Förfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Förfilter

    Igår gjorde jag rent mitt ytterfilter Eheim PRO 3 600 efter det hade varit igång i 7 månader utan någon som helst rengöring,jag blev väldigt förvånad då det var väldigt lite smuts,hade förväntat mig ett väldigt smutsigt ytterfilter. Det beror på jag använder Eheims förfilter 4004320 som jag gör rent varje vecka vid vattenbyte..

    Ni som är erfarna vet säkert om att det fungerar så, kan vara nyttigt för andra att veta.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kan bara instämma att förfilter är riktigt bra att använda
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      Och det behöver inte kosta många kronor heller om man fixar en bit filtermatta som man skär ett kryss i och trär på insugsröret. Insugsröret sitter ju ganska tätt mot glaset så om man i stället för i centrum placerar krysset närmare ena kanten på filtermattan så kan det funka bättre att få dit röret mot glaset.


      Jag använder däremot hela akvariet som "förfilter" Och detta åstadkommer jag genom att använda stora svampfilter som drivs av luftpump och som skapar ett mycket svagt sug runt svampen. Traditionella innerfilter och ytterfilter skapar ofta ett starkt sug runt insuget och levererar ofta ganska höga vattenflöden. Detta är inte bara av godo eftersom det sugs in väldigt mycket fast avfall och detta gör att filtret konverterar från biologiskt renande filter till ett mer mekaniskt filter över tid, då det inte blir en optimal plats för nitrifierningsbakterier (där är ju ett förfilter till stor nytta dock).

      I mina akvarier med låga flöden genom relativt stora svampfilter så bryts det fasta avfallet istället ned i akvariet till upplösta föroreningar som SEN sugs in i filtret i löst form och detta gör att filtret kan arbeta mycket effektivare ur den biologiska aspekten eftersom bakterierna mest får den mat de vill ha (lösta föroreningar) och slipper kvävas av de fasta föroreningarna som dessutom stjäl det viktiga syret från nitrifieringsbakterierna, då nedbrytningen av fasta ämnen till lösta ämnen kräver mycket syre i sin process. Jag tror på det här och jag har läst och lyssnat mycket på folk som har erfarenhet och verkar ha bra koll på sånt här och sen så har jag ju själv nu kört enligt den här metoden ganska länge nu och sett hur bra det fungerar!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Och det behöver inte kosta många kronor heller om man fixar en bit filtermatta som man skär ett kryss i och trär på insugsröret. Insugsröret sitter ju ganska tätt mot glaset så om man i stället för i centrum placerar krysset närmare ena kanten på filtermattan så kan det funka bättre att få dit röret mot glaset.


        Jag använder däremot hela akvariet som "förfilter" Och detta åstadkommer jag genom att använda stora svampfilter som drivs av luftpump och som skapar ett mycket svagt sug runt svampen. Traditionella innerfilter och ytterfilter skapar ofta ett starkt sug runt insuget och levererar ofta ganska höga vattenflöden. Detta är inte bara av godo eftersom det sugs in väldigt mycket fast avfall och detta gör att filtret konverterar från biologiskt renande filter till ett mer mekaniskt filter över tid, då det inte blir en optimal plats för nitrifierningsbakterier (där är ju ett förfilter till stor nytta dock).

        I mina akvarier med låga flöden genom relativt stora svampfilter så bryts det fasta avfallet istället ned i akvariet till upplösta föroreningar som SEN sugs in i filtret i löst form och detta gör att filtret kan arbeta mycket effektivare ur den biologiska aspekten eftersom bakterierna mest får den mat de vill ha (lösta föroreningar) och slipper kvävas av de fasta föroreningarna som dessutom stjäl det viktiga syret från nitrifieringsbakterierna, då nedbrytningen av fasta ämnen till lösta ämnen kräver mycket syre i sin process. Jag tror på det här och jag har läst och lyssnat mycket på folk som har erfarenhet och verkar ha bra koll på sånt här och sen så har jag ju själv nu kört enligt den här metoden ganska länge nu och sett hur bra det fungerar!
        Du har säkert rätt,att ha ett förfilter som Eheim som jag har bidrar till att huvudfiltret bara får in lösa föroreningar, det är stor filtermassa i förfiltret vilket innebär att grövre smuts stannar där.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Drömmer själv om ett sånt här: https://www.greenaqua.hu/en/oase-bio...page-category2
          Med inbyggt förfilter.
          Kan inte riktigt motivera det för filtret jag har är riktigt bra.. Men saknar förfilter. Har kikat lite efter passande skumgummipatroner att sätta på insuget som förfilter men inte hittat något som verkar passa. Insuget är rätt grovt tack vare att slangarna till filtet är av dim. 22/25mm.

          Kommentar

          Arbetssätt...