Fluval U4 eller Juwel biofilter M/L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte AX
    • April 2021
    • 29

    Fluval U4 eller Juwel biofilter M/L?

    Jag behöver köpa större pump till mitt 250 L akvarium. Fluval U4 ger 1000 L/h medan Juwel biofilter M endast ger 600 L/h. Det senare ska räcka för akvarier upp till 300 L.
    En del råd jag får är att Juwel är bättre ändå pga större filtermatta medan andra förespråkar Fluval då det samlas mindre "skit" bakom filterhuset. Jag har 6 scalarer och 2 malar i akvariet och mycket växter. Scalarer gillar inte jätte strömt vatten. Blir Juwel biofilter L för stort?
    En djungel detta med filter och vänder mig därför till forumet och frågar.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Krångligt att installera ett Juwel bioflow i ett akvarium som är igång kan jag tänka mig.

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #3
      Sleaper tror du att man kan ha i juwels originalfilrering medans man har ett ytterfilter fluval 307 samtidigt? Sen tar man bort det när ytterfiltret har varit igång ett tag?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Ursprungligen postat av Elliotfiske10
        Sleaper tror du att man kan ha i juwels originalfilrering medans man har ett ytterfilter fluval 307 samtidigt? Sen tar man bort det när ytterfiltret har varit igång ett tag?
        Det funkar bra. Speciellt ifall akvariet varit igång ett tag.

        Kommentar

        • Elliotfiske10
          • February 2023
          • 195

          #5
          Aa sleaper jag köpte tormec activ och la det i juwels filter massa längst upp så när man kokar till filtermassan ser man själva ”påsen” är det rätt eller ska jag ha det i någon speciell ordning

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Passar nog bra längst upp i Juwel filtret.

            Kommentar

            Arbetssätt...