Lufta filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Lufta filter?

    Hej. Jag har ett 550 liters ( 2000 x 50 x 55 ) med en btn Amazonas bakgrund. Jag skall ha ett pump, filter och värmare bakom bakgrunden . Men jag har en fråga som jag inte har lyckats hitta svaret på i de tidigare trådar gällande detta ämne. Jag har någonstans i bakhuvudet för mig att jag hört eller läst att man ökar på filter kapaciteten om man tillför luft.......vet inte om detta är något jag missförstått eller helt enkelt hittat på själv, men finns det någon som vet eller förstår vad jag menar och kan svara på om detta är något som stämmer.....
    Min tanke var att ha en luftpump och slangar utefter botten bakom bakgrunden under filtermarialet så att luften vandrar upp till ytan genom filtret , men om detta är bra eller effektivt eller kanske helt felaktigt......ja det vet jag ju inte, så hjälp önskas....
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    Atmosfäriskt luft ökar effektiviteten i nitrifieringsprocessen är ju ett faktum, sen hur effekten ökas av att man lägger en luftsten under filtermaterialet får man väl grunna omkring själv men jag tror att det är en bra grej....
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #3
      Tack åheim. Kan ju egentligen ingenting om vattenkemin, men jag gör så. Då ligger ju slangen där, så får jag se om jag kopplar på luft sedan.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Håller med åheim om att det främst är den syrerika atmosfäriska luften som kan tillföra något - t.ex. genom ett s.k. droppfilter.
        Men i ett normalakvarie behövs inte detta utan är väl liter av "overkill"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #5
          Tack Kjell, som sagt vet inte varför jag får för mig saker.....nu har jag lagt en slang i botten.....så den får ligga kvar, sedan behöver jag ju inte koppla någon pump till den......att jag alltid skall få för mig så mycket dumheter

          Kommentar

          Arbetssätt...