Dum fråga om värmare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1027

    #16
    Ursprungligen postat av E_W
    Jag hittar tyvärr ingen sådan funktion, varken i manualen, eller på själva värmaren... Annars verkar de ju vara perfekta!
    Problemet är att jag bara har ett enda akvarium som kan ha så hög temperatur.
    23 eller 26grader är ingen dramatisk skillnad, jag tror inte att fisken bryr sig.

    Kommentar

    • E_W
      • November 2022
      • 54

      #17
      Ok, då petar jag i alla, men jag hade velat ha 18 grader i snäckakvariumet, men det kan jag lösa på annat sätt, de ser trevliga ut annars. Ancistrus, guppy, mm spelar det ju som du säger ingen roll för, jag flyttade om igår så att de går till burkarna där jag tänkt fylla på med neontetror så stämde det ju perfekt! Neontetra vill ju däremot ha exakt den temperaturen, jag har bara guppys och några Ancistrus i de, men de borde gilla det. Jag var litet osäker på brackvattenfiskarna, men det löste jag med de båda större värmarna som blev "över" det verkar fungera stabilt nu.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #18
        Ursprungligen postat av stefanr72

        23 eller 26grader är ingen dramatisk skillnad, jag tror inte att fisken bryr sig.
        Vissa arter bryr sig ganska mycket om det är 23 eller 26. Mina platy tycker inte om 23 grader...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1027

          #19
          Ursprungligen postat av åheim

          Vissa arter bryr sig ganska mycket om det är 23 eller 26. Mina platy tycker inte om 23 grader...
          Då är dom bortskämda Mina lever och frodas i normal rumstemperatur.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #20
            Ursprungligen postat av stefanr72

            Då är dom bortskämda Mina lever och frodas i normal rumstemperatur.
            Dem blir så stillastånde och blir mer mottagliga för parasiter och bakterier om dem går i de lägre temperaturspannen upplever jag, ialla fall mina inavlade rackare
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • E_W
              • November 2022
              • 54

              #21
              Jo, detta beror ju på vilka arter det gäller, neontetra vill ju ha minst 26 grader. (pansarmalar och guppys någonstans kring 24-26 grader för dessa arter jag håller, så de bör gå bra ihop tror jag, det är kallvatten fiskarna som vill ha lägre)
              Problemet jag har är att det blir ganska extrema temperaturskillnader i hela huset beroende på årstid, därför kan jag inte hålla en konstant temperatur annat än artificiellt, jag ser gärna att elförbrukningen håller sig kring max 500W för alla burkarna om det går vintertid när det är -20 ute, går den upp för mycket har jag helt enkelt inte längre råd att hålla på med tropiska arter. För att tala i klartext. Jag vill heller inte kompromissa i kvalitet för fiskarnas livsmiljö eller ekosystemet i akvarierna då jag upplever att ett akvarium med ett fungerande ekosystem mår generellt mycket bättre än ett kalt och sterilt sådant som kanske ser bättre ut för människor.

              Idealt hade varit att ha ett särskilt litet hus för fiskarna...

              Kommentar

              • E_W
                • November 2022
                • 54

                #22
                Jag tror att detta stämmer nu; 300W + 75W= 375W Alternativ 2, om det blir extremt kallt, 300W + 125x2= 550W. (sedan tillkommer väl ljusramper, luftpumpar och annat) Perfekt!

                Kommentar

                • Marlun
                  • June 2022
                  • 3

                  #23
                  Jag har ett par 50 liters räkakvarium som står i källaren där det blir en 15 grader i rummet vintertid och det funkar med 50 W att hålla 22 grader på vattnet. Jag har dock en 20 mm cellplastskiva mot baksidan och under bottenglaset.

                  Kommentar

                  • E_W
                    • November 2022
                    • 54

                    #24
                    Tackar! Nu har det hållit sig vid väldigt bra temperatur i båda varmvatten akvarierna med 25W Skall bli intressant att se till vintern, men man verkar som ni säger komma långt med 25-50W, jag köpte en extra värmare så att man kan få 50W om det behövs längre fram.

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1027

                      #25
                      Ursprungligen postat av E_W
                      neontetra vill ju ha minst 26 grader.
                      Nej det vill de inte.

                      Kommentar

                      • E_W
                        • November 2022
                        • 54

                        #26
                        Det är vad alla säger, men jag har hört att 23grader är bättre enligt andra skolor, så vad säger ni?
                        Mina guppys verkar iaf trivas med den nya värmaren.

                        Kommentar

                        • stefanr72
                          • November 2010
                          • 1027

                          #27
                          Ursprungligen postat av E_W
                          Det är vad alla säger, men jag har hört att 23grader är bättre enligt andra skolor, så vad säger ni?
                          Mina guppys verkar iaf trivas med den nya värmaren.
                          Googlar man runt så står det 20-28 grader. Min erfarenhet säger att 23-24 fungerar alldeles utmärkt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13132

                            #28
                            Jag håller alltid 25-26 grader i mina akvarier men på sommaren kan dock värmeböljan höjs det till 27-28 men det har gått bra det med
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...