Jag läser och begrundar era tips och insikter. Man kan ju höja upp hela rampen med nån cm och få lite luftväxling under den.
Ersätta täckglas med kanalplast?
Kollaps
X
-
Det vanliga glaset är opraktiskt tycker jag. Rampen ligger över så man måste sjuva glasen under. För å lösa det tänkte jag skära om dem så jag fick lättare luckor fram istället. Men då kan man ju lika gärna fixa helt nya, av t ex kanalplast, och skära till precis som jag vill ha dem.
Dessutom går väl en akvarist till glasmästaren minst en gång om året för att få nya täckglas tillskurna.
Men glas-täckglas är lätta att hålla rena, tål värme, släpper igenom ljuset bra, men som sagt ömtåliga kan ha vassa kanter och går lätt sönder.
Jag har ju olika plastskivor i andra sammanhang, och vet att dessa missfärgas lätt och bli repiga. Polykarbonat (="Lexan" reg. varumärke) är det som håller bäst, och därmed dyrast.
Jag skar till en stor sådan skiva för snart tio år sedan, inte till akvarium, men till en öppen styrpulpletbåt, som vindruta, och efter år av omild behandling kontamination av havsvatten och ffa UV-ljus är den fortfarande funktionell, visserligen en och annan repa, men den gör sitt jobb bra. Har även fusklagat i växthuset med sådant plast, och den missfärgas i alla fall inte.
Men jag tror att traditionellt 4 mm (eller något tjockare) vanligt glas är att föredra till täckglas ändå, om man nu absolut skall ha täckglas...Kommentar
-
<äh det där med täckglas av glas måste vara djävulens påfundJag använder annat tex plexi eller plast eller trälister runt kanten och lämnar öppet där rampen sitter, då blir det inget ljussvinn eller för varmt för plasten och lite lagom ventilation!
Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Kommentar
-
Ursprungligen postat av åheim Visa inlägg
<äh det där med täckglas av glas måste vara djävulens påfundJag använder annat tex plexi eller plast eller trälister runt kanten och lämnar öppet där rampen sitter, då blir det inget ljussvinn eller för varmt för plasten och lite lagom ventilation!
Däremot är det utrett och vetenskapligt bevisat att olika genomskinliga plaster släpper igenom ljus sämre än vad glas gör (kan finnas undantag med nya moderna plastmaterial som uppfunnits för rymdfärjor och liknande, men som inte ännu finns i konsumentledet), vilken man ofta också kan se med blotta ögat. Då jag nästan alltid har och har haft växtakvarier har jag antingen haft täckglas av fönsterglas, eller inga täckglas alls, jag har iofs provat med "hopp skydd" av Lexan då jag haft bilbuksfiskar, men dessa skydd, plastbitar, har stått på högkant i skåran runt i aluminiumramen och varit limmade i varandra, alltså en 20 cm hög ram runt akvariets övre aluminumram, med belysningen hängande ovanför. Inte hjälpte det, bilbukarna suicederade ändå, dom hoppade ur, det kan dock ha varit djävulens påfund.
Vintertid har jag fordon fått sätta igång extra Pax-fläkt i rummets ventilationskanal, då luftfuktigheten inomhus blev för kraftig, det var faktisk så att en tapetbård alldeles i närheten av akvariet, på väggen bakom, släppte. Jag har även sett i taket att det samlats fukt, jag har ju gipsputsade tak. men nu är det standard Juwel med lock och inte speciellt stor avdunstning, det har även blivit tapeter med kvalitet, inga billiga tunna "toalettpapperstapeter" mer i det huset.
Men annars har vi ju för torr inomhusluft i våra bostäder, så ett akvarium är ju bra mycket trevligare än en vanlig luftfuktare.Kommentar
-
Mycket fina insikter och erfarenheter här! Ovärderligt för en gammal "nybörjare". Ett av tipsen här är att ha en öppning där lysrören är, T8 i mitt fall. Klarar elektroniken det? Blir det inte för mycket avdunstning direkt upp i rampen? Jag kan tänka mig att LED är svalare, men inte aktuellt just nu. Avdunstning är annars inget problem vintertid iaf, då akvariet står precis under en luftvärmefläkt.
Rampen ligger ju längs med på akvariet, som ni vet, så skräddarsydda luckor framom rampen skulle underlätta enormt när man är nere och plockar snäckor, döda växtdelar, punktmatar L201:or m m.Kommentar
-
Jamen precis man sågar ur där röret är så får man ingen ljusbortfall. Rampen klarar avdunstningen om den är avsedd för akvarium! Jag kör tvådelat täck"plast" och de väger ju inget och går inte sönder så de är lätta att bara skjuta åt sidan om man behöver ner och gräva. Matar gör jag genom hålet under belysningen och hålet är ca 20cm brettSenast redigerad av åheim; 16 May 2018, 16:01.Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Mycket fina insikter och erfarenheter här! Ovärderligt för en gammal "nybörjare". Ett av tipsen här är att ha en öppning där lysrören är, T8 i mitt fall. Klarar elektroniken det? Blir det inte för mycket avdunstning direkt upp i rampen? Jag kan tänka mig att LED är svalare, men inte aktuellt just nu. Avdunstning är annars inget problem vintertid iaf, då akvariet står precis under en luftvärmefläkt.
Rampen ligger ju längs med på akvariet, som ni vet, så skräddarsydda luckor framom rampen skulle underlätta enormt när man är nere och plockar snäckor, döda växtdelar, punktmatar L201:or m m.Kommentar
-
När det gäller avdunstning och ökad luftfuktighet är det inget jag märkt negativa effekter av någonstans i huset eller tidigare lägenheten. Har ändå kört med öppna kar i olika storlekar i 10års tid nu. Avdunstningen är betydligt större vintertid och snarare bidrar detta till att skapa ett bättre inomhusklimat. Sommartid eller nu när det är varmt dunstar väldigt lite då luftfuktigheten naturligt är högre.Kommentar
Kommentar