LED tips sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jungman
    • March 2018
    • 11

    LED tips sökes

    Har ett akvarium på 150cm längd med utdaterade och riktigt värdelösa lysrör som jag har haft stora problem att hålla växter vid liv med och planerar att byta ut mot effektivare och modernare teknik, men jag är inte säker på vad som är lämpligt till akvarium av den storleken, det mesta jag hittar verkar vara till mindre kar och till hutlösa priser, så jag undrar helt enkelt vad ni rekommenderar.

    Har inte tänkt hålla några extremt ljuskrävande växter men vore kul att kunna få något annat än anubias att överleva.
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    Fluval har helt appstyrda fenomenala ledramper och förhållandevis låga priser.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Finns en fluval plant som är upp till 153cm den är dyrare än fluval aquasky men den verkar bara finnas upp till 145cm men du kan köpa 2 mindre om du vill om du har mittstag att lägga dem på....

      https://www.akvariumkungen.se/belysn...122-153cm.html
      Senast redigerad av åheim; 12 January 2023, 10:11.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Problemet med ett så stort akvarium är inte bara längden, ofta är det även både högt och djupt. Det gör att det kan bli knepigt att få ljus i hela karet med endast en armatur, samtidigt som belysning måste vara rätt kraftfull för att ljuset skall tränga tillräckligt djupt ner genom vattnet. Kan inte rekommendera någon belysning direkt men det finns armaturer som iaf. täcker längden 150cm. LED Aufsetzleuchten (aquafis.de)

        Kommentar

        • Jungman
          • March 2018
          • 11

          #5
          Tack för svaren men verkar som att armaturer är långt bortom min budget så jag funderar på något i stil med 2 sådana här https://www.ledgrossisten.se/belysni...w-6500k-p-1148
          Samma färgtemperatur och strömförbrukning som fluvalrampen som länkades men lite lägre lumen (färre led's) och till en tiondel av inköpspriset. Är det någon som har någon erfarenhet av liknande lösningar?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Ja testa det är ju bra kelvin. Jag har läst mig till att typen av led som sitter i typ arbetsbelysning inte har lika lång livslängd... hag testade eng gång en vanlig led glödlampa på 60w och 6000k men det funkade inte med växter..
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Med tanke på priset, absolut värt att prova.

              Kommentar

              Arbetssätt...