t5 rör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    t5 rör

    Hej
    vi är i uppstarten av ett 500 liters Diskus kar, dock ett saltvattenskar med sump, red sea peninsula 400 liter i visningsdelen och 100 i sumpen, nu har vi köpt begagnad ljusramp med 6 st t5 rör 54 watt st vi kommer köra co2 och pmdd för växterna, är nyfiken på om fler kör med t5 rör och lyckas bra? vet ju att led är bättre men just nu får rören duga
    Senast redigerad av Hella2; 28 February 2021, 18:22.
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    T5 funkar alldeles utmärkt. Kan inte säga att LED är bättre generellt, men det finns så mycket att välja på vad gäller LED. Dyrare/bra LED slår ju T5 naturligtvis.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Tänkte du för växterna?

      Jag kör mycket T5. En nackdel är att det kan bli varmt i karet när du kör mycket ljus. Vad gäller ljuset för växterna skulle jag dock hävda att T5 generellt sett slår led.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Sen gäller det också att ha nyare rör skall sägas, och kvaliteten skiljer sig även åt på T5.

        Kommentar

        • Hella 40
          • February 2021
          • 86

          #5
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Tänkte du för växterna?

          Jag kör mycket T5. En nackdel är att det kan bli varmt i karet när du kör mycket ljus. Vad gäller ljuset för växterna skulle jag dock hävda att T5 generellt sett slår led.
          Japp tänkte på växterna , och att det blir varmt är ju bra då det ska gå Diskus i karet

          Kommentar

          • Hella 40
            • February 2021
            • 86

            #6
            Tack för bra svar , vi har nu köpt nya ljus ramper då den andra inte passade in , vi kommer köra 2 st 4 rör st 54 watt X2 då blir det ljus

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Ursprungligen postat av Hella 40
              Tack för bra svar , vi har nu köpt nya ljus ramper då den andra inte passade in , vi kommer köra 2 st 4 rör st 54 watt X2 då blir det ljus
              Hmm.. hur många rör blev det där?

              Jag har kört diskus i växtkar och det går att få till. Men värmen som fiskarna uppskattar är det få växter som diggar. Så välj med omsorg!

              Kommentar

              • Hella 40
                • February 2021
                • 86

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek

                Hmm.. hur många rör blev det där?

                Jag har kört diskus i växtkar och det går att få till. Men värmen som fiskarna uppskattar är det få växter som diggar. Så välj med omsorg!
                Haha ja såg nu att det blev ett väldigt flummigt svar från mig kommer blir 2 ramper med 4 lysrör styck. Alltså 8 rör
                Senast redigerad av Hella 40; 06 March 2021, 16:54.

                Kommentar

                Arbetssätt...