innerfilter. till C:a 500l dölja+tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginfizz
    • May 2003
    • 122

    innerfilter. till C:a 500l dölja+tips?

    Goddag igen!

    Ska inom snar framtid inhandla ett C:a 500 liters akvarium...måste desvärre ha ett innerfilter till detta. (Har bråkig hud som jag inte helt litar på med alla slangar som måste gå utanför akvariet med ytterfilter...)

    Läste lite om tips på att dölja filtret..med kork och dyligt.

    så till frågorna.

    1. Är det någon som har några bilder på hur de gjort!?
    2. Tips på bra innerfilter som är kraftiga nog? har bara koll på ytterfilter och hade ett enheim proffessinal 2228 (tror jag det hette) Som jag var välldigt nöjd med
    80 cm c:a 100 l.
    4 Fjärilsciklid.
    2 Kakadua ciklid.
    1 hongkong pleco
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det finns inga standard innerfilter med tillräcklig filtervolym. Köp i stället ett pumphuvud och en rejäl bit filtermatta och bygg ditt eget innerfilter. Om du spärrar av ett hörn i karet för filtret så kan du spackla svart silikon eller sätta en bakgrund på glasskivan. Jag skaffade en grå plastplatta som hade ungefär samma färg som bakgrunden. Om pumpen ligger bakom filtret och sprutar ut vatten genom ett rör som sitter igenom filtermattan så tvingar du allt ingående vatten att gå igenom en stor bit filtermatta. En sådan lösning behöver du förmodligen aldrig tvätta och det blir rent och snyggt i karet. Gömma det är inte så svårt som jag beskrev ovan. Framsidan på filtret är dock ett problem i början. Den blåa färgen är långt ifrån snygg när mattan är ny, men efter ett par månader antar den en mer neutral färg, ganska så snyggt då tycker jag.
    MVH
    Magnus
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Ginfizz
      • May 2003
      • 122

      #3
      Topp, låter som en helt ok idé! Har du ngn gissning på hur stark pumpen ska vara och hur stor filtermassa man behöver..? Antar det beror lite på hur mck fisk man ska ha i det och så....men på ett ugnifär...? Kommer antagligen ha sydamerikanska cilkider i det.

      MVH

      Daniel
      80 cm c:a 100 l.
      4 Fjärilsciklid.
      2 Kakadua ciklid.
      1 hongkong pleco

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag har 16 liter 10ppm filtermatta i mitt 300 liters. Detta är klart onödigt mycket, men jag behövde en bred kammare att sätta pumpar, doppvärmare och vågmaskin i (jag vet; vågmaskin är inte nödvändigt, men kul!)
        Om det passar i karet i övrigt kan du sätta 10 cm filtermatta i ett eller två hörn. På det sättet kan du få 6 liter för varje 10 cm i bredd. Det är jättesvårt att säga hur mycket som är det minsta, men jag gissar på 15 cm bred, vill du vara säker på att inte behöva tvätta filter på 2 år så kör med 20 cm på varje sida. Filtermattan kostar en del, men det är onödigt att snåla om man har plats. Det blir i vilket fall mycket billigare än ett ytterfilter.

        Vad det gäller cirkulationen så beror det ganska så mycket på vilka fiskar och vilka växter. Minimum för att filtermattan inte skall riskera att bli syrefri är ca 20 ggr så mycket som sin volym i timmen. DVS på ett 20 cm brett filter (12 liter) minst 240 liter i timmen. Dom flesta vill dock ha mer för fiskarnas och väternas skull. Någon övregräns finns nog inte, så länge fiskarna inte måste simma som tokar. Sydamerikanska ciklider? Om du menar diskus,svalare och dvärgciklider så trivs dom i lite svagare ström. I sådanna fall skulle jag inte ha mer än 1000 liter i timmen och ett bra strilrör.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • marcus_swe
          • July 2003
          • 483

          #5
          Topfrog: Vågmaskin? Kan du utvekla det lite? Någon bild eller länk kanske?

          Kommentar

          • Ginfizz
            • May 2003
            • 122

            #6
            Tack för dina utförliga svar! Det har klart hjälpt en hel del, ska se vad jag lyckas skrapa ihopp i slutändan..och vilka fiskar det ska bli i det...inte lätt att bestämma!

