Eheim 4+ rengöring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronika_420L
    • October 2017
    • 17

    Eheim 4+ rengöring?

    Hej. Idag skulle jag rengöra mitt ytterfilter lite, och det gick väl som det skulle, men när jag drog igång det igen efter att ha fyllt det sprutade det ut ett stort moln av gammal mat ur strilröret vilket är mindre bra eftersom jag matar med fryst artemia och räkmix (diskusar bl.a.). Hur kan jag undvika att det händer igen? Det verkar inte som att nån firre åt av detta moln och jag gjorde ett 1/3 vattenbyte för säkerhets skull där jag dammsög botten.
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    Helt normalt!!! Så fungerar det när man har ytterfilter. Det byggs upp beläggningar (helt ofarliga och uppskattas av fisken) och när du har hållt på med det som nu så släpper en del av beläggningen. Enda sättet om du absolut inte vill att detta ska hända är att du rengör slangarna varje gång (pust) eller lossar utblåset och låter det första vattnet spruta ner i en hink eller så struntar du i att lite skit blåser ut i karet
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • veronika_420L
      • October 2017
      • 17

      #3
      ok tack. nä lossa slangar är ju inte på tal, men är inte dessa varma artemiaslamsor farliga för dem? Har inte reflekterat över detta tidigare trots att jag haft akvariet i många år för jag har tidigare matat med flingfoder (hade inte diskus då) och det blir ju inte samma skit av det. Nu var det hela smådjur som flöt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        ...Hela smådjur? De måste väl fastna i filtermaterialet i pumpen....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • veronika_420L
          • October 2017
          • 17

          #5
          Jo det flöt ut hela djur, kändes konstigt, jag har ju flera olika filtermaterial som borde stoppa detta.

          Kommentar

          Arbetssätt...