Flytta på filter i Juwel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    Flytta på filter i Juwel

    Har nu fått hem mitt Juwel Rio 180, men jag vill flytta på hela filterbehållaren. Är detta något att rekommendera? Jag kan ju inte se att det skulle spela nån roll om den är limmad mot bakrutans vänsterkant eller högra gavelns bakre kant, hörn som hörn liksom... Eller?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Tror inte jag heller, men kolla var någonstans filterbehållaren har sina insugsgaller och urblåset, som sitter på filtrets högersida, vänster framifrån sett, ja se till att dessa inte kommer i konflikt med akvariumets rutor eller inredning. Jag har sett att dessa behhållare sitter fast med sammanlagt fyra "pluppar" av svart silikon, troligtvis Juwels egna silikon. Det kanske som mest är 0,5 mm mellan glaset och filterbehållarens vägg. Jag kan tänka mig att det kan bli svårt att få loss filterbehållaren oskadd.
    Men kanske du kan trä en fiskelina mellan glaset och behållaren och med den liksom skära upp silikonpluppen. En relativt mjuk ståltråd kanske också funkar, men kan kanske skada plasten i behållaren eller repa glaset.
    Dynamit eller TNT kan ju funka också, men det kan bli litet stökigt efteråt, och kan i vissa fall även orsaka hörselskador, så undvik den metoden!

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #3
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Tror inte jag heller, men kolla var någonstans filterbehållaren har sina insugsgaller och urblåset, som sitter på filtrets högersida, vänster framifrån sett, ja se till att dessa inte kommer i konflikt med akvariumets rutor eller inredning. Jag har sett att dessa behhållare sitter fast med sammanlagt fyra "pluppar" av svart silikon, troligtvis Juwels egna silikon. Det kanske som mest är 0,5 mm mellan glaset och filterbehållarens vägg. Jag kan tänka mig att det kan bli svårt att få loss filterbehållaren oskadd.
      Men kanske du kan trä en fiskelina mellan glaset och behållaren och med den liksom skära upp silikonpluppen. En relativt mjuk ståltråd kanske också funkar, men kan kanske skada plasten i behållaren eller repa glaset.
      Dynamit eller TNT kan ju funka också, men det kan bli litet stökigt efteråt, och kan i vissa fall även orsaka hörselskador, så undvik den metoden!
      Dum fråga jag ställde egentligen, kom jag på, man har ju faktiskt inget annat val än att sätta dit det likadant som på ursprungsstället just med tanke på insug och utblås. Bara att man vrider det ett kvarts varv moturs.
      Funderade lite på hur jag skulle kunna få loss det när det sitter så tajt emot glaset, men det där med fiskelina var smart! Testade att trycka in ett knivblad från en liten brytkniv och det gick in, så då kommer en tunn fiskelina gå in. Borde nog gå loss de fyra plupparna då. Tänkte själv på nitroglycerin men insåg precis som du att det kan bli rätt mycket stök och bök efter dylika metoder. Grannarna kanske t.o.m skulle klaga, så jag hoppar över den tanken. Var sen inne på skärbrännare, men då kanske brandvarnaren går igång. Det är så jobbigt att nå upp till taket och slå sönder den. Och så skulle väl grannarna klaga. Så fiskelina får det bli. Har svårt att se att grannarna skulle klaga på det.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Det finns väl en anledning till att firma Juwel placerat filterbehållaren i just DET hörnet....
        Jag är ju båtägare också, och ombord finns det en massa saker som är fastkletat med marint silikon, från Sikaflex.
        Här har jag använt en trådsåg från ett överlevnadskit, alltså en stållina med industridiamanter på, funkar riktigt bra, men kan noh ev repa glaset i ett akvarum.

        Ja typ grannar är känsliga personer, klagar på allt. Sedan är det ju rätt svårt att köpa spängämnen över disk. Vare sig Jula, Biltema, Hornhaus eller Clas och Company har sådant, men en massa andra användbara grejer.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Jag brukar ta ur Juwels innerfilter och köpa ett Eheim ytterfilter.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Jag brukar ta ur Juwels innerfilter och köpa ett Eheim ytterfilter.
            Kanske är bättre, men inte lika bekvämt. Under måga år skulle det stå en stor Eheim under akvariet och brumma tryggt.
            Under många år var även jag skeptisk till allt vad innerfilter hette, ansåg att sådana bra dög som tillfälliga filter att sätta in vid behov.
            Men såväl innerfilter och framförallt filtermaterialet har de senaste åren blivit bättre och effektivare. Så numera har jag bara innerfilter. Jag har tröttnat på att söla med slangar till ytterfilter. Även om sådana numera har snabbkopplingar, har tröttnat på att oroa mig för läckage i slangar och kopplingar. Har tröttnat på att lämna in skadeanmälningar till försäkringsbolaget ang vatteskada i golv och trossbotten. Kanske är dagens ytterfilter mer lättstartade, men det där med att lufta ytterfilter har jag också tröttnat på. Även då tröttnat på slagar som blir stela och otypliga då mjukmedlet gått ur dem, undrar vad mjukmedlet föresten hamnar..?
            Men var och en är ju lycklig i sin tro. Min tro är att juwelköpare tycker det är himla bekvämt och smidigt med "all inclusive"...

