Bekymmer med alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebastian87
    • July 2020
    • 2

    Bekymmer med alger

    Hej kära fiskvänner!

    Jag har stött på lite patrull i mitt relativt nystartade akvarium. Akvariet har varit igång ca 3 månader men endast ADA soil och lite övrig näring i botten/CO2 samt växter såklart av lite olika slag. Fiskar har nyligen i små mäng introducerats till akvariet, akvariet är på ca 300 L. Kör ca 10 timmar ljus i akvariumet med fluvas 3.0 med soluppgång och solnedning så det är inte 10 h full effekt ut snarare ca 8. Alla värden är i schack, var något höga näringsvärden precis i uppstartsfasen dom två första veckorna (inget märkvärdigt dock) innan växterna började nyttja dessa till att växa och frodas.

    Till mitt bekymmer, jag har fått en algtillväxt som jag inte riktigt tycker om och önskar gärna tips vad jag kan göra, och framförallt vad det KAN tänkas vara för alger.
    Jag gjorde troligtvis fel bedömning då jag köpte hem "Easy-Life Blue Exit" då jag enligt mina ögon tyckte det till att vara just cyanobakterier, men efter en kur så
    är dom likförbannat kvar och frodas. Jag har uppenbarligen gjort fel bedömning alternativt att medlet inte fungerade som påstått.

    Fruktansvärt tacksam om någon orkar titta på bilden jag bifogat och kanske kan komma fram till vad jag tampas med.
    Får jag även tips på vad man kan göra åt just dessa specifika bakterier/alger så är jag ännu gladare såklart!






  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Ja det är cyanobakterier och dem är mer eller mindre omöjliga att behandla med medel... Nu får du vara envis och suga bort cyanon vid varje vattenbyte eller lite då och då och det är ju det positiva att den är lätt att ta bort Det ger sig med tiden.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...