180L juwel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    180L juwel

    Jag har startat upp ett 180L akvarie från Juwel
    och nu har det gått en vecka. Jag ska vänta lite tills jag skaffar mig fiskar så den hinner cykla in sig lite mer, men när den har gjort det så vet jag faktiskt inte vilka fiskar jag ska köpa först?
    dem fiskarna jag tänkte ha i är
    3-4 scalarer
    pansarmal vet inte hur många
    siamesiska algätare
    kuhl ål kanske vet ej)
    och någon större sort av tetror? Några tips varning?
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    #2
    Undrar också vilka fiskar jag ska börja ha i och just varför vill gärna börja med rätt mängd fisk!

    Kommentar

    • Klas Bengtsson

      • March 2007
      • 424

      #3
      Ursprungligen postat av Elliotfiske10
      Jag har startat upp ett 180L akvarie från Juwel
      och nu har det gått en vecka. Jag ska vänta lite tills jag skaffar mig fiskar så den hinner cykla in sig lite mer, men när den har gjort det så vet jag faktiskt inte vilka fiskar jag ska köpa först?
      dem fiskarna jag tänkte ha i är
      3-4 scalarer
      pansarmal vet inte hur många
      siamesiska algätare
      kuhl ål kanske vet ej)
      och någon större sort av tetror? Några tips varning?
      Inte scalare för krävs större 275 liter istället för gurami eller dvärg ciklid.
      finns bra tetror eller rasborar el barber .
      Bra stimfisk pansarmalar från 6 grupp till 10-12 grupp lagom .

      Kommentar

      • Elliotfiske10
        • February 2023
        • 195

        #4
        Siamesiska algätare då? Hur många av dem?
        finns det någon större fisk en dem små som går bra?

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #5
          Har också ett Juwel Rio 180 liters kar. Jag skulle föreslå gurami (finns många fina sorter) 1 hane + 2-3 honor, 15 rasbora eller tetror (finns mycket att välja på här också), 5 octocinclus (istället för siameser), 6-10 pansarmalar. Haft kuhliålar, men såg dom nästan aldrig till dom.

          Börja med t.ex. 5 rasbora eller tetror och mata väldigt lite. Så till att ha snabbväxande växter från början, som t.ex. vattenpest, polysperma, hornsärv. Guramis gillar flytväxter, inte så strömt och lite dämpad belysning. Pansarmalar behöver finkornig sand, för att böka runt i. Algätare har man i, först när man får alger (men kommer behöva algtabletter, när det blir för lite alger åt dom). Köp vattentester och håll koll på framförallt Nitrit. Lätt att få en nitritspik efter 2-3 veckor och det kan döda alla fiskarna.

          Jag är en nybörjare och detta är vad jag läst mig till, både här och på andra forum. Men läs på så mycket du kan om att starta upp ett akvarium och även om dom fiskar du vill ha, så du kan ge dom det dom behöver. Lycka till!
          Senast redigerad av Pierre67; 23 March 2023, 19:17.

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            När det gäller att cykla ett kar, så går det att göra utan fisk, men bäst är nog att göra det med ett fåtal fisk i från start. Räkna med att det tar 4-6 veckor innan det anses vara klart. Håll hela tiden koll på vattenvärdena, mata extremt lite, gör inte rent filtret och under den perioden, stoppa inte i fler fiskar!

            Kommentar

            • Elliotfiske10
              • February 2023
              • 195

              #7
              Jo men pierre vilka fiskar tycker du jag ska börja med och hur många?

              Kommentar

              • Elliotfiske10
                • February 2023
                • 195

                #8
                Förresten så är mitt 50 cm på höjd 101 cm på längden det är mer litern scalarerna behöver för höjden är helt ok?

                Kommentar

                • Elliotfiske10
                  • February 2023
                  • 195

                  #9
                  Har ett 70 L akvarie det fick nitritspik,… alla fiskar togs kål tyvärr hade dock 7 neontetror 2 fjärilciklider och en mal

                  Kommentar

                  • Elliotfiske10
                    • February 2023
                    • 195

                    #10
                    Men hur mycket ska man igentligen mata? Det är frågan hur mycket är litet om jag matar med granulats eller flakes?

