Ytrörelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #16
    Ursprungligen postat av Inger H
    Din inledning på ditt inlägg låter väldigt nedlåtande enligt mig, eftersom det här på Zoopet finns väldigt många kunniga.

    //Inger
    Vem?

    Tobbe

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Ursprungligen postat av Tobbe R

      Vem?

      Tobbe
      Jag tycker att din fråga är otrevlig, så tänker inte slösa en massa negativ energi på att svara.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #18
        Negativ energi är en lösning på den speciella relativitetsteorin som ledde till upptäckten av antimateria. Den går inte att slösa bort.

        Tobbe

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av Tobbe R

          Totalt nonsens förstås men jag har för länge sedan givit upp när det gäller Zoopet. Om det är någon som kan läsa innantill kan ni börja på denna, den visades av Bygert redan 2012. Se t.ex. sidorna 40 och framåt hur man beräknar gasutbyte per bubbla. Jag får väl återuppliva min gamla tråd med Zoopet-myter, dvs de usla råd som ingen vet var de kommer från men upprepats så många gånger att de blivit sanning.
          Tobbe

          https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...Dep0VkX-nSOBGA
          Det finns väl få husdjurshobbies som är så belastade av faktoider som akvarismen.
          berättar man halvsanningar, missuppfattningar och annat tillräckligt många gånger så skapar man en pseudosanning.

          Detta forum har ju en artikelsamling, och i artikeln angående "Olika slag av filtrering"
          https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=174 kan man läsa följande:

          "En vanlig missuppfattning är att de bubblor man får med hjälp av en syresten är ett effektivt sätt att syresätta vattnet. Detta är fel. Bubblorna sätter visserligen vattenytan i rörelse och drar på så sätt ned syre i vattnet från den omgivande luften, men mångdubbelt mer effektivare är att rikta utblåset från t.ex. ett innerfilter mot vattenytan. Detta får vattenytan att röra sig mer än med hjälp av bubblorna från en syresten och vattnets syresätts därigenom betydligt effektivare."

          Nu skall man ju ge källhänvisningar, men jag har dessvärre glömt bort vem det var som var och föreläste för GAF för rätt många år sedan angående vattenkemi och närrelaterade parametrar.
          Det jag då minns angående luftbubblor var att bubblorna skulle vara så väldigt små så att dom var i atomnivå för att de skulle kunna ta sig in i vattenmolekylen för att kunna syresätta densamma.
          I extremfallet blir det då oxonium H3O, istället för diväteoxid, H2O och vi är ute ur akvaristiken och inne i kemin... så glöm det.

          Alltså "vädra vattenytan" det är där gasutbytet sker, i akvarium, i havet, i floder, älvar, åar, sjöar, dock mindre bra i stillastående gölar, hällekar och branddammar, även om det sker gasutbyte i stillastående vattenytor också, men det blir bättre då ytan rörs om. Marinbiologerna brukar säga att havets ytvatten är syrerikare efter en storm, svårt att tvivla på det.
          Det finns ju också en anledning att "gulfiskskålen" förbjöds, vattenytan var för liten i relation till skålens volym.

          Sedan finns det ju en och annan faktoid och allmän missuppfattning eller konspiration på Youtube också, vet inte hur många av er som sett det numera raderade klippet med den trepuckliga kamelen? Eller alla "äkta" filmer med spöken, monster, UFO´s och annat paranormalt (för att nu nämna några exempel).

          Jag brukar retas med en av detta formus grundare och administratörer, och säga att man skall vara "Kjellkritisk" men var ordentligt källkritisk till alla "sanningar" man stöter på internet!
          Jag googlade för övrigt på frasen "gasutbyte i vattenytan" och fann en hel del samstämmiga uppgifter på citatet ovan, även med källkritik så är det svårt att tro att det inte skulle vara på det viset.
          Senast redigerad av Björn J.; 12 December 2018, 10:19.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #20
            Ursprungligen postat av Tobbe R
            Negativ energi är en lösning på den speciella relativitetsteorin som ledde till upptäckten av antimateria. Den går inte att slösa bort.

            Tobbe

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              Ursprungligen postat av Inger H

              Jag tycker att din fråga är otrevlig, så tänker inte slösa en massa negativ energi på att svara.

              //Inger

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #22
                Ursprungligen postat av Björn J.

                Det finns väl få husdjurshobbies som är så belastade av faktoider som akvarismen.
                berättar man halvsanningar, missuppfattningar och annat tillräckligt många gånger så skapar man en pseudosanning.