            MVH

            Daniel
            80 cm c:a 100 l.
            4 Fjärilsciklid.
            2 Kakadua ciklid.
            1 hongkong pleco

            Kommentar

            • Rob J
              • March 2004
              • 46

              #7
              Om du har råd kan du köpa en B T N bakgrund Amazonas,nackdelen är att tar en hel del plats men då kan du utnyttja utrymmet bakom till ett jättefilter,jag fyllde stor del av utrymmet med filtermatta och filtertärningar,tog upp ett 7cm hål på ena kanten där det suger in och cirkpump(valfri) på andra sidan som pumpar tillbaka+ en liten cirkpump 200L/H i mitten av filtret för att få cirkulation i hela filtermassan ,då får du ett otroligt snyggt akvarium + ett jättefilter på ca:60 Liter där inget syns av filter och värmare,ett innerfilter är ju ingen vacker syn i akvariet.Med en B T N bakgrund får du ett akvarium som ser verkligen levande ut,den kostar ca:3500 kr till ett 500 L men det är det värt

              Kommentar

              • sleepy
                • March 2004
                • 267

                #8
                en annan sak du kan göra för att dölja det är att bygga upp som ett bärg runt om pumpen.... jag använde röd lavasten för detta det funka väldigt bra...
                en sak man ska tenka på är att man måste se till att man skall kunna ta upp pumpen utan att riva alla stenar som ligger där.

                kolla på min zoon så kan du se bilderna hur jag har gjort
                ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                Kommentar

                • Rob J
                  • March 2004
                  • 46

                  #9
                  Du sleepy,varför har du så låg vattennivå i sälskapsakvariet annars såg det fint ut

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Ursprungligen skickat av marcus_swe
                    Topfrog: Vågmaskin? Kan du utvekla det lite? Någon bild eller länk kanske?
                    Jag skaffade en sån:
                    http://www.3iqventures.com/

                    Rolig grej som säljs på tv-shopsmanér i USA. Den har gått i en månad nu så jag har svårt att säga om det är något att ha ännu. Funktionen är imponerande och enkel, om den håller sen är ju en annan sak och det vet jag ju inte ännu. Jag ger den en cirkulation på 1500 liter i timmen, då byter den utblås var 10e sekund. Jag kommer kanske att prova med en större pump senare för att få ner frekvensen. Bilderna på min och hur jag löst instalationen bakom filtermattan kommer inte förrän resultaten i diy fototävlingen är färdig.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • matzen
                      • February 2004
                      • 608

                      #11
                      Jag tycker också att du skall satsa på ett kammarfilter med en filtermatta framför! Gör den ca 25*25cm+akvarietshöjd och använd dig av tex två stycken powerhead 702. Jag har själv det i mitt 720-literskar. Och har ett kristallklart vatten med noll-nitrit. Dessutom kan det gå många år utan rengöring! En billig lösning att gömma det är att använda dig av frigolit som du själv enligt konstens alla regler gör snyggt!
                      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                      Kommentar

                      • Ginfizz
                        • May 2003
                        • 122

                        #12
                        Tack för tipsen! i dag komer akvariet, så ska snart ut o handla pump och en rejäl bit filtermatta. Tror nog jag väntar med en eventuell BTN backgrung..visst är de snygga o praktiska...men vad dyrt de blir! Får se om jag lyckas knåpa ihopp ngt själv med frigolit eller kork. Synd att man har tummen mitt i handen bara:-)

                        MVH

                        Daniel
                        80 cm c:a 100 l.
                        4 Fjärilsciklid.
                        2 Kakadua ciklid.
                        1 hongkong pleco

                        Kommentar

                        • Ginfizz
                          • May 2003
                          • 122

                          #13
                          Så var pumpen och filtermattan installerad. Blev en aqua clear 802 och en rejäl bit matta. Så dyker genast en till fråga upp...Pumpen är vällldigt högljudd! Är ok om man inte sätter fast den ordentligt, men sitter den med sugpropparna som den ska så brummar det en hel massa!

                          Ngn som vet ngn tystare pump, eller har ngt annat tips?

                          MVH

                          Daniel
                          80 cm c:a 100 l.
                          4 Fjärilsciklid.
                          2 Kakadua ciklid.
                          1 hongkong pleco

                          Kommentar

                          • sleepy
                            • March 2004
                            • 267

                            #14
                            inga av mina pumpar sitter me sugpropparna.... har alldrig bryt mig... funkar bra utan... jallefall me mina..
                            ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                            Kommentar

                            • Theo
                              • January 2004
                              • 203

                              #15
                              Den kommer inte precis att simma iväg?...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

                              Inte så mycket än... men det kommer!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...