Tänkte bara höra om ni har några åsikter om detta akvarium? Tumme upp eller tumme ner? Tänkte införskaffa ett och bara ha med räkor. Kanske inte köper just från länken, men det är just det som jag vill ha för det är snyggt.
Jag skulle gärna köra ett sånt för jag tycker de ser trevliga ut men jag skulle inte använda pat mini-filtret, tycker det är fult helt enkelt. Jag skulle antingen sätta en hel bit svart filtermatta (2,5cm tjock) mot bakglaset, som en bakgrund och ett stigarrör bakom och driva det med en luftpump (tar minimalt med plats bakom) eller ett aquaclear hangon 20 med svamp på insuget.
Och jag tror faktiskt ljuset som följer med är bra, jag har den större modellen, Leddy slim 10w och den är väldigt bra.
Nä det är sant, jag körde iofs ett 26L paradise där jag hade plockat bort toppkåpan och körde det öppet ch det gick fint men man kan ju köpa en hobbyskiva i plast eller plexi i samma tjocklek och såga ut för filtret och sen använda fästena från täckglaset...
Jag skulle sätta en hel bit svart filtermatta (2,5cm tjock) mot bakglaset, som en bakgrund och ett stigarrör bakom och driva det med en luftpump (tar minimalt med plats bakom).
Svart filtermatta... Som bakgrund... Stigarrör... Jag är inte alls kunnig på det här märker jag, kan du förklara som om jag vore en trög 3-åring?
Jaså haha.. Alltså man tar ett hel skiva filtermatta, typ den i länken, sen skär man den efter måtten på karet, plus ett par cm mer än sidorna på akvariet. Man trycker sen ner den utefter bakre glaset så det blir som en innervägg, den ska sitta tajt.
Ett stigarrör är helt enkelt ett plaströr som man sätter en luftsten i botten på och som sen drar med sig vatten upp genom röret när man kopplat den till en luftpump. https://www.youtube.com/watch?v=dYLZ-BlcsK8
Känner du dig osäker på att göra ett eget stigarrör så kan du köpa ett filter som i länken och bara ta bort röret och använda det och då används ingen luftsten utan bara att sätta luftslangen på nippeln på röret. Eller så kan du köra hela filtret som det är om du inte vill ha filterväggen...
Senast redigerad av åheim; 07 February 2018, 18:19.
Joey! Så ung han var där, lillpojken. Men nu förstår jag hur det fungerar och kan nog säga att, nej, jag föredrar nog medföljande filter framför en filtermatta.
Senast redigerad av mats08; 07 February 2018, 20:28.
Vill varna alla från att köpa mattan i länken som jag la in i tidigare inlägg!!! Beställde själv den och den är bara skräp, sladdrig och stora hål i den från produktionen.
Citerar här beskrivnngen i länken: "Bygg ditt eget hörnfilter med denna filtermatta eller dela av ett akvarium till fler kammare. Räksäker även för små yngel."
Pyttsan, det går inte att dela av eller göra hörnfilter av den....
Vill varna alla från att köpa mattan i länken som jag la in i tidigare inlägg!!! Beställde själv den och den är bara skräp, sladdrig och stora hål i den från produktionen.
Citerar här beskrivnngen i länken: "Bygg ditt eget hörnfilter med denna filtermatta eller dela av ett akvarium till fler kammare. Räksäker även för små yngel."
Pyttsan, det går inte att dela av eller göra hörnfilter av den....
Kommentar