Ytterfilter täpper numera snabbt till efter rengöring...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #16
    Ladda ner manualen:
    ​​​https://eheim.com/media/pdf/dc/6c/76...ssic_07-20.pdf

    Kontrollera att slangarna är rätt anslutna att ut är uppe o in är där nere. Kolla att filtermaterialet är insatt i föreskriven ordning.

    Om allt verkar vara som sig bör fundera på om du skall gå till B1 varianten i manuaien.

    ursprungligen kunde gå månader i sträck utan synlig påverkan. Senaste gångerna jag rensat filtret har det efter några veckor blivit igentäppt, och jag vet inte varför.
    Antar att "ursprungligen" kanske betyder att när karet sattes igång/startades. O då var gruset och allt rent men nu har det akumulerats brös i karet över många månaders drift.

    Vet inte om det hjälper att ta skiten i ett tidigare skede med att slamsuga gruset o därmed kanske filtret tar längre tid tills det sätts igen?
    DVS då kanske du får tillbaka den önskade "ursprungliga" service intervallet?

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #17
      Sent svar av mig, såg inte att någon svarat och glömde tråden när jag löst problemet.

      Ursprungligen postat av åheim
      Ja slangar täpps igen över tid och behöver rensas. Ett tips är att ta bort dem från filtret och så slår du dem hårt i badkaret eller golvet och sen sköljer igenom dem, klart!
      Hade gjort det relativt nyligen så därför bör det inte ha varit anledningen. Jag är inte total nybörjare längre, därav min förvirring när något som funkat i ett par år slutade med det.

      Min lösning för tillfället blev att ta bort en hel del biologiskt filtermaterial (någon typ av japanska kulor, kan leta upp om någon bryr sig) då filtret är överdimensionerat ändå. Varför då? När jag rengjorde filtret observerade jag att jag kunde gräva ut nästa hela det materialet (ovanför andra halvan där jag har typiska "vaddplattor"), men när jag nådde botten öste massor av vatten ut som blockerats innan. Vet inte om dessa måste bytas ut över tid eller om jag helt enkelt haft för mycket visavi pumpens kapacitet.
      Senast redigerad av Fiskburken; 24 February 2022, 19:11.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #18
        Förstod inte riktigt men använder du vadd i filtret så förstår jag om du har problem med flödet...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13129

          #19
          normala filtermattor är fullt tillräckligt för att uppnå klart och fint vatten och jag tycker filtervadd är ett otyg i den ordinarie filtreringen.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...