Modifiera Eheim CompactON 300 cirkulationspump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    Modifiera Eheim CompactON 300 cirkulationspump

    Jag har införskaffat ovanstående cirkulationspump och den är ganska bra men utblåset sitter lite för långt ner tycker jag för att det ska bli bra krusningar på vattnet och syresättning utan att jag behöver ha så mycket cirkulation på. Har små fiskar som naturligt lever i rätt stillastående vatten (galaxyrasbora). Hur kan man rikta upp utblåset lite?

    Jag skulle även vilja koppla ett Aquaclear Quickfilter på denna och undrar om ni har något tips angående det också? Insugsröret är lite för stort för att passa i Quickfiltret.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Luta pumpen lite när du sätter fast den på glaset så kommer ju utblåset att riktas mer upp emot vattenytan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Ja, det är ingen dum idé. Tack för det.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Ursprungligen postat av stefant
        Ja, det är ingen dum idé. Tack för det.
        Ja Kjell har sina ljusa stunder

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Absolut har han det men tyvärr är utblåset på just den här pumpen fixerat så det spelar ingen roll hur de vrider på den...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Tryck fast en 45-gradersböj i tex PVC i rätt dimension på utblåset. Då kan du styra riktningen genom att vrida runt böjen.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Absolut har han det men tyvärr är utblåset på just den här pumpen fixerat så det spelar ingen roll hur de vrider på den...
              Man kanske skall vara litet "kjellkritisk" då alltså?

              Jag köpte en låda med ett "slangnippelsortiment" på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Sot...ar-2000017746/
              Egentligen till båten, där det finns en massa mystiska kopplingar, men fann att 90 gradersböjarna var väldigt användbara tillsammans med en bit slang och en Ehiempump som jag hade i förra akvariet.
              Kanske onödigt att köpa en hel låda med sådana om man bara behöver enstaka... men 149 kr är ju inte hela världen.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Ja, fast om man lutar hela pumpen lite så kommer ju utblåset lite närmare vattenytan. Jag har inte testat det än för jag har en annan pump i för närvarande (som också den i och för sig är konstruerad på liknande sätt). Ja, såna här böjar som ni talar om ska jag hålla utkik efter. Får kolla på Biltema när jag är där nästa gång.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Med en sjysst varmluftspistol kanske man inte kan förändra hela världen, men väl slangbitar av underdimension, så att dom passar på pumens utlopp och dessa slangnipplar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...