Om elen försvinner och tekniken i akvarium stannar av?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dany
    • April 2021
    • 18

    Om elen försvinner och tekniken i akvarium stannar av?

    Hej ,

    I dessa lite märkliga tider uppmanas vi dagligen med budskap om att spara på el och inte minst med budskapet idag om att elen kan försvinna i flera timmar runt om i landet.
    Man vet inte längre om detta är en skrämselpropaganda eller en verklighet vi står inför.
    Själv börjar jag fundera lite, hur skall man tänka med ett eller flera akvarier hemma, elen går, filter stannar av, värmaren stängs av, osv..osv..
    Det kanske inte gör någon större skada, hur resonerar ni andra som har akvarium hemma i drift?..
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    OM dem nu skulle stänga av strömmen så kan man ju undra vem som ska ersätta förstörd mat i alla människors kylar och frysar? Mina akvarier klarar nån dag utan ström...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      ...googlade och tydligen stängs i så fall elen bara av max några timmar sen slås den på och slås av någon annanstans för att växla, så det blir ganska korta avbrott så då behöver man inte oroa sig!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Det som kan hända är att ytterfilter kommer att drabbas vid ett elavbrott på flera timmar. Då får man alltså rengöra ev. byta filtermedia innan man kör igång filtret igen eftersom bakterierna i stort sett dött av syebrist. Man kan förebygga detta vid aviserade elavbrott genom att ta ur filtermediet och lägga i en öppen balja med akvarievatten. Det kan vara en bra idé att rengöra alla typer av filter innan ett längre elavbrott kan man väl säga. För övrigt är det väl vattentemperaturen i karet som helst inte bör sjunka under 20gr. eller så.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #5
          ...en av de stora nackdelarna med ytterfilter är just det att dem är så otroligt syrebegränsade och kan döda hela fiskbestånd om de av nån anledning står utan cirkulation och sedan hoppar igång igen!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            I mitt akvarierum har jag enbart interna filter av den anledningen. Blir det strömavbrot, stäng av ytterfiltret, vänta till strömmen är tillbaka. Då behöver man göra rent det innan man drar igång det.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            Arbetssätt...