Massor av yngel i ytterfiltret varje vecka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laxflax
    • December 2022
    • 5

    Massor av yngel i ytterfiltret varje vecka

    Problemet
    Massor av fiskyngel i ytterfiltret.

    Hårdvara
    EHEIM ytterfilter eXperience 250 - 2424 https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...24-ytterfilter
    Eheim förfilter 4004320 https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...filter-4004320

    Fiskar
    Guppy, ancistrus och platy.
    (Siamesisk algätare, kardinaltetror och körsbärsräka.)

    Fråga
    Hur kan jag förhindra att ynglen hamnar i ytterfiltret?

    Fiskarna trivs som en fisk i vattnet och antalet invånare i akvariet ökar stadigt. Just för att ytterfiltret inte skulle bli fullt med yngel (eller räklingar) så skaffade jag innan inköp av småfisk Eheims förfilter. Men sedan jag hittade de första ynglen i ytterfiltret förra året så behöver jag nu öppna det någon gång i veckan för att under någon timme eller två håva ur 30 - 40 yngel. Hade jag inte haft något annat att göra i livet så hade det nog varit en ok avkoppling. Men när jag som igår såg en liten ancistrus inne i grön slang mellan förfiltret och ytterfiltret så var det inte känslan lugn och ro som dök upp i huvudet.

    På något sätt så tar sig små guppys, ancistrus och platys enkelt förbi förfiltret. Har gjort några försök att med luftslang forma o-ringar som tätar mellan filtermassa och filterkroppen utan framgång.

    Har ni några tips och råd hur jag förhindrar ynglen från att komma in i ytterfiltret?

  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    Ta fram filterkorgen som följde med filtret och trä på en filterpatron på den. Garanterat yngelsäkert.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • snikke

      • December 2007
      • 135

      #3
      Har lite liknande problem i mitt Fluval Flex 34L för räkor. De sögs in i filterdelen som är en kammare längst bak. Klippte till lite ur en sån här och satte i insugen och det blev bra: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...50x5-cm-10-ppi. Kanske kan funka på nåt sätt?
      Senast redigerad av snikke; 22 February 2023, 17:20.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Finns en hel del att välja på för att slippa få in smått i filtret. T.ex. Aquasabi - Filter Guard - Fine mesh | Aquasabi - Aquascaping Shop
        Alt. NA Inlet Protector - GodhemsZoo​​

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          För att återgå till eheims förfilter så är det väldigt märkligt hur yngel kan ta sig igenom filterpatronerna i den....?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Laxflax
            • December 2022
            • 5

            #6
            Tack för snabba svar!

            Ursprungligen postat av åheim
            Ta fram filterkorgen som följde med filtret och trä på en filterpatron på den. Garanterat yngelsäkert.
            Det där låter som en bra ide. Provar nog det först.


            Ursprungligen postat av snicke​
            Klippte till lite ur en sån här och satte i insugen och det blev bra: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...50x5-cm-10-ppi. Kanske kan funka på nåt sätt?​
            Provar det, eller något liknande, om inte åheims förslag fungerar.


            Ursprungligen postat av Sleaper​
            Finns en hel del att välja på för att slippa få in smått i filtret. T.ex. Aquasabi - Filter Guard - Fine mesh | Aquasabi - Aquascaping Shop
            Alt. NA Inlet Protector - GodhemsZoo​​​​
            ​Har en variant av den liggandes. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ch-yngel-16-mm Tyvärr så blev det igensatt väldigt fort, vilket jag kanske skulle ha nämnt i första inlägget.


            Ursprungligen postat av Sleaper​
            För att återgå till eheims förfilter så är det väldigt märkligt hur yngel kan ta sig igenom filterpatronerna i den....?
            ​​Filterpatronerna är inte höga nog. Det blir glipor mellan filterpatroner och "taken" i filtret. När filterpatronerna blir fyllda med skit så krymper de dessutom på både höjd och bredd.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #7
              du har inte funderat på att konvertera till yngel och räksäkra sponge filter

              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Laxflax
                • December 2022
                • 5

                #8
                Det blev ett svampfilter som träddes över silen som original sitter monterad på insuget. Hindrar nu effektivt yngel från att hamna i ytterfiltret. Dessutom så rengörs det effektivare av akvariets ancistrusar nu när det går att komma åt även för de stora malarna.

                (Min googling misslyckades så jag hittade inget skumfilter från känd tillverkare. Blev istället ett tiopack som hade ok betyg på amazon. Den säljare som sålde bra filter förr kan tyvärr sälja sämre filter idag enligt flera som betygsatt. Så att länka till den jag köpte från hjälper nödvändigtvis inte. Däremot så kan sökorden "LEZED Filter svamp för akvarium" kanske hjälpa om någon mer behöver skumfilter.)

                Kommentar

                Arbetssätt...