Vart ska innerfilter sitta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Vart ska innerfilter sitta??

    Jag behöver hjälp omgående!
    Har köpt en innerfilter till min akvarie och nu ska den sättas in..vart ska jag sätta apparaten i akvariet - någon speciell hörna?
    Bör jag sätta upp den i samma hörna där jag har doppvärmaren?
    Har Kampfiskar i min akvarie och hanen har byggt ett stort skumbo precis brevid doppvärmaren..kommer inte boet förstöras om jag har filtret där? Något jag kan göra för att rädda boet isf?
    "..Just keep on swimming.."
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    #2
    Sätt pumpen i det motsatta hörnet sålänge och ställ in den på lägsta (om du inte har andra fiskar som är väldigt syrekrävande) och se om boet överlever. Sen kan du ju sätta pumpen vid värmaren så att värmaren inte syns. Så har jag gjort i allfall... Lycka till och hoppas det blir yngel!

    Kommentar

    • ia2004
      • January 2004
      • 286

      #3
      Tackar..ska pröva göra som du råder mig.. :-) Här har vi under två veckor nu snart väntat på att tjejerna ska bli lekvilliga..men än så länge struntar de i hanen.
      "..Just keep on swimming.."

      Kommentar

      • robbanp
        • September 2003
        • 51

        #4
        sätt filtret på ett ställe där det stör utseendet så lite som möjligt men är lätt att komma åt. Får du bara cirkulation i vattnet så spelar det inte så stor roll.

        Du kan prova att ta en bit luftslang eller liknande, fästa ihop ändarna och lägga den runt skumboet. Åtminstone så kommer ytan att vara betydligt lugnare innanför ringen. Det är inte säkert att fisken går med på att ha boet i ringen men man kan ju testa.

        Kommentar

        • no way
          • December 2003
          • 235

          #5
          by the way...
          köpte en aquael värmare till mitt 40l -yngel dag.

          Men den är för lång, man kan inte stoppa ner den utan att den går i gruset (som den inte får göra) så jag har gjort en grop i vänstra hörnet bakom filtert där den sitter =)

          inte vidare snyggt men har ni nån förslag på hur man kan dölja gropen?

          ps, sorry ia2004, men villle inte starta en helt ny tråd
          Johansson

          http://anstalten.nu/?ragga=145366

          Kommentar

          • deleted
            • January 2004
            • 90

            #6
            Sätt ett skiffer block framför gropen så blir det snyggt

            Kommentar

            • ia2004
              • January 2004
              • 286

              #7
              no way..inget att be om ursäkt för! Fråga på bara..det är ju det som ett riktigt forum är till för! :-)
              "..Just keep on swimming.."

              Kommentar

              • ia2004
                • January 2004
                • 286

                #8
                Nu sitter filtern inmonterad i akvariet..verkat dock vara lite väl häftigt drag där inne, fast jag har den på det minsta möjliga draget. Undrar om min kampfisk kanske störs av det hela..de glider omkring där inne just nu utan att riktigt kunna styra sig själva..kommer de att lära sådant med tiden?
                "..Just keep on swimming.."

                Kommentar

                • no way
                  • December 2003
                  • 235

                  #9
                  ok tackar =)
                  Johansson

                  http://anstalten.nu/?ragga=145366

                  Kommentar

                  • robbanp
                    • September 2003
                    • 51

                    #10
                    Kampfiskar är inte lämpade att ha i särskilt strömmande vatten. Trots allt lever de naturligt i risfält och liknande totalt stillastående vatten. Dessutom har de vi köper i butiken råkat ut för ganska långtgående avling med extremt stora fenor som följd. De fenorna funkar i praktiken som stora segel och fisken sopas handlöst runt av ett starkt strömmande vatten. Det låter inte som om din kombination är särskilt lyckad. Har du något annat än kampfisk i karet? De flesta som speciallicerat sig på kampfisk kör helt utan pump och gör större, tätare vattenbyten istället. De här fiskarna behöver ju inte heller ytvattencirkulation eftersom de andas atmosfäriskt syre.

                    Kommentar

                    • anna75
                      • March 2004
                      • 57

                      #11
                      men isåfall kan man väl inte ha mal i det oxå? jag har tre kampfiskar och en ancistrus i mitt kar, med pumpen så lågt det e möjligt för att det ändå ska snurra i "hjulet" där uppe (moby dick 20l) haft dem i två dagar.. hur vanligt är det att hanen INTE bygger skumbo och händer det att han gör det senare, eller brukar de göra det med en gång isåfall?
                      MvH Anna

                      "Even the Smallest Person Can Change the Course of the Future"

                      Kommentar

                      Arbetssätt...