Filtret och filtermedian

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    Filtret och filtermedian

    Jag har haft ett juwel original filter till ett juwel 180l. Och ja den fungerade och filtrerade men jag tyckte den var seg och hjälpte inte att rengöra den eller så utan den var gammal tror pumpen är över 5-6 år och förra ägaren verkar inte skött om den! Så jag valde att köpa ett ytterfilter fluval 307 07 serien och den har större filtermedia och filtrerar bättre än vad original filtret gjorde, men min fråga är att jag vill ha bort hela innerfiltret då det tar plats och onödigt att ha men eftersom det finns goda bakterier i filtermedian så vill jag inte bara ta bort filtret. Har ni något förslag på hur man kan göra för att ta bort det på bästa sätt (har bara 4 siamesiska algätare och ska köpa 6-7 corydoras på torsdag möjligtvis dem trivs och äter och får även stödmat. Men kan man ta bort filter kuddarna på gång veckovis typ? Vill gärna ha tips och råd, vill ha bort innerfiltret för platsen och filtreringen och bytt till ett ytterfilter, sorry för långt meddelande hoppas ni står ut ?
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Inga problem akvariet är ju redan igång och kan hantera en hel del utan filtrets hjälp men för att hjälpa igång det nya filtret så kramar du bara ur de gamla filtermattorna i akvariet och låter ytterfiltret suga upp det
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...