Bottensubtrat/växtnäring under sanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kuhlimannen
    • January 2018
    • 11

    Bottensubtrat/växtnäring under sanden?

    Hejsan
    Jag har nyligen köpt Jbl sansibar Dark sand . På förpackningen står det att man kan ha Jbl aquabasis plus under sanden. För att växterna ska få mer näring tillrä rötterna
    Någon som har använt det och kan ge en kommentar om det är bra eller inte ?
    Eller ska man använda något annat istället ?
    Eller bara köra med sanden ?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Klart att du skall ha näring under sanden, om du vill ha växtkraft. Vilken näring du väljer är ju en annan sak.
    Själv har jag under väldigt många år kört med Panduros lera, som numera heter "blomsterlera" den skärs i skivor och läggs på bottenglaset, ovanpå lägger du ogödslad trädgårdstorv, man kan säkra detta med en insektsnät av plast innan sanden läggs på, gör ett snitt där du skall plantera växter. Bra med nät om man har geophagusar och andra schaktfiskar. Leran kan dock färga vattnet lätt grått de första veckorna, men den funkar. Men det finns säkerligen modernare gödningar numera... Andra forumdeltagare fyller säkert på i debatten.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Det finns lite olika fabrikat att välja mellan JBL Aquabasis eller Tropica Aquacare mfl. Har man tänkt sig att ha växter som behöver näring via rötterna som Cryptocoryne, svärdsplantor mfl. så kan det vara en bra idé med bottennäring. Vill man gå ett steg längre har tillverkaren ADA ett avancerat system för hur man bygger ett bra bottensubstrat. Även JBL har börjat med liknande produkter som https://www.jbl.de/en/products/detai...olcano-mineral mm.

      Kommentar

      • kuhlimannen
        • January 2018
        • 11

        #4
        Tackar för bra svar ! kanske bra och lägga lite bottensubtrat då
        Jag såg att det fanns näring/lerakulor som man sätter i sanden vid rötterna på växterna. Är det också ett bra alternativ eller vad tycker ni som kan det här bra?

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Är det "Sju kulor" du menar?
          Ja dom funkar, men har relativt kortvarig effekt.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Ursprungligen postat av kuhlimannen
            Tackar för bra svar ! kanske bra och lägga lite bottensubtrat då
            Jag såg att det fanns näring/lerakulor som man sätter i sanden vid rötterna på växterna. Är det också ett bra alternativ eller vad tycker ni som kan det här bra?
            Bättre med bottennäring som får en bättre spridning över hela botten, eller iaf. den delen man tänkt plantera. Kulorna blir lite för mycket av "punktvis gödning" vilket inte verkar lika effektivt. Sen har ju all bottengödning den avigsidan att ifall man vill plantera om eller flytta växter så får man med sig bottengödningen med rötterna, vilket resulterar i tillfällig dimma i karet. Kommer ihåg någon gång hur lerkulor följde med upp när jag drog upp en svärdplanta och det bliv lerdimma i hela karet som lade sig på all inredning och övriga växter. Ingen katastrof men det tar ett tag och ett rejälare vattenbyte att få rätsida på eländet. Så ifall man väljer bottennäring är det alltså bra om man är ganska klar över hur det skall se ut och inte flyttar växter i onödan när dom väl rotat sig.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ja leran färgar vattnet, men lägg skivor av torv över så blir det bättre.
              men svärdsplantor är extra bra att punktgöda med lerkula och gärna litet torv.

              Kommentar

              Arbetssätt...