Tillräckligt med filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piala
    • October 2017
    • 40

    Tillräckligt med filter

    Jag har ett 260liters kar med en Eheim Professionel 4+ 600 med ett flöde på 1250 l/h. Jag har även Eheims Streamer 5000 inkopplad på lägsta inställning. Jag har satt ett förfilter på insuget. Är detta tillräckligt för en bra rengörning och god syretillförsel?

    Jag upplever att insuget är för litet. Jag ser inte att det flyter smuts mot insuget men det är kanske inget man ser tydligt? När jag känner med handen så suger det så det är inget fel på pumpen. Det är ganska nystartat så jag har inte rengjort filtrena än och sett hur dem ser ut. Behöver jag ändra eller komplettera med något? Jag har ca 15 Malwiciklider i karet.
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    Ja du har så det räcker och blir över Men man ska komma ihåg att inte rengöra filtret för ofta och ditt filter klarar säkert att gå i minst ett år utan att rengöras... gör man rent i tid och otid och dessutom i kranvatten så kommer det inte fungera hur stor filtermassa det än har ( men du kan ju öppna det om du är nyfiken utan att rengöra). Du har ju dessutom en mycket kraftig streamer så syresättningen torde vara väldigt god!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Jag har det filtret till mitt 350 liters kar,dock har jag Eheims förfilter 4004320 värt varenda krona.Jag gör rent förfiltret mellan 1-2 veckor och då ser man hur mycket smuts det tar.Har kört mitt Eheim 4 Pro 600 nu i 7 månader och det är fortfarande full fart på filtervattnet.Jag har diverse streamer liggandes som jag inte behöver köra,beror kanske villken belastning man har på karet.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Jag driver mina akvarier med luftdrivna spongefilter och det har funkat minst lika bra eller bättre än de största ytterfilter jag använt. I dem kör jag ca 400L luft igenom i timmen. Ena akvariet med cirka 40 platy och 20 pansarmalar har jag en filtersvamp på ca 1,5L och det andra innehålller cirka 40 små tetror och en svamp på ca 1L. Fungerar otroligt stabilt och effektivt!!!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • badpitt
          • December 2015
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av Piala
          Jag har ett 260liters kar med en Eheim Professionel 4+ 600 med ett flöde på 1250 l/h.
          Hur är ljudnivån på det filtret? Låter det mycket ut i rummet?

          Kommentar

          • Piala
            • October 2017
            • 40

            #6
            Det är helt tyst. Står i skåpet under akvariet och jag hör inget alls från den

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Ursprungligen postat av badpitt

              Hur är ljudnivån på det filtret? Låter det mycket ut i rummet?
              Jag har mitt i Juwelskåpet under akvariet,har ställt det på en lite tjockare filtermatta,det är så tyst att jag måste känna med handen om det är igång

              Det tystaste filtret jag har haft och jag har haft många..

              Kommentar

              • badpitt
                • December 2015
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av Piala
                Det är helt tyst. Står i skåpet under akvariet och jag hör inget alls från den

                Kommentar

                • badpitt
                  • December 2015
                  • 53

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5

                  Jag har mitt i Juwelskåpet under akvariet,har ställt det på en lite tjockare filtermatta,det är så tyst att jag måste känna med handen om det är igång

                  Det tystaste filtret jag har haft och jag har haft många..
                  Låter bra jag har beställt ett nu, installerar det på lördag tänkte jag.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Ursprungligen postat av badpitt

                    Låter bra jag har beställt ett nu, installerar det på lördag tänkte jag.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...