Ska det se ut såhär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    Ska det se ut såhär?

    Idag upptäckte jag att silikonfogarna i det nyinköpta Juwel Rio inte var utstrukna på insidan. Gör man inte så nuförtiden? De två akvarier jag hade när jag var i tonåren hade båda utstrukna fogar inuti, typ som om man dragit med ett finger. Rent spontant känns det som att det skulle säkra mot läckor ännu mer ifall fogarna ströks ut, men det kanske finns någon annan klok anledning att man gör såhär?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Jag såg ett några bilder från juwelfabriken Tillverkningen är högt automatiserad, det såg ut som om det är industrirobotar som byggde akvarierna, inga fingrar i silikonet där inte...
    I mitt nyinköpta Trigon var fogarna ojämna i nederkanten av glasen mot botten, varför inredningsplattorna fick fasas ut litet för att komma ända ned.
    Ja det kan tyckas som slarv vid monteringen. Ett ömtåligt uppackat akvarium på 73 kg är ju inte direkt något man slänger in i bilen igen och åker tillbaka med till butiken för en reklamation (iallafall inte för en sådan sak).. Så jag fick slipa till inredningsplattorna litet i nederkant för att de skulle passa bra.

    Nä, jag kan inte komma på någon anledning, man kan ju utrusta även en industrirobot med en silikonskrapa och programvara för att fasa ut fogarna.
    Möjligen sparar man in några euro på varje akvarium genom att låta bli att jämna till fogarna.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      Ursprungligen postat av mats08
      Idag upptäckte jag att silikonfogarna i det nyinköpta Juwel Rio inte var utstrukna på insidan. Gör man inte så nuförtiden? De två akvarier jag hade när jag var i tonåren hade båda utstrukna fogar inuti, typ som om man dragit med ett finger. Rent spontant känns det som att det skulle säkra mot läckor ännu mer ifall fogarna ströks ut, men det kanske finns någon annan klok anledning att man gör såhär?
      Jag har sett att aquael också limmar sin kar (mycket snygg fog) så här och jag hade ett sånt kar förut. Jag anser att den här fogen är starkare eftersom om du smetar ut den blir den tunn och det kan lossna bitar av den när du rengör glaset...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • mats08
        • January 2006
        • 121

        #4
        Ok, det räcker för mig. Det är inte bara mitt akvarium som ser ut så och då lär det inte vara något fel.

        Tack för svar!

        Kommentar

        Arbetssätt...