Juwel bioflow 3.0

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael0436
    • November 2017
    • 16

    Juwel bioflow 3.0

    Jag har ett Juwel vision 180L kar med juwels egna innerfilter bioflow med behållare, det jag har märkt och känt är att juwel på något sätt vill mjölka kunderna på pengar med deras filtermatrial, jag som nybörjare har inte den blekaste aning vad jag ska ha för lager i behållaren så just nu har jag följande, vit ull, aktivt kol, nitrax grön svamp, blå grov svamp i första behållaren, i andra har jag cirax och 2 fina svampar i följd, är det till att rekommendera eller finns det något sätt jag kan spara pengar på genom att effektivisera eller är det onödigt att ha så många lager ? Tacksam för svar
  • SebbeS
    • October 2017
    • 32

    #2
    Den vita ullen måste bytas ut ibland eftersom den samlar massor av avfall. De andra har jag inte så bra koll på.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Jag har köpt stora sådana där gröna eller blåa filtermattor som jag sågar till i min bandsåg, går ju bra med en filékniv eller brödkniv också.
      Har använd de där vita ullplatorna som mall, himla käckt då de nästan som kardborreband fastnar på filtermattorna.
      "Ullplattorna" är rätt billiga på Hornbach, vill minnas att den mindre varianten till Rio 120 kostar omkring tjugo kronor per förpackning, till Trigon 350 är det XXL-storleken, minns inte exakt men "36kr" ploppar upp ur någon minnesbank nära "sjöhästen" hippocampus i hjärnan...
      De stora filtermattorna har jag också köpt på Hormbach, kostar väl omkring en hundring styck, kanske litet mer.

      Ullplattorna sköljer jag, i badkaret, skruvar loss duschmunstycket och sätter fingret i slangen så jag får en "högtryckstråle"... Kan ju vara bra att tvätta lagom mycket så att man sparar några mikroorganismer efter filterrengöringen.

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #4
        Tror definitivt de sysslar med pengamjölkning. Filtrering är inte så himla komplicerat egentligen. Först ett mekaniskt filter, d.v.s. något hyfsat grovmaskigt som samlar upp större skräp. Företrädesvis något som går att skölja ur om det sätter igen, alltså typ vanlig filtermatta. Sen eventuellt någonting något mer finmaskigt för mindre skräp.

        Efter detta ett biologiskt filter, vilket helt enkelt är någonting med stor yta som bakterier kan kolonisera. Där finns det massor av grejer på marknaden som ser ut som allt möjligt, men gissningsvis fungerar t.ex. Leca-kulor lika bra (fast koka dem först så att de sjunker).

        Om en vill bli av med tanniner, medicin eller liknande bör en slutligen ha ett kemiskt filter, t.ex. en påse aktivt kol, eller kanske ännu hellre något i stil med Seachem Purigen, som går att återanvända (aktivt kol måste bytas ut). Men det är frivilligt.

        Vill en ha vattnet absolut fritt från partiklar får en stoppa i nån supertät matta mot slutet, men de verkar sätta igen väldigt fort och blir mest irriterande i längden, från vad jag läst.

        Observera att varken mekaniska eller biologiska filter normalt behöver bytas ut. De kan behöva sköljas då och då om det hamnar mycket skit i dem, men skölj med akvarievatten och inte för noga - bakterierna vill du ha kvar.
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        Arbetssätt...