Alger med Juwels ”nya” LED (?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    Alger med Juwels ”nya” LED (?)

    Hej!
    Har tidigare nämt detta i en annan tråd men mest i förbifarten. Nu har jag konstaterat ”felet” och vill kolla om fler upptäckt det.

    I Juwels kar sitter sen en tid ett nytt LED rör. Man får med ett Nature och ett Day, med 6500 resp 9000 K.
    Jag hade först Nature monterat bak. Fick ett par veckor senare rejält med alger på BTN bakgrunden - men bara de delar som inte skuggades av växter.

    Bytte plats på rören och vips - algerna försvinner sakta bakgrunden men har nu uppstått på framrutan. Blad närmst ljuskällan får också alger.

    Så. Röret är ”felet”. Fler som tänkt på detta? Teorier om varför?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Nature är ett rör optimerat för växter vilket Day inte verkar vara. Så en förklaring till uppkomst av alger kan vara kombinationen växtrör tillsammans med att LED ev. är ljusstarkare än motsvarande lysrör? Day triggar kanske inte alger på samma sätt men är heller inte ett växtrör vad jag kan se.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Hej!
      Jag startade upp ett Trigon 350 Led, den 16 november.
      Tog filtermaterial samt vatten från andra redan etablerade akvarium, likaså de flesta fiskarna och växterna.
      Upplever samma algtlillväxt, har juwels egna bakgrundsplattor, och en tredjedel in från framrutan har jag kolonier på båda sidor med vanliga grönalger.
      Långa gröna trådalger på en näckros och på vallisneriorna. En halvlång trådalg bak på filterbehållarfen under intaget.
      Detta akvarium har ju fyra lysdiodsrör, av två sorter enligt ovan, och två längder. Tio timmars belysningstid med timer.
      Menar du att jag också kan byta plats på dessa parvis då, eftersom de inre rören är kortare än de främre.
      Köpte små siamensis och dom har redan vuxit till sig litet...

      Kommentar

      • robertn83
        • October 2017
        • 58

        #4
        Sleaper Jag har funderat på att hiva ut Nature och köra två stycken Day, men det kanske är dumt då...? Orkar du ge en någorlunda kortfattat förklaring till hur man ser vad lysrören är optimerade för?

        Björn J. Jag har mest haft, vad jag kan se/gissa, vanliga grönalger. På bakgrunden gick det att få bort lite, lite med hjälp av en tandborste. På växterna sitter det hårdare. Jag fick rejält med tofsalger som siameserna inte tog, så jag slängde faktiskt de växterna och köpte nya (samt fler). Jag kör också runt 9,5 timma.
        Ja det borde du ju kunna göra. Jag tar hellre algerna på rutan än bakgrunden, om jag ska ha några...

        Där sa du något, om siameser som vuxit till sig. Jag trodde de var snabbt växande men på två månader har min vuxit... jätte, jättemycket. Men det betyder väl att de gör sitt jobb

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Jo det var det jag menade, siamensisarna har en del att äta, jag köpte 8 stycken på ungefär 2,5 cm dom är nu rätt runda om buken, och dess avföring är grön. sedan har jag två på omkring 12 cm, som är med sedan det förra akvariet. De stora är väl mer "allätare" än algätare.
          Nagelborste använde jag på bakgrunden.

          Men jag kanske skall byta plats på mina rör också. har inte kollat så noga men tror det är så att det "vitaste" av dem sitter längst fram i båda armaturerna.
          Om nu ett platsbyte hjälper, sammantaget blir det ju samma ljusbild ändå, om än spegelvänd.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            [QUOTE=robertn83;n2374912]Sleaper Jag har funderat på att hiva ut Nature och köra två stycken Day, men det kanske är dumt då...? Orkar du ge en någorlunda kortfattat förklaring till hur man ser vad lysrören är optimerade för?

            Jag kikade på Juwels hemsida vilken säger att Nature är optimerade för växter vilket man inte säger om Day. Sen står det inget om Lumen så man kan jämföra ljusflöde med andra ljuskällor, vilket är dåligt kan jag tycka.
            Senast redigerad av Sleaper; 29 November 2017, 16:26.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              [QUOTE=Sleaper;n2374932]
              Ursprungligen postat av robertn83
              Sleaper Jag har funderat på att hiva ut Nature och köra två stycken Day, men det kanske är dumt då...? Orkar du ge en någorlunda kortfattat förklaring till hur man ser vad lysrören är optimerade för?

