Substrat Pro missfärgar vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dany
    • April 2021
    • 18

    Substrat Pro missfärgar vatten


    Tänkte att jag skulle uppgradera med Substrat Pro från Eheim i ett inre Juwel filter .
    Självklart sköljde jag av hela påsen med substraten innan jag la ner den i filtret.
    Vatten blev snabbt lite missfärgad (mjölkig), tänkte det blir bättre om 24 timmar och sen passade jag även på att byta vatten efter två dagar .
    Dagen efter blev vatten igen lika mjölkig och idag valde jag att plocka bort hela påsen med substraten.
    Man kunde se tydligt hur mycket partiklar flög upp i vattnet när jag drog upp påsen..
    Vad gjör jag för fel, skulle jag dränkt substraten i en hink och lämnat den att ligga under vatten i några dagar innan filtret?
    Senast redigerad av Dany; 19 May 2021, 21:16.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Så har den aldrig gjort för mig! Vad är det för påse du menar?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Dany
      • April 2021
      • 18

      #3
      Det är denna:

      Eheim Substrat Pro - Sintrat glas - Filtermedia - 1L - CyberZoo

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Jo då den är jag väl bekant med och den har aldrig mjölat ner vattnet för mig. Har du den i en nätpåse?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Dany
          • April 2021
          • 18

          #5
          Precis, det är en nätpåse som man själv klipper till och knyter ihop, samma fabrikat Eheim .
          Vet inte om det är mer känsligt när det sitter i ett inre filter? Det borde det inte göra.. kan det vara C02 som får vatten att bli mjölkig?
          Jag tar prover ganska ofta..ser inga större avvikelsen ..

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            du kanske har fått lite infusorier? Jag tror inte din biomedia är boven. https://www.zoopet.com/forum/forum/-...571-infusorier
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...