Filterpump i locket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hj79
    • July 2008
    • 28

    Filterpump i locket?

    Tjaba

    Jag håller på att spånar på ett soffbordsakvarium (som jag skrivit i en annan tråd om, men men...) och jag funderar lite på filter. Finns det något som man kan fästa i locket. Tanken är att det skall vara ett täckande trälock utan glasskiva så möjligheten att skruva fast finns. Min tanke är att så lite som möjligt ska synas i karet så en önskan är ju att värmare och helst UV ljus kan rymmas i samma filter. Finns detta öht? Blir det till att bygga eget?
    Om jag skulle bygga eget vilken typ av pump skulle rekommenderas? Vill inte ha något i karet utan en sugande i "taket" isf.

    Skickar med en grovskiss på karet om någon är nyfiken.

  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Inte direkt i locket, men i hörnet...
    Juwel har ju en serie innerfilter som man vanligtvis limmar fast i ett hörne, eller de är många gånger redan installerade då man köper nytt akvarium. Dessa innehåller pump och doppvärmare, inte UV-lampa... men med litet finurlighet så kanske ett sådan på en konsol kan fästas i locket/undersidan av bordsskivan?

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      De filtrerna är dock beroende av gravitationen som låter vattnet sjunka genom filtermassan. Jag tror inte pumpen klarar av att dra igenom vattnet vågrätt.

      Jag skulle istället satsa på en kraftig cirkulationspump där du sätter på ett svampfilter på insuget.
      Senast redigerad av Stahl; 04 September 2018, 13:40.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Till ett sånt akvarium så är luftdrivet smart tror jag!
        Du behöver då inte dra fram el till bordet utan bara den tunna luftslangen och luftpumpen kan stå vart du vill!
        Ett stigarrör som sen lyfter vattet upp till en behållare med filter som sitter i locket eller sidan och ett sån här kan lyfta vatten en bra bit över vattenytan och det är baa att ta bort svampen på insuget eller hela insugsröret https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...er-dubbel.html
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • hj79
          • July 2008
          • 28

          #5
          Helt klart intressant med luftdrivet. Elen får jag ju förvisso dra ändå för lyse men, men...
          Bottenfilter då, är det något att bry sig i?

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Stahl
            De filtrerna är dock beroende av gravitationen som låter vattnet sjunka genom filtermassan. Jag tror inte pumpen klarar av att dra igenom vattnet vågrätt.

            Jag skulle istället satsa på en kraftig cirkulationspump där du sätter på ett svampfilter på insuget.
            Just det. jag hade ju tänkt att man kanske kunde montera det just lodrätt, med hjälp av någon konsol.

            Bottenfilter... ja dom övergav vi redan på 1980-talet. Men Åleds zoo i Halland har tagit upp den idén igen, så det kanske finns nya råd och rön?

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Även Tropiakvarieimport i Gbg kör bottenfilter på alla kar. Men va 3-4 år måste han då riva ut allt, skölja ur grus och sen sätta i de på nytt berättade han. Antar de är för att undvika uppsamling av giftiga gaser i gruset.

              Kommentar

              • Tyko
                • April 2015
                • 279

                #8
                Bottenfilter är inte så trevligt för växter att rota sig i heller. Håller med om att någon form av luftpump är en bra idé, en vanlig pump som försöker suga upp vattnet kan få svårt att dra igång igen vid eventuella strömavbrott.

                Kommentar

                Arbetssätt...