Flytt och sammanslagning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BobRob
    • January 2018
    • 4

    Flytt och sammanslagning

    Hejsan,
    Ny här, så jag passar på att säga hej till alla.

    Har en liten fundering som jag skulle behöva hjälp med att lösa: Har köpt och kommer i dagarna att hämta ett begagnat akvarium (sötvatten för att vara tydlig). Detta är på 270 liter, med i köpet följer 10 fiskar. Min plan är att ett gäng (8) fiskar som för närvarande bor i ett 56 l akvarium ska flytta in i det nya tillsammans med de som flyttar med.

    Detta är ju dock inte helt enkelt om allt ska göras "by the book". För det första: Fiskarna som följer med det nya akvariet kommer när jag kommer hem ha varit i påsar i ett antal timmar. Där kan de ju inte vara hur länge som helst. När jag dessutom startar igång akvariet så är det väl egentlige inte en fantastisk idé att stoppa i fiskarna direkt i vad som i praktiken kommer vara 250 liter kranvatten. Jag kommer be säljaren att låta filtret vara som det är, utan rengöring för att få med kultur och jag tänker mig också att inte göra rent gruset vilket också borde bidra, men är det tillräckligt för att fiskarna ska kunna må bra i stort sett direkt efter uppstart? Normalt sett vill man ju köra in det en ganska lång tid, men jag är osäker på hur mycket det gör att få med bakterier från filter och grus.

    När så det problemet är löst kommer det till att flytta över fiskarna från det lilla akvariet, för där kommer det ju också så klart vara en skillnad i bakteriekultur. Hur länge bör jag vänta med att flytta över dessa? Ska jag ta med en del av vattnet därifrån till det stora och/eller köra filtret därifrån i det nya akvariet ett tag?

    Jag kan ju inte vara den första som genomfört ett sådant projekt, så någon kanske har en idé?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Välkommen hit!
    Du tänker ju helt rätt angående filtret.
    Men vad är det för fiskar som du vill flytta ihop?
    Alla fiskar passar ju inte ihop pga. vattenkemi, temp, eventuell aggressivitet etc.
    Hur hade du tänkt med bottenmaterialet? skall du ha växter? gödning?

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Tänk på att använda vattenberedningsmedel till det nya vattnet så att du får bort kloramin och tungmetaller från kranvattnet

      Kommentar

      • BobRob
        • January 2018
        • 4

        #4
        De "nya" fiskarna som kommer med akvariet är två Scalare, två malar av okänd art, fyra tigerbarb, en fjärilsciklid och en segelfensmolly. De som kommer från det mindre akvariet är fyra fjärilsciklider och fyra kardinaltetror. De enda jag skulle kunna tänka mig vara problematiska är fjärilscikliderna, men av de jag har är det bara en hane så även om den jag får är det (vilket säljaren inte vet) så borde akvariet vara stort nog för att de ska kunna hålla sams.

        Bottenmaterialet kommer jag behålla från det stora och det utgörs av finkorningt mörkt grus och jag kommer ha en del växter ja. Vattenberedningsmedel använder jag såklart

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Rent vattenkemiskt skall det ju inte vara några problem.
          Men dessa fiskar passar inte 100% ihop av andra anledningar.
          Skalarerna ser gärna kardinaltetrorna som ett trevligt proteintillskott till torrfodret, men det kan funka, men det blir sällan bra. Neon- och kardinaltetror står normalt på skalarer (och diskusars) meyer i naturen.
          Tigerbarber kan nypa i fenorna på fiskar med långa fenor, som skalarer och segelfensmolly.
          Möjligen kan tigerbarben rycka fjäll på andra fiskar också, fela mig om jag har rätt. Tigerbarben är ju en stimfisk och man bör väl ha omkring tio sådana, då blir dom per automatik snällare mot andra fiskar. Men enstaka tigerbarber blir till huliganer.
          Segelfensmolly går bra ihop med skalarer, men man bör ha fler än ett exemplar.

          Fjärilscikliderna är i mitt tycke de minst problematiska i detta sällskap, jag hade ett tag två par i ett 120 l akvarium, det gick bra. Fjärilar och skalarer går också bra tillsammans.
          Det flesta malar funkar väl också bra i detta sällskap, men klart om det är stora monsterösa plecosar kan det bli konflikter. Små trevliga pansarmalar ställer däremot aldrig till något förtret, men dessa kan konkurrera om maten med fjärilscikliderna. Man kan få stödmata med sjunkade fodertabletter.

          Mat, ja fjärilsciklider kan vara kinkiga med maten, ibland, jag har haft sådana som matvägrat, troligtvis viltfångade. Men nyfångade vattenloppor och mygglarver fick dem på bättre humör. Nu har jag göteborgsodlade och dom har god aptit på torrfoder. Fjärilarna kan vara känsliga för flytt också.

          Så sammnfattningsvis tror jag inte på tigerbarber och kardinaltetror i det sällskapet.
          Beroende på vad det är för malar skall man nog vara betänksam.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Jo, bottenmaterialtet.... Om du vill ha växter, vilket du antagligen vill om du har skalarer, fjärilsciklider och tetror så bör du lägga växtgödning i botten under den annars sterila sanden eller gruset. Jag använder gamaldags metoder med obränd keramik- eller blomsterrera och ogödslad trädgårdstorv under sanden. Men det lär finnas modernare och kanske bättre grejer att köpa nu. Det är även viktigt med bra ljus tio timmar per dygn för att växterna skall trivas.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Jag skulle valt att skölja sanden. Oftast kommer det med mycket organiskt material (gammal sand) som blandas runt i sanden när man tömmer/lägger tillbaka i akvariet vilket gör att det finns risk för att undre lagret av sanden ruttnar. Mycket organiskt material i en syrefattig miljö ger gärna upphov till att det ruttnar och det bildas svavelväte. Har du gammalt filtermaterial som inte är förstört så räcker detta långt för att slippa nitritspikar. Men sparsam eller avvakta med matning några dagar samt ha lite koll på firrarna är bra i starten.

              Kommentar

              Arbetssätt...