Byta/modifiera filtermedium i Tetra EasyCrystal 300?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fileunderwater
    • March 2021
    • 22

    Byta/modifiera filtermedium i Tetra EasyCrystal 300?

    Hej, ny i forumet och med återuppväckt akvarieintresse efter ett längre uppehåll.

    Jag fick nyligen ett begagnat Tetra easy start-kit på 54l inkl filtret Tetra EasyClear filterbox 300. Nu är akvariet i uppstartsfasen, så det är inte aktuellt att rengöra/byta filter än, men jag har reagerat lite på att det är så liten volym filtermedium. Filterlådan innehåller både en del för doppvärmare, en påse filterkulor och 2 relativt tunna filtersektioner i hållare. Först ett integrerat mekaniskt/biologiskt filter (easyclear filterpack) med två grovlekar som man rekommenderas att byta var 4e vecka och sedan en relativt tunn sektion biofiltermatta (typ 5mm) i en platshållare.

    Det jag reagerar på är både idéen att byta filterpacket (som både bör fylla en mekanisk och biologisk funktion, även om det beskrivs som mekaniskt) var 4 vecka, men även att utrymmet ovanför pumpen är så stort att man med lätthet skulle kunna trycka in mycket mer filterskum/medium, och därmed få en betydligt större aktiv filtreringsvolym. Just nu skvalpar de de två filtersektionerna runt lite i utrymmet.

    Vad säger ni? Är det bara att hitta ett lämpligt medium att skära till och successivt gå över till (när det är dags för rengöring/byte), eller riskerar jag att göra ett misstag?

    Övrig info är som sagt att akvariet just nu är i uppstartsfasen (under 2v) och innehåller bara 10 kolglödstetror, samt växter och rötter. Tanken är att hålla det till ett sydamerikanskt tema, även vad gäller växter, och på sikt prova någon dvärgciklid (om jag hittar någon som fungerar till akvariestorleken). Nästa steg blir att lägga till några malar, kanske Otocinclus, och sedan kanske ytterligare en tetra eller en bilbuk.
    Senast redigerad av fileunderwater; 11 March 2021, 20:26. Anledning: Tillägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag skulle nog skära till en filtermatta och trycka ner där doppvärmaren är tänkt att sitta, sen fylla resten av filtret med sera siporax (bioringar)
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • fileunderwater
      • March 2021
      • 22

      #3
      Ok, bra tips! Har just nu medföljande doppvärmaren i det facket, och hade faktiskt inte tänkt på att man skulle kunna köra filter i båda facken.

      Kanske dum fråga, från en som inte klämt och känt på så många olika filtermaterial; är det någon egentlig skillnad på filtermatta och filterskum/filterpatroner eller är det samma sak i olika format (dvs typ skumplast)? Inte helt tydligt för mig när jag försökt läsa på.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ja det kan skilja! Den väldigt finporiga brukar vara gjord av bomull och kanske polyester och dem har en begränsad livslängd. Den grovporiga är en särskild plast och bryts inte ner i vatten och den håller utan problem i minst 10 år! Den blå grova (ppi 10) är nog den mest hållbara av dem alla!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • fileunderwater
          • March 2021
          • 22

          #5
          Ok, tack. Bra att veta. Något grovt låter då bättre, så länge man har ett tunt förstafilter för att fånga upp grövre partiklar först.
          Men rent begreppsmässigt; när folk skriver filtermatta eller filterskum, menar man då samma sak i olika form eller är det helt olika typer av filtermaterial (bortsett från de skillnader i por-storlek som du beskriver).

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Det är samma typ av filtermaterial men en del säger väl filterskum om de riktigt finporiga. Uttrycket Filtermatta kommer från att den skärs till från stora madrasser/mattor. Förr skar folk ut bitar från gamla sängmadrasser av skumgummi och kanske därifrån yttrycket skumfilter kommer ifrån? Filtermatta 2mx1m https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...00x5-cm-10-ppi
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av fileunderwater
              Ok, bra tips! Har just nu medföljande doppvärmaren i det facket, och hade faktiskt inte tänkt på att man skulle kunna köra filter i båda facken.

              Kanske dum fråga, från en som inte klämt och känt på så många olika filtermaterial; är det någon egentlig skillnad på filtermatta och filterskum/filterpatroner eller är det samma sak i olika format (dvs typ skumplast)? Inte helt tydligt för mig när jag försökt läsa på.
              Hur har du det med cirkulationen där värmaren sitter? Har provat detta på ett Juwel filter men bristande cirkulation i facket gjord det mest till något stinkande släm när det var fyllt med filtermedia Annars är det väl bara ett fylla på så mycket det går så länge cirkulationen är ok.
              Sist.. byta var 4 vecka.. dom vill sälja filtermedia ... Bra blå håller många år som nämnts och dom bör ju inte bytas, rengöras för ofta då det tar bort di goda bakterierna.

              Kommentar

              • fileunderwater
                • March 2021
                • 22

                #8
                Ursprungligen postat av Bernt G

                Hur har du det med cirkulationen där värmaren sitter? Har provat detta på ett Juwel filter men bristande cirkulation i facket gjord det mest till något stinkande släm när det var fyllt med filtermedia Annars är det väl bara ett fylla på så mycket det går så länge cirkulationen är ok.
                Sist.. byta var 4 vecka.. dom vill sälja filtermedia ... Bra blå håller många år som nämnts och dom bör ju inte bytas, rengöras för ofta då det tar bort di goda bakterierna.
                Stämmer att det är värt att tänka på. I denna filterbox sitter dock insuget i nedre delen av doppvärmardelen, så där är det bra flöde. Man bör dock nog inte fylla helt upp, då vattnet är mer stillastående där. Jag flyttade faktiskt ut doppvärmaren igår och satte blå matta där. Eventuellt byter jag ut den extremt tunna skumdelen som hör till filtret sedan, men tänkte ta det stegvis så att bakterierna hinner med. Akvariet är ju under uppstart och har haft nitrit som är på väg ner nu.

                Kommentar

                Arbetssätt...