Synpunkter på Juwel Rio 400

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nof
    • February 2004
    • 121

    Synpunkter på Juwel Rio 400

    Jag köpte ett Juwel Rio 400l akvarium igår. I det ingår bänk, belysning, doppvärmare och filter. Jag har en del synpunkter på detta som jag vill redogöra för.

    Akvariet är välbyggt och snyggt.
    Doppvärmaren inbyggd i filterpaketet.
    Belysningen har elektroniskt drivdon vilket ger mindre effektförluster.

    Innerfiltret är fastsatt med silikon i ena bakre hörnet. Vill jag flytta det måste jag skära loss det och limma fast det i ett annat hörn.
    Innerfiltret har två filterkorgar. Vattnet skall strömma ner genom ett vaddfilter, ett ev. kolfilter, ett grovt biofilter och till sist ett fint biofilter. Biofiltren är blåa filtermattor. Det märkliga är att pumpen suger ut vatten från filtret både i botten och mellan de två biofiltren. Kommer det att bli något vatten som passerar det undre filtret när det kan ta en genväg förbi?
    Belysningen är lysrör 2x40W som sitter monterade mitt akvariet. Enligt rekommendationer jag sett på olika ställen om belysning så bör man ha minst 0,5 W/l. Jag har istället 0,2 W/l och behöver komplettera med en hel del. Tänker skaffa 2 st 80W T5 rör så att jag får 0,6 W/l.
    Bänken är alldeles för hög, c:a 70 cm. Denna höjd passar nog bra i offentliga miljöer men i ett vardagsrum? Sitter jag i soffan så får jag titta uppåt för att se in i akvariet. Dessutom så blir det ju besvärligt att nå ner till botten vid plantering och liknande jobb.
    Det finns inget annat sätt att justera bänken i våg än att lägga något under fötterna.

    Kanske ni vill kommentera detta?
  • juha001
    • March 2004
    • 73

    #2
    Ursprungligen skickat av nof
    Jag köpte ett Juwel Rio 400l akvarium igår. I det ingår bänk, belysning, doppvärmare och filter. Jag har en del synpunkter på detta som jag vill redogöra för.

    Akvariet är välbyggt och snyggt.
    Doppvärmaren inbyggd i filterpaketet.
    Belysningen har elektroniskt drivdon vilket ger mindre effektförluster.

    Innerfiltret är fastsatt med silikon i ena bakre hörnet. Vill jag flytta det måste jag skära loss det och limma fast det i ett annat hörn.
    Innerfiltret har två filterkorgar. Vattnet skall strömma ner genom ett vaddfilter, ett ev. kolfilter, ett grovt biofilter och till sist ett fint biofilter. Biofiltren är blåa filtermattor. Det märkliga är att pumpen suger ut vatten från filtret både i botten och mellan de två biofiltren. Kommer det att bli något vatten som passerar det undre filtret när det kan ta en genväg förbi?
    Belysningen är lysrör 2x40W som sitter monterade mitt akvariet. Enligt rekommendationer jag sett på olika ställen om belysning så bör man ha minst 0,5 W/l. Jag har istället 0,2 W/l och behöver komplettera med en hel del. Tänker skaffa 2 st 80W T5 rör så att jag får 0,6 W/l.
    Bänken är alldeles för hög, c:a 70 cm. Denna höjd passar nog bra i offentliga miljöer men i ett vardagsrum? Sitter jag i soffan så får jag titta uppåt för att se in i akvariet. Dessutom så blir det ju besvärligt att nå ner till botten vid plantering och liknande jobb.
    Det finns inget annat sätt att justera bänken i våg än att lägga något under fötterna.

    Kanske ni vill kommentera detta?
    Har själv 2 Juwel, 170 och 300 ltr. Har ersatt filtren med Eheims ytterfilter som är effektivare, lättare att serva och inte minst tystare. Eheims utbblåst har jag satt i filterboxen, får även plats med en diffusör till CO2. Har hört att boxen går att få bort med en sk laxkniv.
    Vad gäller ljusrören tror jag att du kan behålla dem och köpa Juwels reflektorer istället
    Hls
    /Jürgen

    Kommentar

    • anli
      • October 2002
      • 654

      #3
      Har ett juwel 400:
      - Innerfilteret fungerar kanon, det är meningen att en mindre del av vattenet sakta skall strömma genom de nedersta filtren.. ganska fiffigt. Jag har kompletterat med ett ehim 2217 och ett 2213 (torvfiltering). Har malar som gnager trä så förbaskat!
      - jag lirkade loss mitt filter och silkonerade fast det på andra sidan. Man får gnugga på med lämpliga verktyg
      - armaturen med reflektorer räcker för mig till amazonas kar, vill inte ha så starkt ljus. Annars är det bara att komplettera med juwelsutbyggnadsramp med två rör till.
      - Bänken har bra höjd, själv gillar jag inte låga akvarier.
      - Går det verkligen inte att justera fötterna? Har för mig attjag gjorde det...

      Karet har bara ett stort fel.. det är för smalt.. borde vara 60 cm istället för 50!
      Anders Lindersson
      Anders Akvariesida

      Kommentar

      Arbetssätt...