Vill bara veta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    Vill bara veta

    Jag tänkte ha scalarer med några guldbarber, siamesiska algätare både för alger och för att dem är fina och nån ancistrus i mitt 180L som är 101 cm lång 51 cm hög? Scalarer vill ju ha minst 50 cm högt. Är det logiskt plågeri att ha dem fiskarna i Ett 180L ser på youtube att folk har det, vänner, och dem har ju liksom exakt likadant akvarie och dem ser ut att på perfekt ut? Förstår liksom inte om jag får/ska köp mig scalarer, vill så gärna ha scalarer men vi har inte utrymme för större akvarium
  • Klas Bengtsson

    • March 2007
    • 424

    #2
    Ursprungligen postat av Elliotfiske10
    Jag tänkte ha scalarer med några guldbarber, siamesiska algätare både för alger och för att dem är fina och nån ancistrus i mitt 180L som är 101 cm lång 51 cm hög? Scalarer vill ju ha minst 50 cm högt. Är det logiskt plågeri att ha dem fiskarna i Ett 180L ser på youtube att folk har det, vänner, och dem har ju liksom exakt likadant akvarie och dem ser ut att på perfekt ut? Förstår liksom inte om jag får/ska köp mig scalarer, vill så gärna ha scalarer men vi har inte utrymme för större akvarium
    För litet i akvarium men svårt för scalare kanske 1 par men annars är större men attack när få lek sin rom bra ha 275 liter akvarium men annars vackra scalare själv har jag 4 i mitt 325 med där med Sydamerika fiskar 2 par guldscalare. 1 par flaggciklid egregius. Pristella tetror. Pansarmalar o malar mm . 63 liter har platy. Pansarmalar o korfin ancistus och Helena snäcka.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Klas Bengtsson; 25 March 2023, 22:26.

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #3
      Jo men varför är det för litet om andra har det i 180l dem klarar ju jätte bra? Dem har 4 för att tillägga

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        #4
        Ursprungligen postat av Elliotfiske10
        Jo men varför är det för litet om andra har det i 180l dem klarar ju jätte bra? Dem har 4 för att tillägga
        Svårt att lämplig med 4 för scalare tyvärr.. det dom gjorde fel också har testat med min 240 lite trångt o stress stora scalare . Men kan kanske testa på 1 par i 180 liter men inte lovar dig men kommer bli bråka. .. Ingen kunde experter på den såg den stod krävs..

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #5
          Jag har också sett folk ha skalarer i 180 liters akvarium. Men mår dom bra av det? Och mår dom andra fiskarna bra av det? Nej det gör dom inte!

          Skalarerna behöver mer utrymme och dom kommer börja bråka vid lek och leka gör dom ofta. Jag vet för jag har haft 2 skalarer i det första 180 liters karet jag hade (för runt 10-12 år sen). "Fungerade" när dom var själva, men inte när det kom mer fiskar i karet. Dom följde med karet och jag gav bort dom efter ett tag (när jag såg/förstod att det inte kommer fungera).

          Vill du ha stora fiskar, måste du bara ha ett stort kar. Jag skulle också vilja ha större kar, men har varken råd eller plats för det och då får man skaffa fiskar som fungerar i det kar man har.

          Du vill helst ha scalarer, guldbarber, siamesiska algätare och nån ancistrus. Ja, då bör du ha ett kar på minst 300 liter med bra filtrering!
          Senast redigerad av Pierre67; 26 March 2023, 01:55.

          Kommentar

          • Klas Bengtsson

            • March 2007
            • 424

            #6
            Ursprungligen postat av Pierre67
            Jag har också sett folk ha skalarer i 180 liters akvarium. Men mår dom bra av det? Och mår dom andra fiskarna bra av det? Nej det gör dom inte!

            Skalarerna behöver mer utrymme och dom kommer börja bråka vid lek och leka gör dom ofta. Jag vet för jag har haft 2 skalarer i det första 180 liters karet jag hade (för runt 10-12 år sen). "Fungerade" när dom var själva, men inte när det kom mer fiskar i karet. Dom följde med karet och jag gav bort dom efter ett tag (när jag såg/förstod att det inte kommer fungera).

            Vill du ha stora fiskar, måste du bara ha ett stort kar. Jag skulle också vilja ha större kar, men har varken råd eller plats för det och då får man skaffa fiskar som fungerar i det kar man har.

            Du vill helst ha scalarer, guldbarber, siamesiska algätare och nån ancistrus. Ja, då bör du ha ett kar på minst 300 liter med bra filtrering!
            Ja tyvärr kan barber gärna bits på scalare fenor såg som många finns och vet inte om kopparbarb o fembandsbarb själv men vet guldbarb kan bli jaga efter den ...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              Barbersläktet är kända notoriska fenbitare
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Elliotfiske10
                • February 2023
                • 195

                #8
                Biter guld barber?

                Kommentar

                • Klas Bengtsson

                  • March 2007
                  • 424

                  #9
                  Ursprungligen postat av Elliotfiske10
                  Biter guld barber?
                  Ja kan hända det . Haft min scalare med Guldbarb. Men inte stora våldsamma bits . Men vet Tigerbarb bits mest värre än Guldbarb..

                  Kommentar

                  • Klas Bengtsson

                    • March 2007
                    • 424

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Barbersläktet är kända notoriska fenbitare
                    Ja händer det . Men tror snällast kopparbarb av dom barber o vet inte om fembandsbarb..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...