Akvastabil 576-720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Ursprungligen postat av Berntsson1
    Håller med dig där Björn
    tanken va annars o använda 2 st sådana bioflow xl sen sätta i 2 st 1500 pumpar i dom istället för 1000 men vet ej om det kommer räcka till så pass stort kar.
    Du är nog den första som håller med mig om det.... Nja det är kanske fler, men jag har skänkt bort alla mina gamla ytterfilter, iofs bra grejer, men som jag redan skrivit, tunga, bökiga och söliga. Jag har skrivit i flera trådar att jag gillar Juwels innerfilter, men det finns en förbättringspotential, dom är inte perfekta.
    Jasså det finns 1500 pumpar? Ok, ja det kan ju fungera bra, kanske för bra, det är väl bra med cirkulation, men man kanske inte skall ha för stort flöde? Det är väl inte Tnaganika- eller Malaviakvarium du skall ha?
    Ett annat sätt kan ju vara att seriekoppla två filterbehållare till en pump, kanske svårt med original juwelfilter... Det är ju filtervolymen som är bra med dessa stora innerfilter.

    Jag bytte ju pumphuvud i mitt Lido 120, efter att punpen gått sönder, rätt kapacitet fanns inte i butiken så jag köpte modellen större, vill minnas att det var 600 l/h kan tyckas vara ordentligt överdimensionerat i det lilla akvariet, men jag upptäckte ingen större skillnad i flödet. Iofs så brukar filtermaterialet vara rätt fullt där så flödet stryps nog ordentligt.

    Så där fritt funderat, just nu...
    Varför inte montera BTNs eller juwels bakgrundskulisser en bit framför bakrutan, och där innanför placera Bioflowfilter, som då samtidigt fungerar som en mekanisk distans mellan bakgrunden och glaset. Det fria utrymmet fylls med antingen en hel filtermatta från Hornbach, eller skurna kuber av densamma, för att få mer yta, eller annat material, detta fungerar då som biologiskt förfilter... Ja du mister en del simutrymme för fiskarna, men bibehåller vattenvolymen och ökar filtervolymen istället.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #17
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Det där med ytterfilter igen...
      Det är ju bara inte läckagerisken, som kanske är liten. Med min minst 25 åriga erfarenhet av sådana filter är att det är tunga att bära ut i badrummet för rengöring, bökiga att lyfta in i skåpet under akavariet. Det blir lätt söligt nör man kopplar ihop slangarna, trots snabbkopplingar, och jag har haft otur och fått ytterfilter som varit svåra att lufta ur, eller om det berott på det material jag stoppat i dem. Jag har även hadt sådana som väsnats.
      Men helt klart har de bättre kapacitet, lättare att fylla med exemplevis torv, för att sänka pH eller kalkgrus för att höja pH.

      Juwel Bioflow super XL, den största modellen har en kapacitet på 1000 liter i timman. Räcker kanske om du skall ha ett växtakvarium, men om du vill ha större fiskar är ju detta litet klent, kan tyckas. Du skulle ju kunna ha två stycken Bioflow large, samma kapacitet, men troligtvis ingen större prisskillnad, så då kan man ju lika gärna välja två XL om du har plats, mediummodellen ger 600 liter i timman, två sådana blir för litet.

      Tanken på ett bakkammarakvarium har länge fängslat mig, där man bakom ett extra glas, eller då inredningsmodul, kan ha olika filtermaterial, och en förhållandevis enkel pump som lyfter tillbaka vattnet i akvariet. Idén finns ju med i denna diskussion, kan ju vara värt att fundera mer på.

      Länk till Juwels Bioflow https://www.juwel-aquarium.de/en/Pro...Filtersystems/

      Till dom nya Eheim ytterfilterna sitter slang anslutning på filtret och det blir ingen söl,räcker att man gör rent varje 8-12 månader så det är inte ofta man behöver ta ur filtret från skåpet/bänken.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #18
        Björn, jag håller absolut med dig om att gamla ytterfilter är bökiga att rengöra. Jag gillar dessutom Juwels innerfilter skarpt.

        Nyare ytterfilter, typ det Sunsun jag recenserat i min diskus-tråd, är mycket enklare än de gamla.

        På det vrider jag bara en stor spak som då stänger båda de inbyggda kulventilerna i locket. Sedan kan jag lyfta av locket utan en endaste skvätt på golvet.

        Man måste ju inte bära iväg med hela filtret om man inte vill. Det går ju att bara lyfta över korgarna i en hink, precis som man gör med sitt Juwel-filter. Då kommer dessutom både slangar och behållare vara vattenfyllda vid återstart, så bara att tuta och köra.

        Kommentar

        • Berntsson1
          • March 2018
          • 11

          #19
          Har själv aldrig haft ytterfilter men farsan hade ett som sprang läck så har själv inget positiv inställning men de är säkert bättre för reningen än Innerfilter.
          Jajamän finns 1500 lister pumpar. Har bytt själv så har en i mitt Juwel 350 kar.
          Är diskusar jag ska ha i karet o de vill väl inte ha de allt för strömt.
          en fin btn hade ju varit smidigt men de skäl ju endel yta i karet

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #20
            Finns BTN slimline som max är 2cm tjocka.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              Christer, LoGek, Berntsson1... vad handlade denna tråden om från början? filter?
              Jodå, det råder helt och hållet, delvis olika åsikter om de delade meningarna. (känn på den meningsbyggnaden!)
              Jodå Christer, de senaste ytterfiltret jag hade var rätt modernt, visserligen intet Mercedes, förlåt "Eheim" skall det vara, men väl med avtappning och primering liksom inbyggd värmare och smarta droppfria snabbkopplingar. Men inga snabbt utbytbara filterkorgar. Hela kanistern stod inne i skåpet under akvariet, tung att lyfta ur, och sedan in i badrummet, duschkabinen i andra ändan av huset. Nä, jag står på mig och välsignar de juwelaska innerfiltrerna, även om inte heller dessa är perfekta.
              Nu får jag visserligen stå på en pall, för att nå längst in i hörnet på mitt hörnakvarium, men lätt att lyfta ut kassetterna med filetermaterial, lägga dem i en hink och ut i badrummet och duschen med dem, inget joxande med att starta en pump med luft i längre, bara att stoppa i kontakten i uttaget, om jag ens har stängt av den innan. Det går att byta med pumpen igång, men kanske obra då det kan bli väl bôsigt i vattnet då.

              Visste ni förresten att samma firma Eheim tillverkat trådbussar? jodå i både skala N och H0, samt andra modelljärnvägstillbehör.
              Kolla här: http://home.kpn.nl/helde862/Eheim/eheim.htm

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #22
                Ramla inte ner från pallen bara

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #23
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Ramla inte ner från pallen bara
                  Nä, det pallar jag inte.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...