                Detta forum har ju en artikelsamling, och i artikeln angående "Olika slag av filtrering"
                https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=174 kan man läsa följande:

                "En vanlig missuppfattning är att de bubblor man får med hjälp av en syresten är ett effektivt sätt att syresätta vattnet. Detta är fel. Bubblorna sätter visserligen vattenytan i rörelse och drar på så sätt ned syre i vattnet från den omgivande luften, men mångdubbelt mer effektivare är att rikta utblåset från t.ex. ett innerfilter mot vattenytan. Detta får vattenytan att röra sig mer än med hjälp av bubblorna från en syresten och vattnets syresätts därigenom betydligt effektivare."

                Nu skall man ju ge källhänvisningar, men jag har dessvärre glömt bort vem det var som var och föreläste för GAF för rätt många år sedan angående vattenkemi och närrelaterade parametrar.
                Det jag då minns angående luftbubblor var att bubblorna skulle vara så väldigt små så att dom var i atomnivå för att de skulle kunna ta sig in i vattenmolekylen för att kunna syresätta densamma.
                I extremfallet blir det då oxonium H3O, istället för diväteoxid, H2O och vi är ute ur akvaristiken och inne i kemin... så glöm det.

                Alltså "vädra vattenytan" det är där gasutbytet sker, i akvarium, i havet, i floder, älvar, åar, sjöar, dock mindre bra i stillastående gölar, hällekar och branddammar, även om det sker gasutbyte i stillastående vattenytor också, men det blir bättre då ytan rörs om. Marinbiologerna brukar säga att havets ytvatten är syrerikare efter en storm, svårt att tvivla på det.
                Det finns ju också en anledning att "gulfiskskålen" förbjöds, vattenytan var för liten i relation till skålens volym.

                Sedan finns det ju en och annan faktoid och allmän missuppfattning eller konspiration på Youtube också, vet inte hur många av er som sett det numera raderade klippet med den trepuckliga kamelen? Eller alla "äkta" filmer med spöken, monster, UFO´s och annat paranormalt (för att nu nämna några exempel).

                Jag brukar retas med en av detta formus grundare och administratörer, och säga att man skall vara "Kjellkritisk" men var ordentligt källkritisk till alla "sanningar" man stöter på internet!
                Jag googlade för övrigt på frasen "gasutbyte i vattenytan" och fann en hel del samstämmiga uppgifter på citatet ovan, även med källkritik så är det svårt att tro att det inte skulle vara på det viset.
                Googla inte, skaffa dig en relevant utbildning istället. Om du inte förstår länken jag skickade kan du läsa bild 42 och 43 som sammanfattar hur gastransporten ser ut. Dokumentet, eller snarare utbildningsmaterialet, tittar på gasutväxlingen från en teknisk/vetenskaplig synvinkel. Syresättning av vatten är inte akvaristik, det är fysik.
                Tobbe
                Senast redigerad av Tobbe R; 12 December 2018, 13:01.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tobbe R

                  Googla inte, skaffa dig en relevant utbildning istället. Om du inte förstår länken jag skickade kan du läsa bild 42 och 43 som sammanfattar hur gastransporten ser ut. Dokumentet, eller snarare utbildningsmaterialet, tittar på gasutväxlingen från en teknisk/vetenskaplig synvinkel. Syresättning av vatten är inte akvaristik, det är fysik.
                  Tobbe
                  Det är flaggat!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Kommer ihåg att Lasse Forsberg en gång för 100 år sen (nästan i alla fall) mätte syrehalten på vatten där olika pumpar tillsatte bubblor i vattnet för att se vad dessa hade för verkan. I alla tester (med ett undantag) så hade de olika bubblorna enbart en estetisk funktion (syrehalten ökade inte alls, eller minimalt). Undantaget då var faktiskt bubblorna som kom från Eheims kraftpaket som faktiskt ökade syrehalten på vattnet (inte jättemycket, men ändå en del). Varför just den och inte de andra gjorde det är en gåta.

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #25
                      Men testade han då också luftpump men luftsten? För jag upplever det extremt effektivt, nu har jag ju ingen mätare för att kolla detta, men fiskarnas reaktion talar för det.... Ska ju tillägga att luftstenen har genererat en kraftig ytrörelse! Luftstenen skapar också en effektiv rörelse i vattenkolumnen, den drar vattnet från botten och upp till ytan.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Men testade han då också luftpump men luftsten? För jag upplever det extremt effektivt, nu har jag ju ingen mätare för att kolla detta, men fiskarnas reaktion talar för det.... Ska ju tillägga att luftstenen har genererat en kraftig ytrörelse! Luftstenen skapar också en effektiv rörelse i vattenkolumnen, den drar vattnet från botten och upp till ytan.
                        Jag minns inte om han då också testade en luftpump med "syresten". Som du säger sätter den ju också vattenytan i rörelse så ur den synpunkten borde den ju också syresätta vattnet - vad jag mer har emot det är att detta med bubblor i akvariet är fult (men smaken är som sagt delad ), men det finns ju dom som gillar döskallar och slott i akvarium så varför inte bubblor.