              Jag kikade på Juwels hemsida vilken säger att Nature är optimerade för växter vilket man inte säger om Day. Sen står det inget om Lumen så man kan jämföra ljusstyrka med andra ljuskällor, vilket är dåligt kan jag tycka.
              Jag kollade också alldeles nyss.
              Jag har ju två armaturer i Trigon 350, en kort och en lång, båda med två rör.
              Den långa har ett "Day" på 23 watt, 9000 kelvingrader, samt "Nature" på 23 watt och 6500 kelvingrader.
              Sammanlagt 5290 lumen.

              Den korta har även den två likadana rör men på 12 watt stycket och sammanlagt 2760 lumen.

              Wikipedia skriver bland annat så här om färgtemperaturen:
              "Ljusets färgton kan definieras som dess färgtemperatur och mäts i kelvin. Hög färgtemperatur svarar mot blåaktiga färgtoner medan låg färgtemperatur motsvarar rödaktiga färgtoner."

              Enligt samma källa ger stjärnan "Sol" 5600 kelvin mitt på dagen. Varesig "Day" eller "Nature" har solens färgtemperatur.
              Kanske det påverkar tillväxt av grönalger?

              Lumen, lm, är ju enheten för ljusflöde.
              Eftersom de två lysdiodsarmaturerna inte lyser upp samma dela av bottnen, tror jag inte att man kan addera 5290 respektive 2760 lm.
              Men de är ju rätt så mycket ljus ändå, jämförlsevis ger en vanliga glödlampor ungefär 12 lm/w.
              Den längre armaturen skulle då motsvara 213,3 watt med glödlampssljus, om jag nu räknade rätt.

              Så vitt jag kan se säger Juwel inget om ljusets intensitet, det som mäts i candela, cd.

              Nu ser jag inte mina långa fina gröna trådalger som ett problem, men inte heller som ett direkt "dekorativt inslag" i akvariebiotopen.
              Men minns att det är sådana som brukar dyka upp i nystartade akvarium med mycket ljus och begränsat tillväxt av växter i övrigt.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Kikade i mitt Juwel Lido och där sitter faktiskt 2st. T-5 rör av typ Day, vilket fungerar alldeles utmärkt till växter. Jag tror att både Nature och Day fungerar bra för växter och en kombo kanske är det optimala iaf. Men skulle man bara ha Day funkar detta säkert bra det också, så är det ju bevisligen med lysrören och antagligen även med LED.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Kikade i mitt Juwel Lido och där sitter faktiskt 2st. T-5 rör av typ Day, vilket fungerar alldeles utmärkt till växter. Jag tror att både Nature och Day fungerar bra för växter och en kombo kanske är det optimala iaf. Men skulle man bara ha Day funkar detta säkert bra det också, så är det ju bevisligen med lysrören och antagligen även med LED.
                  Visst fungerar det att ha bara Juwel Day till växter det har jag haft i flera år,nu har jag bytt till Sylvania Aquastar i mina kar tycker om dom lite bättre,det är en smaksak

                  Kommentar

                  • robertn83
                    • October 2017
                    • 58

                    #10
                    Jag ska byta ut det jag misstänker orsakar alger och återkommer med resultatet!

                    Helt annan fråga till er rutinerade rävar.
                    Satte i ett ytterfilter för några veckor sedan. Två kanske. Eheim 4+.
                    Jag tycker vattnet om något, är grumligare än tidigare och det suger in väldigt dåligt. I Juwels org filter sögs mat in som ”passerade” innerfiltret, det gör det inte nu. Har satt insuget i själva huset för Juwels innerfilter, för att slippa försöka skära bort det när jag har fisk i akvariet.

                    Ngn med erfarenhet som har en tanke?

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Filterfrågan lämnar jag i princip obesvarad.
                      Tror inte att det är ytterfiltret det beror på. Kan vara svävande alger eller sporer, kan också vara något annat.
                      Jag hade gödslat med lera, och vattnet blev ju rätt så grått. Hällde i dag i ett preparat "Clearol" som samlar dessa så grejer i filtret, funkade rätt bra.

