Hur kraftig belysning behövs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NKs
    • February 2023
    • 10

    Hur kraftig belysning behövs?

    Har tittat på ett akvarium på 95x40x44, dvs ca 167 l.
    Tittade på Fluvals belysning, och det som passar är alltså Aquasky på 27W och Plant på 46W.
    Jämförde sedan med Juwels Rio 180 som är hyfsat nära i mått (101x41x50) där det ingår belysning på 2x17W. Och den borde väl vara lagom anpassad?

    Tittar man sen på lumen blir det intressant. Juwels uppnår 5290 lumen, medans 46W Plant endast 3300 lumen.
    För att komma upp i samma ljus behöver jag alltså 2 Fluval. Men det verkar inte vara många som kör med dubbla av de bilder jag sett, om inte akvariet är betydligt större?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Multilux alternativet funkar bra även till lite mer krävande växter (2x17W, 4750 lumen). Sen beror det på om man kan montera armaturen på ett acceptabelt sätt, med tanke på att Multilux enbart är anpassad till akvarium från Juwel. JBL Solar Nature skulle kunna vara ett alternativ i ungefär samma prisklass.

    Kommentar

    • NKs
      • February 2023
      • 10

      #3
      Jo jag vet att Multiluxen är anpassad till Juwels akvarium, jämförde mest för att få en känsla för hur mycket ljus man behövde, och då kändes Fluvals lite "klent".
      Tilltalas annars av den, smidigt med bluetoothen och inbyggd timer som långsamt ökar och minskar ljust som soluppgång/nergång.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        ... ja den är fantastisk
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • NKs
          • February 2023
          • 10

          #5
          Fantastisk.. men för svag? Du har sån eller?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            jarå 2 st och är supernöjd och hur mycket ljus behöver en växt exakt? ingen vet men mina växter mår prima i det ljus som dem ger iallafall...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av NKs
              Jo jag vet att Multiluxen är anpassad till Juwels akvarium, jämförde mest för att få en känsla för hur mycket ljus man behövde, och då kändes Fluvals lite "klent".
              Tilltalas annars av den, smidigt med bluetoothen och inbyggd timer som långsamt ökar och minskar ljust som soluppgång/nergång.
              Hur mycket och vilket ljus man behöver är väl avhängigt av vad det är man vill uppnå. Är det för växterna eller är det mer fokus på fiskarna. Tänker man high-tech eller low-tech osv. Generellt så är ju en belysning som går att dimmra bra.

              Kommentar

              • NKs
                • February 2023
                • 10

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                jarå 2 st och är supernöjd och hur mycket ljus behöver en växt exakt? ingen vet men mina växter mår prima i det ljus som dem ger iallafall...
                Har du 2 för samma akvarium? Hur stort akvarium, och vilken effekt på Fluval'na?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13132

                  #9
                  Jag har en diy kub som är 70x70 och 148L och där har jag en aquasky 16w men den kan pga av spridningen inte nå ända bak så jag har lagt på en lumax 23w där bak. Min aquasky klarar sin halva av akvariet bra så rent effektmässigt skulle den klara hela akvariet om akvariet inte var så djupt.
                  Mitt andra akvarium är 170L och har 1st aquasky 16w.

                  Mina växter är:
                  Guppygräs
                  Jätteanubias
                  Cryptocoryne (olika arter)
                  Hornsärv
                  Javamossa
                  Och nån afrikans växt som jag inte vet namnet på...

                  Alltså lätta växter men jag har inte provat nåt annat...

                  tycker växterna mår bra https://youtu.be/e-nHDZLYnRg
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • NKs
                    • February 2023
                    • 10

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag har en diy kub som är 70x70 och 148L och där har jag en aquasky 16w men den kan pga av spridningen inte nå ända bak så jag har lagt på en lumax 23w där bak. Min aquasky klarar sin halva av akvariet bra så rent effektmässigt skulle den klara hela akvariet om akvariet inte var så djupt.
                    Mitt andra akvarium är 170L och har 1st aquasky 16w.

                    Mina växter är:
                    Guppygräs
                    Jätteanubias
                    Cryptocoryne (olika arter)
                    Hornsärv
                    Javamossa
                    Och nån afrikans växt som jag inte vet namnet på...

                    Alltså lätta växter men jag har inte provat nåt annat...

                    tycker växterna mår bra https://youtu.be/e-nHDZLYnRg
                    Grym växtlighet i videon i alla fall, känns som om du snart får knappt med vatten och fisk. ?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13132

                      #11
                      Precis målet är att det bara ska bli en stor växtboll
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...