Juwel Lido 200 L extra belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    #16
    Ursprungligen postat av Sjöhane

    O,35 W/L gäller äldre typer av belysning, inte LED eftersom de är energisnålare, dvs. man får ut mer ljus per W.
    Vilket riktvärde gäller för led?



    Kommentar

    • Camenius
      • November 2004
      • 180

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper
      I Rio LED verkar man bara bytt lysrör mot LED-rör. Ser annars likadant ut, så det borde vara möjligt att komplettera med ytterligare ramp och anpassat luck-set som tidigare? Går väl bara i dom större akvarierna typ Lido 200.
      Tack. Vet inte alls hur de ser ut så jag får nog ringa och fråga på exempelvis akvarielagret.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #18
        Ursprungligen postat av Camenius

        Vilket riktvärde gäller för led?


        Vet ej. Man får väl titta på lumen som diskuteras ovan.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2891

          #19
          Tittar men på Juwels ledarmaturer som ingår i t.ex. Rio LED så sitter det ju LED-rör som heter MultiLux vilka har betydligt bättre ljusflöde än NovoLux. I Lido 200 LED ger medföljande LED-rör 2760 Lumen vilket är något bättre än tidigare T5-rör.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            För Lido 200 finns ett original arrangemang som innebär att man sätter in dubbla ramper och Juwel har då ett slags miniluckor som passar in så att man kan få tillräckligt med tryck för att ha ett växtakvarium. Då blir det 4 lysrör/ledrör till ditt kar.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              W, watt, är en enhet på effekt. Vi använder enheten för att beskriva elektrisk effekt. Inmatad elektrisk effekt. I exempelvis glödlampor blir endast 20% av den inmatade effekten till ljus, därav 18-19% synligt ljus. Övriga 80% blir till värme. Lysrör är mer energieffektiva, men lysdioder, LED är mest energieffektiva, jag har inga procentsatser, men lusutbyte från en 6watts LED lampa motsvarar en 40watts glödlampa.
              Så att idag dörsöka sätta ett samband mellan inmatad elekriskt effekt med ljusutbytet är svårt.

              Kommentar

              • Camenius
                • November 2004
                • 180

                #22
                Ursprungligen postat av Björn J.
                W, watt, är en enhet på effekt. Vi använder enheten för att beskriva elektrisk effekt. Inmatad elektrisk effekt. I exempelvis glödlampor blir endast 20% av den inmatade effekten till ljus, därav 18-19% synligt ljus. Övriga 80% blir till värme. Lysrör är mer energieffektiva, men lysdioder, LED är mest energieffektiva, jag har inga procentsatser, men lusutbyte från en 6watts LED lampa motsvarar en 40watts glödlampa.
                Så att idag dörsöka sätta ett samband mellan inmatad elekriskt effekt med ljusutbytet är svårt.
                Tack, det där var mycket intresant. Och ny kunskap för en pensionist som undertecknad. . Plötsligt fattar jag varför watt-angivelsen är så väldigt låg så fort man har med led att göra.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2891

                  #23
                  Watt/liter är i vilket fall som helst en väldigt dålig vägledning. Det handlar egentligen inte bara om effekt utan mer om "rätt ljus". När det gäller LED kan man generellt säga att verkar skillnaden på effekten mellan en bra lysrörsbelysning och tänkt LED-belysning vara väldigt stor bör man se sig för. Även med LED-teknik som finns idag behövs lite mer effekt för ett växtakvarium.
                  Till mitt 370l akvarium behövs LED med effekt på ca. 150-190W för att ge tillräckligt med ljus. Ifs. en besparing ifall man jämför med metallhalogen som låg på 2x150W. Hede jag testat med vanliga halogenlampor hade 2x500W funkat väldigt dåligt eller inte alls. Så watt per liter säger inte så mycket som sagt.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #24
                    Det man skall se efter är ljusets intensitet, som mäts i candela, cd, en candela skall motsvara lågan på ett stearinljus.
                    Sedan är det ljusets temperatur som mäts i kelvingrader..
                    Men ljuset har inte bara en våglängd, det består av flera, och då pratar man om ett spektra.
                    Olika ljus påverkar växterna olika, rent generellt olika för bruna, röda och gröna växter, men riktigt så enkelt är det inte heller..

                    Man skall försöka att eftersträva färgtemperatur och framförallt ett spektra som är så likt solljuset som möjligt, i de tropiska eller subtropiska områderna där växterna ursprungligen kommer ifrån.

                    Enheten watt har fått sitt namn efter killen som förbättrade ångmaskinen och gjorde denna mer effektiv, Mr James Watt.
                    Enheten watt används allstså för att uttrycka effekt, inte bara i elektriska sammanhang.

                    Watt per liter.... Tänk då att när det gäller lysrör och andra äldre ljuskällor, att mycket av den inmatade effekten förloras i värme, drosslar blir varma, rören blir varma, elektriskt motsånd (resistans) i gamla kablar skapar spänningsfall och därmed effektförlust.
                    Lysrörsarmaturer, även om de är fuktskyddade, som suttit över ett akvarium är oftast skrot bara efter några år, särskilt som täckglas saknas.

                    Halogenlampor nämndes, halogenrör, visst jättebra, ger bra färgtemperatur, stort ljusflöde, men också mycket förlustvärme.
                    Jag hade tre byggstrålkastare med 500w halogenrör över ett 375 liters öppet växtakvarium. Med gödning i botten växte det ordentligt. Svärdsplantorna blev minst en meter höga och utvecklade övervattensblad, och blommade regelbundet. Vallisneriorna blev två meter långa.... Vattenavdunstningen var omkring 10-12 liter per dygn. Detta akvarium stod på en arbetsplats där luften tidigare varit så torr att astmatiker och kontaktlinsbärare hade haft problem... Men inte så länge det akvariet var i drift. Och jag betalade ju inte elräkningen... Det var var först när jag hade avvecklat detta akvarium som dom kunde stänga en reaktor på Ringhals...

                    Men det är ju inte meningen att akvariumen skall vara elektriska miljöbovar, släng ut alla gamla lysrör och eventuella halogemlampor, satsa på LED men der gäller att hitta LED-ljus som har rätt spektra, och sådana kan vara svåra att finna...?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...