Eheim Co2 set /PHcontrol+e

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ArtbyRyman

    • April 2014
    • 53

    Eheim Co2 set /PHcontrol+e

    Hej,

    Någon här som har den kombon?

    Är det bra?
    Om man köper sig, tips på saker att tänka på?

    Går det åt mkt. Co2? Beror på men ge ditt exempel, tack.

    /
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Borde vara bra grejor med tanke på att det är bland det absolut dyraste på marknaden. Åtgång av CO2 går inte att svara på eftersom det finns så mycket som påverkar, som du säger. Det blir lite som att svara på frågan "hur mycket bränsle drar en bensindriven bil" . I mitt nuvarande kar 243l, Inget kalkhaltigt material, mycket växter, diffusor i akvariet, måttlig vattenrörelse, KH2-3, pH controller, så går det åt ca. 2kg CO2 på tre månader.
    Senast redigerad av Sleaper; 05 April 2023, 08:36.

    Kommentar

    • ArtbyRyman

      • April 2014
      • 53

      #3
      Ok. Såpass mycket alltså. Mkt. Intressant. Tack =)

      Kommentar

      • ArtbyRyman

        • April 2014
        • 53

        #4
        Ps: Vilket Ph kör du då och vad utgår du ifrån för ph.
        Senast redigerad av ArtbyRyman; 05 April 2023, 21:54.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Skall säga att angiven förbrukningen av CO2 i mitt kar är ungefärlig, 2kg kan säkert klara tre månader med viss marginal. Skall märka CO2-tuben med datum vid nästa byte, det kan vara intressant att veta mer exakt. Jag utgår från kommunalt kranvatten med ca. pH 8. Med tanke på KH 2-3 så har jag ett börvärde på pH 6,5 för att hålla ca. 20-25mg CO2/l vatten.

          Kommentar

          • ArtbyRyman

            • April 2014
            • 53

            #6
            Tack så mkt. igen för infon.

            Kommentar

            • ArtbyRyman

              • April 2014
              • 53

              #7
              Kopplat ihop detta nu Eheim co2 400ochph control. Får inte riktigt grepp på det.
              Idag låg ph låg 7.05. Vill ner till 6.7.
              Systemet kör igång. Ca 10bubblor/min. 3h senare är det 6.9ph. Men nu ser fisken ut att ha andnöd. ( stänger o luftar som fn. Slut på andnöd. )

              Har svårt att se hur ph kontrollen ska kunna åtgärda det hela utan väldiga svängningar osv. Eller ska man räkna med att det tar 3 dagar för rätt ph och lagom co2 nivå. Känns i så fall som att ett manuellt system hade varit lika bra o 50% billigare.
              Mängden co2 ställer ju fortfarande jag in, ph control stänger ju bara sv o på.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Man får ta hänsyn till förhållandet KH och pH för inte överdosera med CO2. Finns CO2-tabeller att kolla på. Rätt mängd CO2 bör max ta ett par timmar om man utgår från grundvärdet i kranvattnet. Men det gäller att kunna lösa CO2 effektivt. Controllern håller ett stabilt pH, utan så tar det ju ett tag att styra in för att hamna rätt.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #9
                  Mängden CO2 man tillför är inte lika viktig när man kör med controller. Det gäller bara att det är ett tillräckligt med CO2 så man når inställt värde snabbt. Bubblor per sek. har alltså ingen betydelse.

                  Kommentar

                  • ArtbyRyman

                    • April 2014
                    • 53

                    #10
                    Svaret på allt är ju som bekant 42, men i det här känner jag igen mig, får svar på mina frågor om Co2 osv. .
                    Samt att jag hitta en Co2 tabell "för Diskus".
                    Det är lägre värden och de tycks stämma efter att man observerar fisken o mätt värdena.
                    Mitt kar producerar Co2 enl. Tabellen så att ge växterna en boost tycks nu överflödigt o krångligt tyvärr.

                    Kanske någon mer får svar av texterna nedan... =)

                    "Fotosyntesen

                    Koldioxid bildas vid förbränning samt genom andning hos aeroba organismer (växter, djur, svampar och många mikroorganismer). Med hjälp av fotosyntesen omvandlar, å andra sidan, växterna koldioxid till syre, vatten och sockerarter som de dels använder i sin egen metabolism, dels lagrar i sina celler."


                    Fiskhälsa, koldioxid. web.abo.fi

                    Koldioxid, CO2
                    Om koldioxid förekommer i höga koncentrationer i vattnet minskar fiskens syreupptagningsförmåga eftersom fisken då inte förmår avge koldioxid via gälarna. Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport. Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur.

                    Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning eller nefrocalcinos.

                    Koldioxiden förekommer i tre former i vattenmiljön, CO2 fri koldioxid som är giftigt för fisken, samt HCO3 - (bikarbonatjoner) och CO3 -- (karbonatjoner). Giftig koldioxid kan i praktiken endast förekomma i sura och neutrala vatten.

                    Koldioxid uppstår vid fiskars och andra vattenorganismers andning. För varje förbrukat gram syre bildas 1,4 gram koldioxid. En hög koldioxidhalt i vattnet kan förorsakas av täta fiskbestånd i samband med liten genomströmning. Starkt eutrofierade vatten och grundvatten som pumpas från kalkrik berggrund kan också ha höga halter.

                    Ökad vattengenomströmning och luftning av vattnet är åtgärder som man kan utnyttja för att reducera höga koldioxidhalter i vattnet.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...