Aquael Hydroponic

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra.1387
    • December 2017
    • 25

    Aquael Hydroponic

    Hej!
    Jag har ett Aquael Hydroponic system, med utbyggnadsmoduler för att få det högre. Då medföljande pumpen är för klen kopplade jag det till en Eheim pump istället. Det funkar fint och vatten kommer och rinner ner. Det låter dock något fruktansvärt av vattnet som rinner. Har någon ett tips på hur man tystar modulerna? Antar att jag måste ändra vattenflödet så det rinner mot plast eller liknande och inte direkt ner i vattnet på varje modul.

    Jag har även provat diverse växter. Palettbladen blev långa och gängliga (riktigt fula), alla kryddor jag försökt odla dog förutom vattenmyntan som enbart var ful och växte långsamt. Fjädersparris och någon form av ormbunke funkade någorlunda, men började fälla "löv" och skräpade ner något fruktansvärt. Passionsfrukt växte väldigt långsamt och tappade blad. Sötpotatis trivdes verkligen med visade sig vara en riktig spinnmagnet, så aldrig mer.
    Det enda jag har lyckats med som verkligen trivs är ampellilja, fredskalla och gullranka. Har dock provat väldigt många andra olika växter än vad jag nämnt ovan.
    Är det i näringen det felar? Jag har tillhörande växtbelysning till systemet och det sitter till ett 540L akvarium med slöjstjärtar.
    Tips på andra växter om kan funka?

    Någon som gjort något snyggt av systemet, då plastkrukorna inte är särskilt fina?
    Enklaste lösningen jag ser hittills är att fylla alla krukor med ampellilja, då dem blir frodiga nog att täcka allt. Hade dock varit kul att kunna få en egen örtagård inomhus, så man kan ha lite mer nytta av systemet.


  • RickardN
    • April 2020
    • 83

    #2
    Bilder kan säkert underlätta.

    Kommentar

    Arbetssätt...