Problem med Fluval 2+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersalhbin
    • January 2004
    • 65

    Problem med Fluval 2+

    Det har börjat strula på sistone. Är ca 2,5 månad gammalt och sitter i ett 112-liters.

    Det blåser svagare och svagare och lägger till slut helt av. Det enda som då hjälper är att rensa det ordentligt och även krama ur filtersvamparna (vilket väl inte är så bra...).

    Kan det vara för litet för akvariet (borde det inte vara enligt spec.), kan jag ha något fel i akvariet, eller är det bara fel på just denna pump?

    Någon annan med liknande erfarenheter?
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det låter som att du har en massa skräp i akvariet som hamnar i filtret och där förmultnar och täpper till allt. Krama ur åtminstone den ena svampen i akvariet när du får lov att totalrengöra så byggs din bakteriestam upp igen på ett par dagar.

    Försök att göra rent innan det blir stopp. Då räcker det ofta med att skölja ytterhöljet på filtret och "svamppaketet" kan rensas med sköljning utifrån i ljummet vatten. Då överlever de flesta bakterierna.

    Försök också att rensa ur ditt akvarium genom att ta bort vissna blad på växterna, rensa bort alger och lösa växtdelar och slamsug botten lite vid vattenbyte så brukar det där försvinna med tiden. Har du Javamossa i, eller liknande, så är det ofta trådar från den som hamnar i filtret.

    Kommentar

    • wiiken
      • March 2003
      • 62

      #3
      När du rengör filtersvamparna ska du använda vatten från akvariet.
      540l. 4st Herichtys Pearsei + 1 Guldsöm-par + 2st Vieja Maculicauda + 1st 37cm Gibbiceps + 4st cromobothia macracanthus + LDA016

      200l.. L316 + L046:or

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

      Kommentar

      • Filsk
        • November 2003
        • 24

        #4
        Brukar du ta ut själva snurrsaken och göra rent? Alltså den som snurrar runt. Hehe.

        Kommentar

        • andersalhbin
          • January 2004
          • 65

          #5
          Försök också att rensa ur ditt akvarium genom att ta bort vissna blad på växterna, rensa bort alger och lösa växtdelar och slamsug botten lite vid vattenbyte så brukar det där försvinna med tiden. Har du Javamossa i, eller liknande, så är det ofta trådar från den som hamnar i filtret.
          Det gör jag en gång i veckan tillsammans med 1/3-1/4 vattenbyte. Har också 2 mycket effektiva Ancistrus som håller algfritt. Ingen javamossa.
          När du rengör filtersvamparna ska du använda vatten från akvariet.
          Bra tips. Tack!
          Brukar du ta ut själva snurrsaken och göra rent? Alltså den som snurrar runt. Hehe.
          Jodå, snurrsaken gör jag rent. Fick jag lära mig när jag gick tillbaka med pumpen till affären första gången den lade av, då jag trodde det var fel på den...

          Kommentar

          Arbetssätt...