Akvarieteknik i kallförråd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Akvarieteknik i kallförråd?

    Hej!

    Jag har precis flyttat och har mindre plats för mina akvarieprylar i lägenheten...men har tillgång till ett kallförråd. Kan jag ha pumphuvuden, silikontuber, armaturer, lysrör (T8), ledlampor, doppvärmare, luftpumpar, sladdar, timrar och akvarium med allt vad det är i kallförrådet utan problem?

    Tacksam för era erfarenheter, råd och allmäna tips!!!

    /Ewa-Lotta
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det enda som kan påverkas silikonen, kolla på tuberna vad som anges. I ett "normalt" kallförråd lär det dock inte vara några problem
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LightDisciple
      • April 2015
      • 162

      #3
      Ska kolla det med silikontuberna! Kan alltså allt annat, pumpar, armatuer, doppvärmare, termometrar, ledlampor, T8 rör osv vara i kallförrådet utan problem!? :-)

      Kommentar

      • LightDisciple
        • April 2015
        • 162

        #4
        Ser nu att det kommer att vara/är utomhustemperatur i förrådet. Torrt kommer det vara...men minusgrader...

        Fungerar det ändå?

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Jag skulle ha använt ett annat förråd.

          Kommentar

          • LightDisciple
            • April 2015
            • 162

            #6
            Tack för svar!
            Har ställt upp allt utom det jag kunnat klämma in i lägenheten. Hoppas att det som är där uppe i kylan på vinden klarar sig!!!
            Prioriterat att ha det jag tror är känsligast till lägenhetens skrymslen till förvaring och de jag tror är tåligare till att vara i kylan...

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Det är ingen fara. Jag hade mina akvarier, ytterfilter, pumphuvud, ljusramper, doppvärmare, samt en del övrigt lösöre såsom soffa, matbord mm i ett förvaringsmagasin i 3 år. Det magasinet är en lada utan uppvärmning. Dock tät från fukt och vind. Alltså vintertid kallt men torrt.
              Märkte ingen som helst försämring av akvarieprylarna när jag väl börja använda dem igen. Tex ett gammalt ytterfilter av AM-Top som redan hade några år på nacken innan förvaringen, var bara att starta upp. Litet läckage från O-ringen på utloppsidan var allt.
              Så du kan vara lugn, så länge inte frosten sätter sig på grejorna. Lägg en stor filt och kanske en pressening över det hela så ska du se att det går hur bra som helst.
              Ska dock tillägga att jag bor i södra Skåne, så vintrarna är inte jättebistra här.

              Kommentar

              Arbetssätt...