Hur länge tar detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinaFisken
    • March 2004
    • 184

    Hur länge tar detta?

    för ca 2 dagar sedan upptäckte jag att ett 10-tal guppy-yngel simmade omkring bland växterna i mitt yngelkar,där jag för någon dag sedan satte dit två tjocka guppyhonor.
    hur läge kan det ta innan hanarna får fina fenor och man vet vad det är för kön?

    Väldigt tacksam för alla svar,som jag hoppas på att få.
    =)
  • BollzterX
    • February 2004
    • 45

    #2
    Hej har precis undrat samma sak..´Mina yngel är 3 veckor gammla men jag ser ingen skillnad på dom ennu..

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Titta riktigt noga på stjärtfenan, på hanarna brukar färgen komma tidigt, oftast som en rand på övre och undre delen... och gonopodiet börjar bli skönjbart vid ca 3-4 veckors ålder. Den yttersta delen av analfenan ändrar sig först... lite svårt att förklara, man lär sig se det tidigt ju fler kullar man får.
      Fina fenor tar betydligt längre tid. Fullt utvecklade fenor får hanarna först vid ca 6-7 månaders ålder. De som odlar seriöst sätter inga hanar att para sig förrän de uppnått denna ålder eftersom det före är svårt att se exakt hur hanen kommer att se ut. Honor däremot ska paras rätt unga för att inte bli sterila, men de ska helst hinna bli en 4-5 månader gamla. Inte lätt alla gånger att hinna skilja hanar och honor åt tillräckligt tidigt så de inte hinner para sig i förtid och okontrollerat.
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...