Hjälp med JBL ProFlora Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corypanda
    • March 2023
    • 2

    Hjälp med JBL ProFlora Co2

    Hej,
    Jag bestämde mig för att testa Co2 till mitt akvarium och köpte detta kit:

    JBL ProFlora CO2 Advanced Set U är ett komplett CO2-system med magnetventil för nattavstängning. Detta paketet passar sötvattensakvarium från 40-600 liter med tillräckligt mycket CO2.


    Jag har installerat kitet enligt manualen men får inte till mängden Co2. Det står att man ska ställa in antalet bubblor på 10-15 i minuten i bubbelräknaren men antingen kommer det jättemycket bubblor eller inga alls!

    Jag är helt nybörjare på Co2 och vet inte hur jag ska göra. Någon som har erfarenhet pch kan hjälpa mig? Gör jag något fel eller behöver systemet stå på någon dag innan det går att ställa in korrekt?
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Kanske kan göra dig klokare?

    Wie wird eine CO2 Düngeanlage für Aquarienpflanzen am Aquarium angeschlossen? In welcher Reihenfolge wird eine JBL ProFlora m CO2 Anlage zusammengebaut und ...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2885

      #3
      Regulatorn har två klockor som visar trycket i flaskan resp. en som visar arbetstrycket. Arbetstrycket ställer man normalt in på ca. 1,5kg, sen reglerar man med nålventilen flödet/bubbeltakten. Ingen egen erfarenhet från just detta system men regulatorn ser ut att vara av standardtyp. Dyra grejer så kvaliteten bör ju vara därefter.

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 135

        #4
        Kanske är nåt med att nålventilen inte riktigt tätar i gängan, kanske pga dålig o-ring om det finns, fast borde inte vara problem på nytt system? Hade själv problem med det och det blev lite allt eller inget då.

        Kommentar

        • Corypanda
          • March 2023
          • 2

          #5
          Tack för era svar! Efter ett antal försök så fick jag det äntligen att fungera korrekt

          Kommentar

          Arbetssätt...