                    Kommentar

                    • Pierre67
                      • November 2011
                      • 321

                      #11
                      Ett skalarpar skulle nog kunna gå att ha. 50cm på höjden, men gärna mer skall det va. Skalarer leker väldigt ofta och är revirhävdande, så dom behöver utrymme. Köpte ett beg. 180l kar för 10-12 år sen och då följde ett skalarpar med. Han använde det karet som lekkar och hans "riktiga" kar var ett 720 liters. Jag gav bort det paret till en med ett större kar. Innan dess har jag stoppat i andra fiskar och dom blev ordentligt jagade ofta.

                      Jag tycker du bestämmer dig vilka fiskar du vill ha först och läser på om vad dom behöver. Storlek på kar? PH? Strömt eller lugnt vatten? Temp? Om dom går ihop med andra fiskar eller bör hållas till sin egen sort? När du vet vad du vill ha och vet att dom fungerar med andra du vill ha, samt att du kan ge dom den miljö dom behöver, så börja med t.ex. 5 rasbora (om du nu vill ha sånna?) och låt det bara vara dom i 4 veckor i karet. Mata extremt lite och gör inte rent filtret. Håll koll på vattenvärdena. Efter månaden gått, köp 5 till och låt det gå nån vecka innan nästa fiskköp o.s.v. Så man långsamt bygger upp fiskbeståndet i karet.

                      När det gäller mata, så säger dom, att man ska ta en nypa mellan tumme och pekfinger och halvera den mängden. Under cyklingen av karet, räcker det att mata varannan dag. Se till att maten äts upp inom nån minut och inget hamnar i gruset/sanden.

                      När månaden gått och man haft i mer fisk, så får man ju åka på mängden mat. Men ändå se till att den äts upp fort, så inget hamnar på botten. Jag matar en gång per dag, men vissa tycker man bör mata två gånger per dag. Har man yngel, så bör man mata 4-5 gånger per dag. men dom bör man helst ha ett eget litet kar/plastback.
                      Senast redigerad av Pierre67; 23 March 2023, 22:00.

                      Kommentar

                      • Elliotfiske10
                        • February 2023
                        • 195

                        #12
                        Jag kommer att fodra rasborarna dr basseer om dem inte äter upp det och det kommer på sanden vad ska jag göra då slamsug?

                        Kommentar

                        • Pierre67
                          • November 2011
                          • 321

                          #13
                          Jag har flingfoder, frysfoder, algtabletter (till octocinclus) och speciella tabletter åt pansarmalarna. Ger flingor mitt på dan och tabletterna när belysningen släckts (annars tar dom andra fiskarna det). Frysfoder (vita mygglarver) ges då och då, som snacks. Lägger ner en gurkskiva ibland också, men den vill bara algätarna och pansarmalarna ha. Har inte varit med om att nån fisk inte vill ha maten, men mina guramis vill dock inte ha dom vita mygglarverna, men dom äts upp av dom andra fiskarna.

                          När jag bara hade 5 rasbora i början (första månaden) gav jag dom flingor och dom åts upp!
                          Senast redigerad av Pierre67; 23 March 2023, 21:58.

                          Kommentar

                          • Elliotfiske10
                            • February 2023
                            • 195

                            #14
                            Tror du det går bra med att ha i 10 rasboras? Eller blir det för mycket det är ju desto fler desto bättre och modigare? Men kan det gå bra att mata med Dr bassleer m granulat?

                            Kommentar

                            • Pierre67
                              • November 2011
                              • 321

                              #15
                              Ingen fara när det är samma sort. När man har i andra fiskar (större), behöver småfiskarna vara fler, för att känna sig trygga/modiga. Du gör som du vill, men jag skulle börjat med 5 stycken. Har inte provat att mata med det, men prova lite grann först. Äter dom, så ge mer!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...