Tillbaka i träsket efter 5 år, Tips? Hörnkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    Tillbaka i träsket efter 5 år, Tips? Hörnkar

    Hej, några år sedan man var aktiv här.
    Hade sist ett 250liters växtakvarium med co2.
    Ska nu starta upp ett hörnkar som är ca 5år gammalt och som stått tomt 1 år.
    Jag funderar på om jag ska ta och silicona om det.
    Mitt 250l köpte jag begagnat och det började läcka i lägenheten så jag silicona om det.
    Är lite orolig fortfarande för nåt haveri. Speciellt nu när det är i huset och vi har gammalt furugolv med springor i,
    kan ju tänka mig att jag inte lyckas få tag i vattnet innan allt är nere under golvet.

    Ska gå igenom alla skarvar imorgon och se hur det verkar.

    1;Är juwel bra kvalite? Tänker på limningen/ihopsättning.

    2;Om jag ska silicona om det: Brukar limmet mellan glasskivorna även vara dåligt eller det är något annat lim mellan skivorna?
    Förra tog jag bara bort siliconen invändigt och lät skivorna sitta ihop fortfarande.

    3;Ljuset verkar vara lite svårare att få till med hörnakvarium(tänker köra växter med co2/pmdd). något tips?

    4;Även att inreda verkar vara lite svårare just på hörnkar, googlar allt jag kan.

    5;Kommer försöka mig på att tillverka en egen bakgrund istället för Back2nature som jag haft förr. Förmodligen med frigolit, ska läsa om fogskum kan fungera?

    Tar tacksamt emot tips och råd.
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    #2
    Jag tycker i varjefall att Juwel gör kvalitetsgrejor, då jag har ägt dom i många år (man får ju vad vad man betalar för☺️).
    ​​​​​​

    Mvh
    Gustaf
    ​​​​​​

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Hej!
      Svarar litet på dina frågor!
      1. Juwel har ju de senaste åren sålt en herrans massa akvarier i Sverige, och övriga Europa, måhända finns det sådana med bättre kvalitet, men Juwel är bra, tycker jag. Jag köpte ett Rio 125 år 2010, och det överskred mina förväntningar.
      Så när mitt 23 år gamla hörnakvarium började läcka i höstas beställde jag ett Juwel Trigon 350 LED. Jag ansåg det inte värt besväret och risken att silikona om mitt gamla akvarium, så kanske jag svarade på fråga 2 också...
      Jag och någon mer här upptäckte att silikonfogarna är väl tilltagna i juwelkar, litet ojämna så jag fick slipa till bakgrundsplattorna litet för att få dem på plats.

      2. Nytt silikon härdar inte mot gammalt redan härdat silikon, varför man i allmänhet måste byta ut alla fogarna i ett akvarium, men jag vet jag har fuskat några gånger och det har funkat, men det har då gällt små yngelakvarium.

      3. I mitt gamla hörnakvarium hade jag nio korta lysrör i solfjäderform, det blev väldigt bra, mycket ljus med bra spridning.
      I Trigon 350 LED sitter det fyra lysdiodsrör, två korta och två långa, vinkelrätt mot sido-/bakrutorna. Ljusspridningen är väldigt bra, starkt ljus, dessa är av två sorter, natur och day. Jag är litet osäker på naturerören, jag är osäker på om jag gillar den färgtemperaturen.

      4. Trigon med möbel är ganska hög, jag som är 173 lång och inte har orangutangarmar måste stå på en pall för att nå ned till botten längst in i hörnet samt nå pumpen med filterbehållaren. Klart obekvämt.

      Andra synpunkter på Juwelakvarium.
      Bra med inbyggt filter och doppvärmare. Filtret är väldigt lätt att serva och byta innehåll i, om man nu kommer åt det lätt.
      Jag har numera helt gått över till innerfilter, då dessa är mindre söliga vid underhåll än ytterfilter med slangar och kopplingar, å andra sidan får de göras rena betydligt oftare.

      Mitt gamla Rio har lysrör, lysrör som är av en udda längd som bara (tror jag) säljs av Juwel.
      Det är väldigt många plastlock att lyfta på, i Trigon, ett över filterbehållaren, ett över den bakre trangeln, ett mellan den innersta ljusamaturen och den yttre, sedan ett lock längst fram, samt då lilla flärpen till foderautomaten, som är extratillbehör. Ja det fins ett runt lock i innersta triangeln också, om man vill ha en äggviteavskummare (i saltvattensakvarium).

