Akvarium reperation?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindanxx92
    • January 2018
    • 3

    Akvarium reperation?

    Hejsan!
    Är det någon som har erfarenhet av att laga ett akvarium med en glasbit limmad över sprickan eller sådär? Det är nämligen så att jag har ett 740L akvarium 150*70*70 som sprack i bottenglaset och började läcka för ett tagsen. Det var ett jävla ståhej när det hände mitt inatten kan jag lova men det har jag kommit förbi nu hehe. Tanken efter detta var att använda det som terrarie istället, men är fortfarande riktigt sugen på att ha det som akvarium (dum som jag är)? Sprickan är 1.5 meter alltså över hela bottenglaset inte bara en liten bit, från kant till kant. Så nu är min fråga till er ifall någon har gjort denna lagning på något större kar?
    /mvh Johan
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    Jag har en gång reparerat ett betydligt mindre akvarium med den metoden du beskriver. Det gick bra och håll i flera år. Och det användes som extra lekakvarium, stod i källaren över en golvbrunn.

    Men i dagsläget skulle jag nog avstått, ja iallafall att använda det som vattenfyllt akvarium efteråt, terrarium kan väl kanske funka.
    Alternativet kan ju vara att titta på Blocket, där finns massvis med begagnade akvarium av olika storlekar och modeller, sedan är ju nya akvarium från exempelvis Juwel inte så där jättedyra (beroende på vad man har för ekonomiska referensramar).

    Men jag menar att ett läckage av 740 liter vatten kan orsaka stor materiell och ekonomisk skada, även om hemförsäkringen tar det mesta, så är det ändå en betydande självrisk samt en massa besvär med hantverkare, saneringar, avfuktningsanläggning som för oväsen etc, etc, så med tanke på det är det ju då "billigt" att köpa sig ett nytt akvarium.

    Alternativet kanske då är en ordentlig reparation, med byte av hela bottenglaset och omfogning av samtliga silikonfogar, då nytt silikon inte härdar tillsammans med det som redan har härdat... men även det kostar pengar och framförallt tid, sedan oron över att det skall börja läcka igen...

    Nä, köp helst ett nytt akvarium med garanti, eller ett oskadat begagnat!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ja jag har lagat spruckna akvarier med en extra glasbit, MEN då inte med bara en glasbit bara över själva sprickan eftersom en sådan ofta tenderar att "krypa iväg".
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja jag har lagat spruckna akvarier med en extra glasbit, MEN då inte med bara en glasbit bara över själva sprickan eftersom en sådan ofta tenderar att "krypa iväg".
        Jo jag också, som jag tidigare skrev, men i ett betydligt mindre akvarium, och jag lade en ny glasbit på båda sidor om glaset, alltså både inuti och på utsidan/undersidan.
        Klart allting går, men jag vill inte ha ett lagat och lappat 740 i min bostad, möjligen i källaren över golvbrunnen. Men som terrarium tycker jag väl att det kan duga!

        Kommentar

        • lindanxx92
          • January 2018
          • 3

          #5
          Undersidan kommer det inte vara möjligt att ha en glasbit för akvariet står på en möbel sen en skiva. Så blir bara inuti isånnalfall. Vad menar du Kjell "krypa iväg?" Och hur gjorde du då ungefär?
          Senast redigerad av lindanxx92; 19 January 2018, 18:46.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Kjell menar säkert att om man har ett glas med en spricka i så drar sprickan iväg och blir längre, ungefär som efter ett stenskott i vindrutan. Men du hade ju redan en fullständigt spricka, rakt över glaset, så i praktiken har du ju två bottenglas...?

            Kommentar

            • lindanxx92
              • January 2018
              • 3

              #7
              Precis sprickan är redan fullständig över hela glaset, så den kan ju inte bli större där. Så i praktiken så blir det ju 2 st bottenglas just över sprickan iaf. Funderar på att göra denna lagning alltså, jag menar den kan ju inte spricka just där igen.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av lindanxx92
                Precis sprickan är redan fullständig över hela glaset, så den kan ju inte bli större där. Så i praktiken så blir det ju 2 st bottenglas just över sprickan iaf. Funderar på att göra denna lagning alltså, jag menar den kan ju inte spricka just där igen.
                Ok - då fattar jag. Ser också att sprickan är 150 cm - dvs från gavel till gavel. Då är nog den rutan körd och det billigaste är att ta bort den gamla och limma dit en ny.

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ok - då fattar jag. Ser också att sprickan är 150 cm - dvs från gavel till gavel. Då är nog den rutan körd och det billigaste är att ta bort den gamla och limma dit en ny.
                  Med tanke på att nytt silikon inte härdar mot gammalt redan härdat, så måste du foga om hela akvariumet.
                  Bottenglaset, det som är spräckt, är nog minst 8mm tjockt, kolla vad glasmästaren tar för att skära till ett sådant 150x70 cm...
                  Dessutom är det ju också så att gavlarna liksom fram och bakrutan står uppepå bottenglaset, så måste du demontera alltihopa om du vill göra det ordentligt.
                  Jag hade inte gett mig på detta, jag hade köpt ett annat akvarium, och möjligen då återanvänt detta spräckta som terrarium.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...