                        Just vad gäller luftpump och "syresten" så minns jag dock en annan mätning som genomfördes under ett föredrag som hölls av Claus Christensen, då VD på Tropica Aquarium Plants (världens största akvarieväxtodlingsföretag), som visade hur detta system oerhört snabbt drev ut CO2 ur akvariet och i bästa Sverker Olofssons-anda utnämnde han setet med luftpumpen med sten och slang till "växternas fiende nummer 1" och slängde hela setet i soptunnan.

                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13133

                          #27
                          Haha.. Ja det är kanske just det att luftsten driver ut Co2 så effektivt som gjort att fisken levt upp när jag kört detta! För fisken är det ju jättebra att Co2 försvinner men som sagt dåligt för växter. Jag har väl inte märkt så stor negativ effekt på växterna, men jag har enkla växter! Nåt som däremot snabbt verkade negativt på växterna var droppfilter för då bleknade dem och drog sig tillbaka rejält.
                          Bubblor tycker jag definitivt inte om att se i ett akvarie men just luftsten sprider inte ut dem i hela akvariet och har man sen ett stigarrör så kan man undvika att se dem helt! Med bubbelmunstycke på en filterpump så sprids dem däremot i hela karet och det är ingen vacker syn.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Tobbe R
                            • May 2009
                            • 654

                            #28
                            Åbo Akademi, Laboratoriet för akvatisk patobiologi:

                            Syrebrist


                            Fiskar som lider av syrebrist får ofta en ljusare färg och andningsfrekvensen är hög. De stiger upp till ytan och snappar efter luft. I odlingar samlas fiskarna ofta vid vattenintaget.
                            Fisk som dött i syrebrist har vanligen uppspärrade gällock och öppen mun samtidigt som gälarna är bleka.
                            Syrebrist kan avhjälpas genom luftning, syresättning med syrgas eller ökat vattenutbyte.

                            Koldioxid, CO2


                            Om koldioxid förekommer i höga koncentrationer i vattnet minskar fiskens syreupptagningsförmåga eftersom fisken då inte förmår avge koldioxid via gälarna. Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport. Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur.

                            Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning eller nefrocalcinos.

                            Tobbe

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag minns inte om han då också testade en luftpump med "syresten". Som du säger sätter den ju också vattenytan i rörelse så ur den synpunkten borde den ju också syresätta vattnet - vad jag mer har emot det är att detta med bubblor i akvariet är fult (men smaken är som sagt delad ), men det finns ju dom som gillar döskallar och slott i akvarium så varför inte bubblor.

                              Just vad gäller luftpump och "syresten" så minns jag dock en annan mätning som genomfördes under ett föredrag som hölls av Claus Christensen, då VD på Tropica Aquarium Plants (världens största akvarieväxtodlingsföretag), som visade hur detta system oerhört snabbt drev ut CO2 ur akvariet och i bästa Sverker Olofssons-anda utnämnde han setet med luftpumpen med sten och slang till "växternas fiende nummer 1" och slängde hela setet i soptunnan.
                              Jag tror faktiskt vi var på samma föredrag, minns också den soptunnan, måhända hade Claus slängt luftpumpar i den fler gånger.

                              Bra att du rätar upp diskussionen.
                              Men jag dristar mig ändå till att lägga in följande citat från en "rätt så känd" vetenskapsman, en fysiker.
                              "Endast två saker är oändliga, universum och mänsklighetens dumhet, och jag är inte säker på den tidigare."
                              Albert Einstein
                              Senast redigerad av Björn J.; 15 December 2018, 12:51.

                              Kommentar

                              • Tobbe R
                                • May 2009
                                • 654

                                #30
                                Autentiska SA-biotoper, inte så mycket CO2 som krävs här.:

                                pez savages, on line discus, santaremdiscus, aquarios, aquarium wild, aqua discus, water fish, fresh water, discus fish, amazon fish, santaremdiscusplus, santarem discus plus, buy wild discus, pez discus, amazoniawild, symphysodon aequifasciatus, santarem discus, wildtropicalfish, ornamental fish, fish, acara, best wild discus, aquarium, amazon, discos, discus, amazonwild, tropical fish, nhamunda discus, cuipeua discus, diskus, aquario, peixes, Wild Discus, online discus, buy discus


                                Underwater stock video footage of a tropical river showing freshwater tropical aquarium fish in the wild, Stock video footage of www.mikolji.com, www.aquatic...


                                Så kallade SA-biotoper med många akvatiska växter är vackra men inte så autentiska, man får kanske välja om växter eller fiskar ska må bra:

                                Tobbe

                                Kommentar

                                Arbetssätt...