      5. Jag använde Juwels inredningsplattor, det gick åt 2,5 sådana till Trigon 350. Kollade Btn, dessa var dyrare och snyggare, men eftersom jag skall ha mycket växter som ändå delvis döljer inredningen och pumpen så blev det billigare juwelalternativet. Jag anväde också juwels stödmurar och gjorde en terass med dessa, dessa "stödmurar" har tydligen utgått ur sortimentet.

      I GAF byggde vi storslagna inrednigar i cellplast (Frigolit är ett registrerat varumärke) betongspackel, färg och tvåkomponents båtlack. Visst det blev vanligtvis väldigt bra, men det tog tid att bygga. Sedan fanns det en del större ciklider som gnagde sönder inredningen...
      Fogskum lär ju funka det också, enligt inlägg på detta forum. Men om man är litet lat köper man färdigt, och det kan ju bli bra det också.

      Men sammanfattningsvis, av det jag sett av mina egna juwelakvarier samt sådana jag sett hos andra och i butiker, tycker jag att de ser väldigt gedigna och välbyggda ut. De nyare möblerna ser betydligt bättre ut än vad de gamla gjorde. Jag är litet tveksam till LED-belysningen, alltså om färgtemperatur och spektra är bra för växterna eller bara för algerna... Å andra sidan drar de ju ingen ström att tala om.
      Senast redigerad av Björn J.; 28 December 2017, 22:27.

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #4
        Ursprungligen postat av Björn J.
        Hej!
        Svarar litet på dina frågor!
        1. Juwel har ju de senaste åren sålt en herrans massa akvarier i Sverige, och övriga Europa, måhända finns det sådana med bättre kvalitet, men Juwel är bra, tycker jag. Jag köpte ett Rio 125 år 2010, och det överskred mina förväntningar.
        Så när mitt 23 år gamla hörnakvarium började läcka i höstas beställde jag ett Juwel Trigon 350 LED. Jag ansåg det inte värt besväret och risken att silikona om mitt gamla akvarium, så kanske jag svarade på fråga 2 också...
        Jag och någon mer här upptäckte att silikonfogarna är väl tilltagna i juwelkar, litet ojämna så jag fick slipa till bakgrundsplattorna litet för att få dem på plats.

        2. Nytt silikon härdar inte mot gammalt redan härdat silikon, varför man i allmänhet måste byta ut alla fogarna i ett akvarium, men jag vet jag har fuskat några gånger och det har funkat, men det har då gällt små yngelakvarium.
        Hej. Tack för att du tog dig tid att skriva så utförliga svar

        Att silikon inte härdar mot gammal silikon vet jag men är det silikon mellan skivorna också eller det är ett lim?

        Tror att ett 5år gammalt kar som stått utan vatten 1 år och som inte har släppt nånstans ska vara riskfritt iof. Men känslan släpper inte i första taget när man haft läckage en gång...

        Återkommer imorgon när jag tittat igenom karet noga.

        Brukar det vara just ett litet läckage eller att en hel sida släpper när olyckan väl är framme?


        Tack igen
        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Jag vet inte annat än att man enbart använder speciellt glas- eller akvariesilikon (i olika färger) när man limmar akvarier, oavsett var fogen sitter.
          Glas mot glas, glas mot plast- eller aluminiumramen etc.

          Furugolv... har jag också i ett av rummen där det finns akvarium, lade Sikaflex som fog (=nåt) golvplankorna. Sikaflex är ett varumärke, det finns andra likvärdiga fogar också, Sika gör mycket produkter till bland annat båtar, och den sikaflexen jag använde var avsett att nåta teakdäck med. Blir väldigt tätt och flexibelt. Men till akvarium används absolut giftfritt silikon, våtrumssilikon och liknande innehåller diverse gifter mot mögel och lär ta död på fiskar och växter, säger dom som limmat akvarier med detta.

          Fem år gamla silikonlimmade akvarier läcker inte om de är ordentligt utförda från början.
          Sannolikt hade inte heller mitt tjugotre år gamla hörnakvarium börjat läcka om jag hade varit försiktigare med rakbladskrapan som jag tog bort alger med nära fogarna.
          Sedan var elinstallationerna i lysrörsrampen dåliga och strömförbrukningen hög, det var alltså ytterligare en anledning till varför jag bytte.

