Byta filterpatronen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Byta filterpatronen

    Hallå

    Satte igång mitt kar i julas och nu verkar filterpatronen i mitt eheim 2010 filter ha geggat igen.Jag har gjort rent den en gång och då rann det ut massa gojjs när jag spolade i diskhon det va för 2 veckor sen och nu är det igensatt igen.Misstänker att det är dax att byta filtret.Men hur ska jag göra utan få nitrit trassel??
    Fredrik
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    #2
    Skölj filtermaterialet i ljummet vatten eller i lite akvarievatten bara så att bakteriekulturen i filtret bibehålls och ej försvinner! Gör rent filtret i övrigt men filtermaterialet ska va lite skitigt så bakterierna i det lever vidare.

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Skumpatroner behöver bara bytas när de tappat spänsten, anser jag i alla fall.
      Att de blivit skitiga behöver nog inte betyda att de är uttjänta, utan att det funnits mycket skit i vattnet.
      Det är väl den naturligaste sak i världen att Eheim rekomenderar folk att byta så ofta som möjligt, då får dom ju sälja flerpatroner
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Kid
        • February 2004
        • 183

        #4
        Kanske mata mindre?

        mvh
        /Kid

        Kommentar

        • jarinen
          • February 2003
          • 801

          #5
          Patronen behöver du inte byta ut förrän den vittrar sönder eller på annat sätt är helt trasig. Att du får göra rent så ofta tyder på att du har för lite filterarea för ditt akvarium.


          Mvh Jari

          Kommentar

          Arbetssätt...