    Bygga eget filter till nano?

    Hej!

    De flesta nanokar kommer med väldigt små filter, ska man ha mer filteryta då blir pumpen oftast för stark. Enda jag sett är ett 43l guppyhotell som jag har där hela bakre delen är filter (3 fack) och möjlighet att gömma doppvärmare med mera (lite liknande fluval spec/flex). Aldrig ägt ett bättre akvarium än det där guppyhotellet, blir fantastiskt vatten. Men så fult kar.

    Nu till frågan, är det någon som byggt något liknande själv? Av ex silikon och akrylplast? Exempelvis i ett hörn eller en kortsida?

    Med vänlig hälsning, Tina
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Inget svar på frågan, men ett "hang on back" passar bra till nano. Man vill ju ha så mycket utrymme i det lilla karet som möjligt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      Hörnfilter har jag limmat själv, bara två lister och böjt en filtermatta mellan dem, skulle jag limma ett idag så skulle jag inte använda en pump bakom som tar väldigt mycket plats utan bara nog utrymme för att få ner ett stigarrör till en luftpump!

      Jag har varit insnöad på luftdrivet de senaste åren och i ett litet kar skulle jag gömma ett mindre spongefilter i ett hörn och driva det med en tyst eheim 100 blir väldigt diskret och ingen problematisk turbulens
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • stoodyear

        • February 2012
        • 21

        #4
        Tack för inputs! Jag har kollat på hangon men föredrar nog ändå att ha det inuti??

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #5
          om du vill få det väldigt slimmat och lugnt och diskret, det här skulle jag gå på!

          Effektivt svampfilter som är lätt att installera och använda.Filtersvamp för effektiv biologisk och mekanisk filtrering.Svampfiltret kopplas till en luftpump so

          Air 100, en pålitlig och driftsäker luftpump från EHEIM.Som namnet antyder rör det sig om en luftpump med en kapacitet om 100l/h. Air 100 har vibrationsdämpande

          komplett bara koppla in och köra...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            ...Men vill du prompt bygga ett liknande filter som guppyhotellet så köper du rökfärgad acryl och kapar till efter dina mått och borrar hål för utblås och insuget kan antingen vara uppsågade slitsar eller ett större hål som du sätter en filtermatta i, du behöver inte bygga några fack där bakom.
            Sen är det bara att limma skivan i akvariet med lagom utrymme för pump och filtermatta bakom... Nackdelen med den här lösningen är att det kostar en del och stjäl mycket plats från fisken.

            Ett annat populärt filter i små akvarier är att ta en hel skiva ca 3cm tjock svart filtermatta som täcker hela baksidan och sätta ett stigarör bakom...
            Senast redigerad av åheim; 15 May 2023, 09:32.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • stoodyear

              • February 2012
              • 21

              #7
              Hm kostnaden i sig är inte hela världen, har bara två snart tre kar så kan kosta på mig bara det blir bra och ser diskret/snyggt ut!

              Det sista alternativet gillar jag lite ändå, mest för att hela bakgrunden blir enhetlig. Du har ingen bild på hur det är riggat? Eller nån länk?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13133

                #8
                Jodå! Här är en dansk som visar lite alt. https://www.youtube.com/watch?v=NeIP6_6ncYQ&t=473s

                Vill du kolla runt så sök på hmf filter
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...