Teknisk utveckling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    Teknisk utveckling?

    På annan plats i forumet har det börjat diskuteras hur i all världen man fick fiskar att överleva förr. Det fick mig att börja fundera. Jag kommer ihåg sådär någonstans under första halvan av 80-talet när jag var på väg att bli tonåring och min familj skaffade ett akvarium.

    Det var ett 35 liters helglas, hemmalimmat, med ett Billi-filter och en "syresten" som drevs av en gammal luftpump som man fick lov att ordna allehanda anordningar till vad gällde upphängning för att den inte skulle låta för mycket. En vanlig ramp med glödlampor fick ge ljuset och i karet simmade snart Platy, Guppy och Svärdbärare tillsammans med en ilsken algätare och en Pleco-mal som snart blev groteskt stor. De förökade sig friskt, och jag tror inte jag överdriver när jag säger att det gick 30-35 vuxna fiskar och 40-50 yngel i denna lilla balja.

    Javamossa garanterade att nästan alla yngel överlevde, och därtill hade vi cabomba som växte likt ogräs med denna belysning.

    Ingen gödning, inga vattenbyten, inga beredningsmedel, ingen slamsugning utom någon gång om året då det blivit för skitigt och allt togs ur och skrubbades. Ibland tyckte morsan att det var dålig fart i filtret, då togs det ur och lades i diskvattnet (med diskmedel) och rören diskades ur ordentligt. Svampen sköljdes mycket ren så att alla snuskiga bakterier skulle försvinna.

    Men inga fiskar dog...

    Den stora malen ledde till att karet efter något år uppgraderade till ett som var hela 60 liter stort, vilket ledde till att det kunde skaffas fler Platy och Svärdbärare med allehanda färger.

    Samma utrustning, fast den lilla baljan fick nu bli yngelakvarium, och till den fanns inget filter och inget ljus, men dagsljuset fick räcka och ibland stack man ned syrestenen i det akvariet en stund. Guppyynglen växte där med och avyttrades till allehanda vänner och bekanta.

    Så en dag gjordes det stora misstaget. Neontetra anskaffades mot morsans vilja. De var ju så vackra. Naturligtvis blev det vita pricksjukan eftersom de transporterades hem under en 4km promenad mitt i vinten i en ryggsäck. Alla fiskar dog på en vecka. Zooaffären rekommenderade en "medicin" som hette "Tetra Aqua Mineral Tonic". Jag minns att den färgade vattnet vackert grönt, men det var väl allt den gjorde. Sedan ställdes akvarierna ut i förrådet och det tog nästan 20 år innan jag återigen skaffade ett nytt och varje kväll innan jag går och lägger mig sitter där i bara mässingen och tittar på spelet mellan de olika fiskarna i mitt akvarium.

    Jag tror inte det dog mer fisk i sällskapsakvarierna då än vad det gör idag, men det var otroligt mycket billigare att vara akvarist då. Inga dyra filter, medel, tester, vattenbyten eller så. En liten burk fiskmat kostade 10:15 på Vivo minns jag, för vid ett tillfälle hade jag bara en tia med mig när den skulle inköpas och jag fick pruta 15 öre.

    Så, har fiskarna fått det mycket bättre, eller lurar vi oss själva? Varför gick det förr, men inte idag? Eller är den idylliska barndomsbilden bara en hägring, egentligen var det mycket värre?
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    #2
    Din beskrivning av hur ditt akvarie sköttes tidigare är ungefär så som min systers 100L akvarie sköts av henne och morsan.
    Det är mer alger och skräp i det än i alla mina kar under ett år. Allting skrubbas dock rent och filtret likaså.

    Just nu så lever det 4 st kardinaltetror i det karet och de verkar ha klarat det mesta. Riktiga survivors. Mina 7st glödbandstetror dog efter första vattenbytet ;(
    Skänkte dem till henne då jag inte hade plats för dem längre.
    Ur askan i elden.

    Kanske är det så att ofta så tål fiskarna rätt mycket, bara de får vänjas vid det?
    Men helt klart så bör man ju sköta sitt vatten och sina fiskar och inte ha dem under "groteska" förhållanden

    Mvh Fredrik
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • marcus_swe
      • July 2003
      • 483

      #3
      Det var bättre förr...

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        Levande födare är ju inte kända för att vara direkt dom mest känsliga fiskarna. Speciellt förr innan det oolades och avlades så otroligt mycket på dom så var dom enu tåligare en dom massproducerade fiskarna vi har idag.

        Idag håller vi bra mycket känsligare fiskar och lyckas (förhoppningsvis) ge dom otroligt mycket bättre för hållanden.

        Det finns ju en anledning till varför tex. scalarer ansåg som otroligt svåodlade på 60 - 70 talet och idag anses som en av de lättare fiskarna (bortsett då från dm sönderodlade sakerna som inte vet hur man gör)
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen skickat av gosatta

          Idag håller vi bra mycket känsligare fiskar och lyckas (förhoppningsvis) ge dom otroligt mycket bättre för hållanden.
          Fiskarterna som idag finns i zoo-affärerna är i stort sett samma arter som fanns på slutet av 1970-talet med kanske undantag för vissa afrikanska ciklider (men det fanns mkt malawi och tanganyika redan då).

