Juwel, står inte helt i våg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maglofster
    • February 2018
    • 9

    Juwel, står inte helt i våg

    Hej!

    Har ett helt nytt Lido 200 med tillhörande bänk. Byggde ihop bänken själv och har kontrollerat att den är rak och fin med ett vattenpass. Golvet är också så rakt och fint det kan bli. Möbeln borde således vara ok att ställa akvariet på. Enligt manualen ska man inte ha något mellan plastramen och akvariet.

    När jag ställer akvariet på bänken kan jag vicka det någon mm upp och ner. Det är som att den lägsta punkten är i mitten på respektive kortsida. Har kikat på plastramen och det är som små plastfötter där. Detta betyder att i bakkant och i framkant så glipar det lite lite. Jag kan alltså vicka akvariet fram och tillbaka över mittpunkten om ni förstår.

    Har mailat Juwels support, men det verkar vara lite språkförbistring för dom tycket jag skulle shimsa möbeln, men den står som sagt perfekt i våg. Har mailat dom igen, men inte fått svar.

    Har googlat lite och hittat en del med liknande frågeställningar, att dom har en eller annan mindre glipa mellan plastramen och bänken. Svaren är alltifrån att det är helt normalt till att det är katastrof. Nån som har erfarenhet av Juwels ramar och hur detta ska funka?

  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Var har du köpt den ?

    Kommentar

    • maglofster
      • February 2018
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Christer5
      Var har du köpt den ?
      Akvarieaffär i Stockholmstrakten. Det borde vara ok enligt affären, känns inte som 100% bra svar, men vill inte hänga ut dom här.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Det skall du inte göra men bra att du köpt det i Sverige,tycker att du skall hävda att det är inte verkar vara rätt då det är akvariet som göra det att diffar,kanske bäst att byta till ett annat.

        Förstår att detta är jobbigt för dig men det är bra om det blir rätt från början så att det inte händer något.
        Senast redigerad av Christer5; 19 February 2018, 17:24.

        Kommentar

        • maglofster
          • February 2018
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Det skall du inte göra men bra att du köpt det i Sverige,tycker att du skall hävda att det är inte verkar vara rätt då det är akvariet som göra det att diffar,kanske bäst att byta till ett annat.

          Förstår att detta är jobbigt för dig men det är bra om det blir rätt från början så att det inte händer något.
          Ja, förstår hur du tänker, men jag har hittat exempelvis detta:
          https://www.zoopet.com/forum/forum/-...do-200-problem


          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Tror inte att det är nåt du behöver oroa dig för. Plastramen kan nog tryckutjämna detta. Prova att fylla lite vatten och se om det sätter sig som det ska.
            (såg att jag tydligen svarade exakt samma i länken)
            Senast redigerad av åheim; 19 February 2018, 17:55.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • maglofster
              • February 2018
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Tror inte att det är nåt du behöver oroa dig för. Plastramen kan nog tryckutjämna detta. Prova att fylla lite vatten och se om det sätter sig som det ska.
              Skickade i ca 40 liter utan att se någon skillnad efter 8 timmar. Ska nog prova att köra det fullt ikväll och se om det sätter sig. Det handlar om ca 1mm. Sitter och funderar på vilka noggrannheter en akvarietillverkare har råd med på sina ramar och bänkar. 1mm känns rätt bra ändå. Men det är första gången med ett ramakvarium så jag har verkligen ingen aning.

              Kommentar

              • maglofster
                • February 2018
                • 9

                #8
                För att förtydliga. Jag får alltså inte in ett kreditkort någonstans runt om. Jag får in ett A4 papper ungefär 2/3 delar runt om. Tycker det borde sätta sig.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Tror inte att det är nåt du behöver oroa dig för. Plastramen kan nog tryckutjämna detta. Prova att fylla lite vatten och se om det sätter sig som det ska.
                  (såg att jag tydligen svarade exakt samma i länken)
                  För åtta år sedan fyllde jag upp ett Lido 120, där var det samma problem. Visserligen var golvet litet snett, men akvariet stod ojämt på möbeln, ringde upp butiken där jag köpt det. Svaret var att fylla upp det ända upp till "högvattenmarkeringen" och det inte hjälpte skulle jag komma tillbaka till butiken för reklamation. Det hjälpte, det var väl så att plastramen hamnat en eller två millimeter snett. Och det akvariet är tätt ännu, och nu står det rakt. Det ojämna golvet har blivit rakt..... eller så beror det på att jag möblerade om för ett tag sedan...

                  -Men jag tycker absolut jag också, att du skall kontakta butiken i första hand. Sedan bör man kontakta Juwel på tyska, google translate duger faktiskt, jag har frågat några saker om LED-belysningen och fitret, innan jag köpte akvariet. Fick korrekta svar.

                  Detta hör inte egentligen hit, men jag kan tycka att möblerna borde ha justerbara fötter, det är nog inte många som har helt plana golv, iallafall inte vi som bor i gamla hus.
                  Senast redigerad av Björn J.; 19 February 2018, 18:37.

                  Kommentar

                  • maglofster
                    • February 2018
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn J.
                    För åtta år sedan fyllde jag upp ett Lido 120, där var det samma problem. Visserligen var golvet litet snett, men akvariet stod ojämt på möbeln, ringde upp butiken där jag köpt det. Svaret var att fylla upp det ända upp till "högvattenmarkeringen" och det inte hjälpte skulle jag komma tillbaka till butiken för reklamation. Det hjälpte, det var väl så att plastramen hamnat en eller två millimeter snett. Och det akvariet är tätt ännu, och nu står det rakt. Det ojämna golvet har blivit rakt..... eller så beror det på att jag möblerade om för ett tag sedan...

                    -Men jag tycker absolut jag också, att du skall kontakta butiken i första hand. Sedan bör man kontakta Juwel på tyska, google translate duger faktiskt, jag har frågat några saker om LED-belysningen och fitret, innan jag köpte akvariet. Fick korrekta svar.

                    Detta hör inte egentligen hit, men jag kan tycka att möblerna borde ha justerbara fötter, det är nog inte många som har helt plana golv, iallafall inte vi som bor i gamla hus.
                    Tack för inlägget och infon. Tror att det är något liknande i mitt fall. Har fyllt hela vägen till maxlinjen och det verkar ha satt sig. Rent allmänt måste jag säga att bänken känns klen, men ja, jag är inte konstruktör.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av maglofster

                      Tack för inlägget och infon. Tror att det är något liknande i mitt fall. Har fyllt hela vägen till maxlinjen och det verkar ha satt sig. Rent allmänt måste jag säga att bänken känns klen, men ja, jag är inte konstruktör.
                      Kan vara värt att kolla efterhand, så att det inte börjar läcka, men jag vill ändå inte måla fan på väggen. Det var någon mer, i höstas, som jag, tyckte att det var litet slarvigt limmat i botten på ett Juwel, känns som dom kladdat på med litet för mycket silikon, och då kan ju ramen hamna snett.

                      Det är samma dimensioner på skivorna i möbeln till mitt Trigon 350... Men klart det är ju flera skivor, känns stabilt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...