Temperatur automation variant..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Temperatur automation variant..

    En mini review av mina erfarenheter av en wifi ansluten temperatur reglerings pryttel..

    Jag tänkte att det är bra att ha något som slår på och av doppvärmaren som en EXTRA säkerhet så att om doppvärmaren hänger sig i på läget (eller av läget för den delen).
    Så att fiskarna inte i så fall inte skulle fara illa..
    (Ja vad gör man inte för de små liven )

    Införskaffade en:
    "Tuya Ewelink Wifi Smart Temperature Switch 16A 3000W Intelligent Monitoring Thermostat Compatible with Alexa Google Home"


    Phu det var många bokstäver på en gång..
    Vi tar ett foto på "grunkan" istället:

    Click image for larger version  Name:	IMG_20230504_142954.jpg Views:	0 Size:	232.9 KB ID:	2439268

    Så den där vita fyrkantiga grunkan med den röda lampan när den har slagit på strömmen till doppvärmaren.

    Det är tänkt att doppvärmaren är satt på lite högre temperatur än vad grunkan är inställd på sitt max.

    Så vill jag ha max 28° så är doppvärmaren inställt på ~28.7° exempelvis.

    Så nu behöver två saker gå isönder för att karet skall få kunna någonsin få uppleva högre temperaturer än ~28.7°..

    Plus mobil appen och grunkan skall varsko mig om temperaturen går över eller under ett tröskelvärde som jag har definierat.

    Så långt låter det bra.. och det uppsatta målet är uppfyllt.

    Låt oss kolla på app guit och vad man kan göra:

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20230504-150354_Smart Life.png Views:	0 Size:	1.11 MB ID:	2439269

    Nu är den satt på "autowork" man kan ha olika heating modes. Tex man kan kyla om man har en ansluten pryttel som kan kyla karet.

    Den röda "sol" ikonen säger att doppvärmaren är påslagen och dess utgång är live/strömförande.
    ​​​​​
    Sen finns det andra justeringar som reglera vid tidpunkter mm men går inte in på dem nu.

    För att ställa in denna härlighet så kan man gå till config sidan:

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20230504-151300_Smart Life.png Views:	0 Size:	1.05 MB ID:	2439270
    Här kan man sätta temperatur range och det lägsta är 1°.. dvs att den justerar mellan 27° och 28°. När jag vill att den skall hålla 28°.

    Sen kan man sätta tröskelvärden för min och max så man blir notifierad.. Bli inte förvirrad av deras stavning av "alarm" när det är tydligen svårt att skriva det likadant två gånger..

    Man kan kalibrera den angivna temperaturen i 0.5° steg. Inga tiondelar här..

    Den fysiska förpackningen av grunkan som synes på bilden ovan, är att man kan med en 3.5 mm anslutning. Koppla in den vattensäkra temperatur givaren.

    Bakom en liten lucka som sitter fast sämre än en batteri lucka på en fjärrkontroll.. Finns två skruv anslutningar för 230v enfas in och enfas anslutning med två andra skruvar som går till doppvärmaren. Där finns ingen drag avlastning för kablarna som bara sitter fast i koppar ledarna.

    Här är en bild på temperaturgivaren i karet:

    Click image for larger version  Name:	IMG_20230504_143109.jpg Views:	0 Size:	385.7 KB ID:	2439271
    Fördelarna:
    • Extra säkerhet för över o under temperatur. Med extra "alerm".
    • Konfigurerbar för kylning mm
    • App o wifi ansluten
    • Grafer över temperaturen över tid samt ström förbrukning i appen.
    Nackdelarna:
    • Kan bara hålla en grads noggranhet. Dvs den inbyggda termostaten på en doppvärmare svänger mindre än så därmed ger en jämnare temperatur om det nu behövs.
    • Kan bara kalibreras med en halv grads steg. Men bör räcka för våra krav.
    • Måste kapa stickkontakten på doppvärmaren om man inte vill göra det.
    • Elsäkerheten är låg. När en unge kan peta bort luckan och exponera farliga 230 volts anslutningar!
    • Ingen dragavlastning för kablarna.

    Slutsats: Rekomenderas ej.
    ​​​​​
    Senast redigerad av Lusse; 04 May 2023, 16:09.
Arbetssätt...