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Ursprungligen postat av Björn J.
              Kanske är bättre, men inte lika bekvämt. Under måga år skulle det stå en stor Eheim under akvariet och brumma tryggt.
              Under många år var även jag skeptisk till allt vad innerfilter hette, ansåg att sådana bra dög som tillfälliga filter att sätta in vid behov.
              Men såväl innerfilter och framförallt filtermaterialet har de senaste åren blivit bättre och effektivare. Så numera har jag bara innerfilter. Jag har tröttnat på att söla med slangar till ytterfilter. Även om sådana numera har snabbkopplingar, har tröttnat på att oroa mig för läckage i slangar och kopplingar. Har tröttnat på att lämna in skadeanmälningar till försäkringsbolaget ang vatteskada i golv och trossbotten. Kanske är dagens ytterfilter mer lättstartade, men det där med att lufta ytterfilter har jag också tröttnat på. Även då tröttnat på slagar som blir stela och otypliga då mjukmedlet gått ur dem, undrar vad mjukmedlet föresten hamnar..?
              Men var och en är ju lycklig i sin tro. Min tro är att juwelköpare tycker det är himla bekvämt och smidigt med "all inclusive"...
              Det var väldigt vad du tar i,jag ville bara visa på ett alternativ men det kanske inte är meningen att man skall göra det.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av Christer5

                Det var väldigt vad du tar i, jag ville bara visa på ett alternativ men det kanske inte är meningen att man skall göra det.
                Inte meningen att du skulle ta illa vid dig, hoppas du inte gjorde det!
                Visst, bra med alternativ, det jag ville belysa, kanske med "för tydliga" ordval, var just enkelheten med integrerat innerfilter, och att läckagerisken minskar betydligt.
                Sedan är det ju så att inom vissa betingelser funkar det inte med de inbyggda innerfiltrens kapacitet, exempelvis i ett välbefolkat (eller heter det "välbefiskat") afrikanskt ciklidakvarium.

                Jag förstår av din avatar att du knappast är en ung nybörjare och ser på dina inlägg att du vet vad du skriver om, tyder på gedigen erfarenhet, så jag ifrågasätter inte dina åsikter, så om du eller någon uppfattat det som ett ifrågasättande har jag uttryckt mig på fel sätt.

                Vad jag egentligen menade bar ungefär; "krångla inte till det i onödan, moderna innerfilter med tillhörande filtermaterial funkar för det mesta väldigt bra!"

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Jag är inte ute att ha rätt,det finns så många olika filteralternativ både inne och utanför akvariet.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Jag är inte ute att ha rätt,det finns så många olika filteralternativ både inne och utanför akvariet.
                    Allt efter tycke, smak och använingområde.

                    Kommentar

                    • mats08
                      • January 2006
                      • 121

                      #11
                      Som både Christer och jag sagt tidigare: Var och en blir salig på sin tro.

                      Jag har nu flyttat på filtret och det ser ut att bli hur bra som helst. Fiskelina gick smidigt, även om det tog lite tid. Behållaren satt fast med totalt 8 klickar silikon och man kunde bara ta en åt gången. Tack för tipset Björn, hade aldrig kommit på det själv. Jag saknar den där klur-genen tror jag.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ursprungligen postat av mats08
                        Som både Christer och jag sagt tidigare: Var och en blir salig på sin tro.

                        Jag har nu flyttat på filtret och det ser ut att bli hur bra som helst. Fiskelina gick smidigt, även om det tog lite tid. Behållaren satt fast med totalt 8 klickar silikon och man kunde bara ta en åt gången. Tack för tipset Björn, hade aldrig kommit på det själv. Jag saknar den där klur-genen tror jag.
                        För all del!
                        Någon erfarenhet har jag väl samlat på mig sedan jag fick mitt första akvarium i julklapp 1965.
                        Sedan 1970-talet har jag kladdat med silikon av olika kvaliteter i akvarier, sportbilar och framförallt i båtar.
                        Fiskelina är väldigt bra till många saker, bara fantasin sätter gränser!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...