          Att en hel sida eller en botten släpper i ett stycke ser man nog bara på film... eller?
          Jag har inte hört talas om detta, det jag hört talas om, och då själv erfarit är att det blir en liten läcka i en fog, att man av olika anledningar får en spricka i ett glas, vilda fester med i hemmet, där det dansats jenka för nära akvariet, eller formationer av sten inne i akvariet som rasat etc. Hörde även talas om en kraftig gardinstång, eller snarare en kornisch som föll ned i ett akvarium och kraschade detta tillsammans med en TV-apparat.
          Sedan kan läckor uppstå i slangar och slangkopplingar till ytterfileter.

          Men det är väl bra att fylla upp akvariet och ställa det på något avslöjande material, tidningspapper eller liknande, och sedan kontrollera alla fogar, och se efter något dygn om vattennivån sänkts.

          Kommentar

          • Robbs
            • December 2009
            • 242

            #6
            Har kollat igenom karet precis. Silikonen är jämn och fin. Nåt litet ställe långt upp som förmodligen känt av ett rakblad eller liknande, 2mm in 3mm långt och 4-5 mm kvar in till hörnan. Det enda som såg lite skumt ut var att det var ganska stor skillnad på ena skarven uppe och nere. Skiljer 3-4mm. Bredast i nederkant. Limmet sticker igenom lite på baksidan men inte på det bredaste stället där är den insjunken nån mm.

            Där är ram undertill som glaset vilar mot men bara i ytterkant. Ska jag lägga frigolit ändå?
            Ca 10mm upp till glaset i mitten.

            Är inte guldmedlem än, har för mig att man inte kan lägga upp bilder då.
            The Flyfishing Man
            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Att ställa akvariet på en cellplastskiva är ju aldrig fel, men Juwel avråder från det i beskrivningen till deras möbler.
              Cellplasten (Frigoliten) tar upp ojämnheter och sättningar i golvet, dessutom isolerar den mot vämeavledning nedåt, bra till växtakvarium då växterna vill ha det varmt om rötterna.

              Ja endast guldmedlemmar tillåts lägga upp bilder.

              Kommentar

              • Robbs
                • December 2009
                • 242

                #8
                Kanske är dumt att lägga en skiva under eftersom att det är byggt för att inte ha det.

                Har lagt tidningspapper mellan skåpet/glaset och fyllt karet i garaget så det får stå nån dag.
                Men det ser ut som dom lagt för lite lim just i ena nedre hörnet.
                Men men. Det öppnar förhoppningsvis inte sig helt iaf. Sitter plastram både uppe och nere som sträcker sig 25 mm in på glasen.

                Tänkte kapa till en tjock träskiva och låta skåpet vila på, tror golvet kan vara lite rörligt. Nu kommer det iof inte vara någon dans eller liknande vid akvariet utan ett extra matbord ”finbordet” står i det rummet och en kamin 4m ifrån.

                Får man guldmedlemskapet direkt när man betalat?
                Senast redigerad av Robbs; 29 December 2017, 21:47.
                The Flyfishing Man
                Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                Kommentar

                • Robbs
                  • December 2009
                  • 242

                  #9
                  The Flyfishing Man
                  Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                  Kommentar

                  • Robbs
                    • December 2009
                    • 242

                    #10
                    Håller på att ändra om för att få in akvariet.
                    Tyvärr har golvet satt sig ganska mycket.
                    Skiljer 10mm från hörnan och ut.
                    Ställningen har inte ben, utan en hel skiva.

                    Funderar på att köpa en tjock träskiva och lägga dit.
                    Fästa reglar i väggarna i lod så att jag kan göra nån jigg till fräsen och på så sätt få skivan rak.
                    Någon som gjort nåt liknande eller har något annat tips?
                    The Flyfishing Man
                    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Jag jar svarat dig i annan tråd.
                      Mitt gamla akvarium hade ju en benställning av aluminiumprofiler, med justerbara fötter. De första fem åren detta akvarium var i drift fick jag justera någon gång i halvåret, sedan hade golvet satt sig permanent, får man hoppas... Men jag hade ju nu ungefär samma nivåskillnad i golvet, trots att det står i ett höne mellan en yttervägg och en bärande innervägg. Men gamla hus... Det finns inte längre något som är rakt, plant eller vinkelrätt.

                      Kommentar

                      • Robbs
                        • December 2009
                        • 242

                        #12
                        Ok. Ska kolla den tråden. Tänkte raderat denna och använda den andra tråden fast det var lättare sagt än gjort.
                        The Flyfishing Man
                        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...