                      Men de senaste dagarna har det kommit långa pensel- eller pälsalger på vallisneriornas bladspetsar och kanske 5 cm bakåt. Dessa blad flyter i vattenytan precis under båda LED-rören. Jag chansar på att det är pälsalger, ett tätt bestånd, väldigt mörkgröna, nästan svarta, går inte att skrapa bort, annat än man knipsar bladen.
                      Nej, jag blir alltmer tveksam till dessa LED-rör, och är även tveksam till om man kan jämföra dem med lysrören som har samma namn...?
                      Jag tycker inte att det är någon fart på växterna alls, det står stilla, trots växnäring som funkat i många år innan.

                      Kommentar

                      • hivemindhermit
                        • September 2017
                        • 214

                        #12
                        Att det blir alger när en använder en viss belysningskälla innebär inte att belysningen är dålig. Tvärtom, det innebär att den är för bra, och att balansen mellan ljus, näring och CO2 skiftar så att alger gynnas över de växter du har i akvariet. För den som inte vill köra high tech med injicering av CO2 och tillsatser av växtgödning är det oftast bäst att hålla sig till "låg" belysning (som fortfarande för det mänskliga ögat oftast uppfattas som rätt stark) och de växter som klarar detta. Att minska fotoperioden till 8h eller mindre hjälper också att minska algbeståndet.
                        /Alex
                        375 + 112 liter drömmar

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13133

                          #13
                          Ursprungligen postat av hivemindhermit
                          Att det blir alger när en använder en viss belysningskälla innebär inte att belysningen är dålig. Tvärtom, det innebär att den är för bra, och att balansen mellan ljus, näring och CO2 skiftar så att alger gynnas över de växter du har i akvariet. För den som inte vill köra high tech med injicering av CO2 och tillsatser av växtgödning är det oftast bäst att hålla sig till "låg" belysning (som fortfarande för det mänskliga ögat oftast uppfattas som rätt stark) och de växter som klarar detta. Att minska fotoperioden till 8h eller mindre hjälper också att minska algbeståndet.
                          Nja att belysningen är "för bra" tycker jag inte är hela sanningen. Alger är duktiga på att tillgodose sig ett även ett ljus som är så pass dåligt att växter inte kan leva av det!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • hivemindhermit
                            • September 2017
                            • 214

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Nja att belysningen är "för bra" tycker jag inte är hela sanningen. Alger är duktiga på att tillgodose sig ett även ett ljus som är så pass dåligt att växter inte kan leva av det!
                            Jo, absolut. "För bra" var i respons till vad jag uppfattade som att någon bytt från en belysning som fungerade bra till en som var starkare. Uttryckte mig lite slarvigt. Som sagt, det gäller att hitta en balans mellan ljustillgång och övriga faktorer som passar ens växter, så att algerna inte får konkurrensfördel.
                            /Alex
                            375 + 112 liter drömmar

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Jag hade ju tidigare nio Osram lumilux dagsljusrör, det var mycket ljus, växterna växte rätt bra, det blev bara litet ljus och näring över till algerna.
                              Nu har jag visserligen minskat belysningstiden med en timma, men jag tror det bara gynnar de bruna och svarta algerna.
                              Har varit hemma några dagar pga en ovanlig infektion ikroppen, så jag har legat i soffan och växelvis kollat på dåliga filmer och på akvariet, ser ju även att det kommer in litet solljus, i går då, idag var det rätt mulet... Där solljuset träffar frontrutan blir det grönalger, föga överraskande.

                              Möjligen kunde jag ju koppla ur antingen Nature- eller Dayrören, eller stänga av den ena rampen... Men jag tror jag skall ha is i magen och avvakta.
                              Kanske jag skall skaffa fler siamensis, hittade en bjässe i ett annat akvarium, så nu har jag tre i 20cm klassen, kanske mindre (den välvda frontrutan föstrorar) och åtta i 3-4 cm storlek, men dom växer och bajsar grönt. Så de mindre äter verkligen alger, de stora ligger mest på botten och simmar uppåt då det serveras flingfoder. Iofs bajsar dom grönt dom också, så det är väl ok så långt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...