          Så jag är inte beredd att hålla med om att vi håller känsligare arter idag. Snarare har de flesta arter odlats i fångenskap under ytterligare ett antal decennier och borde därför ha anpassat sig bättre till de förhållanden som råder i vår begränsade akvaristiska miljö. / Erik
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Mycket intressant tråd. Håller med Swetrot i delar om hur det gick till med mina akvarium när jag var ca 12. Samtidigt hade man massor med böcker men som alla vet ger tyvärr inte dessa böcker svar på allt som man kan tänkas fundera på. Har ett antal böcker (nya köpta bör tilläggas/senare utgåvor) men mycket hittar man inte där heller. Så vad gör man?

            Man kan alltid fråga likasinnade och fram för allt folk med bättre erfarenheter och kunskaper än en själv via t.ex zoopet. Klart att den som är intresserad har mycket bättre möjlighet att erbjuda sina fiskar en myckket bättre miljö än vad man kunde för 15 år sedan.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • FI
              • January 2002
              • 1153

              #7
              Jag tror tyvärr att många följer alla råd som ges av "experterna" på forumen lite för hårt, min uppfattning är att fiskarna mår sämre ju fler preparat som stoppas ner i karet och ju oftare man är där och rotar. Fiskarna är väldigt anpassningsbara och det jag tror att de främst av allt vill ha är stabilitet, förr så var vattenkvaliten sannolikt sämre i akvarierna men den var konstant sämre vilket gjorde att fiskarna ändå klarade sig p.g.a. stabiliteten ändå infann sig. Dog någon fisk så gjorde den det ofta i samband med de enorma vattenbytena som ofta gjordes i och med att filtreringen var undermålig, så länge man inte var i karet och rotade så överlevde fiskarna. Jag tror att alla är och rotar i karet lite för mycket idag, och stabiliteten rubbas fiskarna blir sjuka och dör.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Det är lite mesigt, men jag kan bara säga "jag håller totalt med FI". Jag tycker många akvarister idag har en övertro på att man måste detaljstyra varenda liten parameter - och så är det inte alls, utan fisk är mycket anpassningsbara vad gäller t.ex. temperatur och pH.

                Jag har själv hållit, och håller, low- eller tillochmed no-tech akvarier, och visst sjutton växer växterna, och visst sjutton kan man få dem algfria, och visst sjutton trivs fiskarna & leker.

                Jag tror den stora skillnaden mellan 70- och 00-talet gäller växterna. På 70- & 80-talet användes väldigt få växtarter, och förutom de allra tåligaste så klarade de sig oftast illa. Idag, när lysrör & MH tagit över, och man gödslar, och tillsätter CO2, kan man odla vad som helst med framgång. Det är stor skillnad mot hur det var då, när alla körde med Hygrophila difformis och javamossa, och Cabomba var en mycket svår utmaning...

                Vad gäller mediciner... Jag är extrem, men jag medicinerar _aldrig_ _någonsin_. Anledningen är att jag kommit fram till att medicinerna utan undantag ställer till med mer problem än de löser, och att det inte finns nåt som heter "filterbakterievänlig medicin". Det är i slutänden billigare och effektivare att avliva svårt sjuka fiskar; medicinen leder bara till dåligt vatten och fler sjuka fiskar.

                Jag får visserligen in vitaprick nån gång om året med nyinköpta fiskar, men den går över spontant utan förluster.
                Är vitaprick över huvud taget en dödlig sjukdom? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin förlorat en fisk till vitaprick.

                De förluster jag på senare år haft har varit till fisktuberkulos och buksot, och där finns det i alla fall inga botemedel.

                Visst, mediciner kan göra nytta, främst kanske mot svamp och flercelliga parasiter som Camallanus och karplus, men bortom det...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • FI
                  • January 2002
                  • 1153

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Azur
                  Är vitaprick över huvud taget en dödlig sjukdom? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin förlorat en fisk till vitaprick.
                  Jag förlorade en fullvuxen synodontis schoutedeni förra sommaren och den var på vippen att dra med mina jaguarciklider i fallet, det som dock är intressant med ditt påstående om att medicinerna kan göra saken värre var att vitapricken blommade ut på allvar först _efter_ att medicinen tillsattes... Nu i efterhand så misstänker jag att medicinen kan ha varit gammal, jag tror inte att de håller så länge efter att flaskan har öppnats. Jag bytte i alla fall till en annan medicin men fiskarna fortsatte att bli sämre och då de till slut började vända buken uppåt så skrek jag ut min oro här på forumet och fick ett tips av Ola Svensson att tillsätta salt, ett par dagar senare var samtliga prickar borta och fiskarna var pigga och krya.
                  Nu håller jag mig helst borta från mediciner så långt det går...

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    FI: nu när du säger så där så slår det mig att det kan ha sin betydelse att jag brukar hålla mina akvarier vid en salthalt av cirka 0.5 gram salt per liter.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...